Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch vrij duur voor een Nikon 50mm f1.2 prime.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toch vrij duur voor een Nikon 50mm f1.2 prime.

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Blijkbaar zijn er toch heel wat beperkingen - ik ken niet de details van AF, AF-D, AI, AI-s ... - er zouden er nogal wat zijn, vooral die zonder ingebouwde motor, die enkel nog manuele focus hebben en geen volledig automatisch diafragma.
    Maar zoals gezegd, wie heeft die nog ?
    Per saldo zit je daarmee in dezelfde situatie als met Canon FD lenzen (die ook allemaal bruikbaar zijn op M- en RF-vattingen).
    De enige beperking van objectieven met een schroevendraaier AF koppeling (AF-D - AF-n) is ENKEL het verlies van AF omdat er geen FTZ adapter bestaat met ingebouwde motor. Lichtmeting en diafragma functioneert vlekkeloos, zelfs op AI-s. Er worden trouwens nu nog manuele focus objectieven verkocht voor mirrorless, dus ik vind het probleem wel een beetje overroepen. De meeste gebruikers van deze objectieven hebben sowieso nog een DSLR die op zich tweedehands toch maar peanuts opbrengt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Je hebt gelijk. Had ik even niet goed gezien.

Maar ik vind dit sowieso VEEL maar dan echt VEEL VEEL VEEL te duur voor een prime lens.
      Had ik al gezegd dat em te duur is?
      Dat klopt en je ziet het niet terug op al die internet fotoforums waar het gros van de foto's op verschijnen en als ik in fotobladen kijk zijn de meeste en vaak technisch zeer goede foto's ook niet gemaakt met dergelijke High-end objectieven.

Comment

Er moet duidelijk een markt zijn voor f:1.2 primes, Canon heeft er al drie voor de RF vatting en zeker even duur.
        Die nieuwe camera's moeten geld opbrengen en Nikon kan niet anders dan volgen.

De Nikon lens is blijkbaar nog niet getest maar als je hier even bv een 50 1.2 van € 2500 vergelijkt met een 35 1.8 van minder dan € 500 zal je zien dat je de laatste tot f:2.8 moet toedraaien om dezelfde scherpte te hebben als met de 1.2 vol open.
        Daar gaat de zo geroemde kleine DOF.

Je hebt waarschijnlijk een body met "eye-AF" nodig om hiermee juist te kunnen focussen.
        Er zijn beslist fotografen die hiermee een stap verder kunnen gaan.
        Binnen de kortste keren hebben de klanten van mode, portret en trouwfotografen dat door en moet iedereen z'n apparatuur upgraden.

https://www.the-digital-picture.com/...mp=0&APIComp=2
        Last edited by palombian; 25 september 2020, 15:13. Reden: eye AF

Comment

We gaan zien, ik heb het op bestellng en als dit is echt goed wide open, dan het is zeker niet zo duur.
          I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
          Some of my photos at www.pessolano.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thefoodtraveller Bekijk bericht
            We gaan zien, ik heb het op bestellng en als dit is echt goed wide open, dan het is zeker niet zo duur.
            Laat zeker je bevindingen weten

Comment

Ik heb het nu voor een paar dagen en ik moet zeggen het echt een super lens al op 1.2.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thefoodtraveller Bekijk bericht
                Ik heb het nu voor een paar dagen en ik moet zeggen het echt een super lens al op 1.2.
                Fijn dit te horen. Ik heb intussen het topic op DPR gelezen https://www.dpreview.com/forums/post/64668962 en de conclusie is dat het extra gewicht en het grote prijsverschil voornamelijk gerechtvaardigd zijn als je zeer veel f/1.2 low-light foto's neemt. Voor alle andere gebruik is de Z 50mm f/1.8S blijkbaar meer dan voldoende en chapeau voor Nikon dat ze op de Z 50mm f/1.8S geen cost-cutting hebben toegepast.

Zie jij bij kleinere diafragma's ook de 9 lamellen in de bokeh highlights?

Zelf ga ik nog even afwachten wat de Z 85mm f/1.2 gaat brengen.

Comment

Als je heeft 1.2/1.4 niet nodig, dat deze lens is niet voor u. Zo simpel het is. De goed nieuws is dat op 1.2 de ens is al uistekend.

Comment

Het steeds maar baschen van Nikon brengt niets op.Ik noem géén namen,het is niet hier alleen.Dit echter door mensen die het toestel nog nooit in handen gehad hebben
                    en van horen zeggen hebben...Ze zijn bij mij alleen maar ongeloofwaardig.Ik heb de Z cameras nu al genoeg gebruikt om te weten wat ze kunnen.En nee hoor het veel genoemde merk is echt niet perfect.
                    Voor mij zelf momenteel een grote neen!
                    Alles hangt af van je soort fotografie en hou op je mening door te dringen aan anderen.Mijn ding en jou ding is niet voor iedereen van toepassing.
                    Lenzen zijn er genoeg.De toplenzen (dure) en de goede lenzen (betaalbaar).Dus klaag niet en koop wat je budget aankan.Er zijn toppertjes genoeg die betaalbaar zijn!
                    1 ding die alle reviewers zelfs bewijzen is dat de top Z lenzen bovenaan staan.Daar betaal je uiteraard een prijs voor...

Comment

Working...
                    X