Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

    Welke van bovenstaande lenzen zouden jullie verkiezen als portretlens voor dieren (en ook mensen)?
    dank voor jullie hulp!

  • #2
    Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

    Dat hang natuurlijk van vele factoren af. Begrippen mens, dier zijn nogal breed gedefinieerd, waar moet ik dan aan denken? Werk je met daglicht of gecreëerd licht dan wel combi en is dat dan binnen of buiten of beide, welke werkruimte prefer / heb je, welke visie/beeldvorming heb je met betrekking tot "portret"?

    Comment


    • #3
      Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

      ik zou gaan voor daglicht, natuurlijke omgeving, ... een dier in zijn omgeving portretteren.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

        Heb je het nu over de categorie huisdieren, vee, dierentuin of over in het wild voorkomende dieren?
        Die laatste zal wel afvallen, gezien je het niet hebt over >= 300 / 400mm

        Note: je vraagstelling is ook niet correct, je hebt het namelijk over verkiezen, maar ieder heeft toch zo zijn eigen visie hierin en dat zal niet leiden mogen zijn om tot een keuze te komen.

        Feitelijk komt het er op neer dat ik waarschijnlijke hetzelfde kan doen met een 70-200mm f/2.8 als dat jij wilt met 105mm en of 135mm.

        Comment


        • #5
          Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

          een dier in het wild fotograferen, da's niet echt een portret hé :-)
          ik heb het over huisdieren, een hond of een kat in zijn of haar omgeving...
          een 70-200 met 2.8 geeft je een totaal ander beeld dan een 1.4 of 1.8 dacht ik... vandaar mijn vraag, vergelijking tussen twee bovenstaande lenzen...

          Comment


          • #6
            Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

            Ook in het wild kan je portretten schieten van dieren.

            een 70-200 met 2.8 geeft je een totaal ander beeld dan een 1.4 of 1.8 dacht ik.
            dat kan zijn... dat valt bij mij onder de noemer visie, welke bij een ieder natuurlijk ook van beeld tot beeld anders ligt.

            Dier in omgeving, dan doet de f wat mij betreft er minder toe dan de beeldhoek en kom je uit op de 105mm, of dan toch niet want dat hang natuurlijk ook af van de afstand waarop je om moment x het portret wilt schieten dan kan een 135mm weer handig zijn dan wel niet, omdat je met de 135mm niet dat beeld kan maken welke je in gedachte hebt van wege beperkende omstandigheden waarin je je kan bevinden. Dus je zit hier met een dilemma 105 "te breed" en de 135 ""te close", feitelijke situatie je kan niet voor of achteruit, wat dan de 105 of 135 om plan B uit te voeren, plan A gaat niet lukken?

            Comment


            • #7
              Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

              Deze objectieven hebben inderdaad een goede reputatie qua
              Bokeh. Ik denk dat je kan niet verkeerd kan kiezen.
              Ymmv
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                Als budget geen rol speelt, de Nikon 105mm, een stapje naar voor moeten zetten lijkt me altijd gemakkelijker dan een stapje naar achter indien de 135mm te close is...
                Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                  Ik heb de nikon 105mm 1.4 en heb via belgium digital bij verbeke foundation eens even met de 135mm 1.8 mogen spelen

                  Tja die liggen gewoon dicht bij elkaar qua algehele beeldkwaliteit, de sigma zal wel scherper zijn, maar de bokeh van de 105 heeft dan weer iets meer karakter

                  De afstand tot onderwerp en de hoeveelheid achtergrond die je mee in beeld neemt vond ikzelf bepalender voor dan de 105 1.4 te kiezen

                  Het handige van de sigma 135 is dat je een schakelaar apart hebt voor de focusafstand, hierdoor is de autofocus echt goed snel voor zo een objectief

                  Ikzelf zou voor dieren eerder de 135 nemen en voor mensen de 105....

                  Meer info maar mss ook meer twijfel ;-)

                  Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
                    een dier in zijn omgeving portretteren.
                    Je wil ook de omgeving vastleggen, waarom dan een lens met de mogelijkheid van kleine DOF?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                      Nee, ik wil dieren in hun natuurlijke omgeving portretteren, maar de omgeving moet niet prominent aanwezig zijn. Ik bedoelde dat het niet voor in een studio of zo is... misschien niet duidelijk genoeg omschreven. Excuses ��.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                        Ik heb de 105 F1,4 en is ideaal voor hondenfotografie. Heel goede resultaten mee!
                        Succes!


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 105 mm 1.4 vs sigma 135 mm 1.8 als portretlens

                          En wat zal het worden? In welke richting neig je zelf meer?

                          Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment

                          Working...
                          X