Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensadvies voor Nikon D5600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensadvies voor Nikon D5600

    Vorig jaar kocht ik naar aanleiding van de geboorte van onze dochter een Nikon D5600 met volgende lenzen:
    • Nikon 18-140mm F/3.5-5.6
    • Nikon 35mm F/1.8


    Ik stel vast dat ik vooral foto's maak met de prime lens.
    Maakt mooie portretten en is ook perfect te gebruiken bij minder licht.

    De zoomlens gebruik ik eerder als all-round lens bij een dagje uit of dergelijke.

    Zou nu willen investeren in een bijkomende lens.
    Omdat ik bij de prime lens soms de leuke actie mis omdat ik moet voor- of achteruit stappen dacht ik aan een zoomens in de 18-50 range.

    Hierbij kwam ik de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM tegen met een prijs rond de 370€.
    Vraag me alleen af of deze even goed te gebruiken is bij weinig licht als de m'n prime lens.
    Merk wel dat ik met de prime lens vaak nog wel wat 'reserve' heb en de ISO zelden (te veel) moet opdrijven.

    Daarnaast kwam ik ook de SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART tegen met een prijs rond de 790€.
    Deze is misschien wat overkill voor hetgeen ik wil gaan doen en de body die ik gebruik.
    Langs de andere kant wissel ik misschien ooit van body en kan ik de lens blijven doorgebruiken.
    Zit wel boven het budget dat ik had voorzien, zijnde een 500€.

    Welke zouden jullie in mijn situatie kiezen? Eén van deze twee, of toch nog iets anders?

    Adviezen welkom!

  • #2
    Re: Lensadvies voor Nikon D5600

    Ik geef de voorkeur aan de 18-35mm Art, zal het ook goed doen op nieuwere modellen, tevens kan je met een dock (€48,95) het objectief voorzien van firmware. En ja de prijs € 799 is ff slikken bij beperkt budget, tweede hands - retail- gaan ze rond de € 599 de deur uit.

    Ook al heb je met de 17-50mm een wat groter zoombereik, ik bestempel deze onderhand wel als "verouderd", risico is daar dat deze op een nieuwere body minder presteert dan op de D5600.

    Let wel: DC staat voor Crop Designed; >= 1.5 (niet geschikt voor op FF)

    Comment


    • #3
      Re: Lensadvies voor Nikon D5600

      Bedankt voor je reactie! Ik vroeg me inderdaad ook al af of de 17-50mm niet al wat verouderd was.

      Had de 18-35 ook al tweedehands zien verschijnen rond de 599€.
      Blijf wel een beetje met de vraag of ik niet liever wat meer zoombereik zou willen.

      Comment


      • #4
        Re: Lensadvies voor Nikon D5600

        Zoveel keuze - rond budget - is er niet in het gewenste bereik 17-xxmm f <= 2.8

        je hebt nog wel een sigma 17-70mm DC OS HSM (Macro) C, f/2.8-4 a €499, dat is ten opzichte van gevonden objectieven meer zoom met compromis op de variable f.

        Dat is een aardig all-round objectief, maar weet niet of deze nu binnen de gedachten van "doel" valt

        al het andere zal 2x+ budget zijn

        Comment


        • #5
          Re: Lensadvies voor Nikon D5600

          Je moet ook realistisch zijn met wat je wilt,
          Je gebruikt vooral die primelens met de bepaalde redens,
          Dan naar een zoomlens gaan en hetzelfde verwachten is niet zo realistisch....
          Alhoewel de 18-35 f1.8 geroemd staat uitt, hiermee zou het kunnen..... maar dan is het bereik weer iets te weinig.....

          Misschien helpt het met te zeggen waar je de lens specifiek wilt voor gebruiken en wat je ervan verwacht (bvb erg beperkte scherptediepte ofwel scherpte en kwaliteit, de kwaliteit en karakter v bokeh, ....)

          Ikzelf ben na de lange zoektocht uitgekomen op 4 primes ipv zoomlens
          Maar daarvoor is dat voor jou mss niet dé oplossing

          Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Lensadvies voor Nikon D5600

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Je moet ook realistisch zijn met wat je wilt,
            Je gebruikt vooral die primelens met de bepaalde redens,
            Dan naar een zoomlens gaan en hetzelfde verwachten is niet zo realistisch....
            Interessante input.

            Misschien doe ik er beter aan om twee extra prime lenzen te kopen (bv. 18mm en 60mm) en heb ik daar uiteindelijk meer plezier van dan van bv. die Sigma 18-35 met al bij al beperkte zoom.

            Ik wil binnen kunnen fotograferen en portretten met een mooie bokeh maken.

            Comment


            • #7
              Re: Lensadvies voor Nikon D5600

              Oorspronkelijk geplaatst door KoenSt Bekijk bericht
              Interessante input.

              Misschien doe ik er beter aan om twee extra prime lenzen te kopen (bv. 18mm en 60mm) en heb ik daar uiteindelijk meer plezier van dan van bv. die Sigma 18-35 met al bij al beperkte zoom.

              Ik wil binnen kunnen fotograferen en portretten met een mooie bokeh maken.
              Een nikon 50mm 1.4 werkt wel als een leuke portretlens op jouw crop sensor, niet de beste 50mm maar goedkoop en mooie bokeh

              Lichtsterke brede lenzen weet ik het zo goed niet voor nikon (op cropsensor), die 18-35 1.8 uitt maar bvb een sigma 24mm 1.4 is een toch al duurder objectief (staat al tijdje op mijn wensenlijst)

              Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Lensadvies voor Nikon D5600

                SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART is een zeer goed objectief maar wel zwaar. Tweedehands op Marktplaats en 2dehands vaak best goedkoop te vinden.
                Er zijn ook enkele prime lenzen van Sigma die al wat ouder en erg goed zijn, bv 1.4 50mm hsm, 30mm hsm (veel beter dan de Nikon 35mm), 85mm hsm, 24-105mm art
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X