Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
De 50/1.8 heb ik nooit gebruikt, maar deze Samyang 45mm is wel minstens even goed indien al niet beter dan mijn Sony 85/1.8. Samyang mag rustig verder doen zo .
Even goed als de 85 f/1.8? Totaal geen idee van. Maar in elk geval is ze niet
beter dan de 50 f/1.8. Al lees je links en rechts ook weleens dat zo'n lenzen
nauwelijks te beoordelen zijn omdat te veel afhangt van het exemplaar dat je
in handen hebt.
Ik heb er een heel goed idee van want heb ze hier beiden thuis. Over verschillen tussen exemplaren wordt nogal snel negatief gedaan wanneer het over third party merken gaat. Mijn ervaring van de laatste 30 jaar is dat dat voor een héél groot deel onterecht is.
Gisteren kwam ik dit overzicht van tests van Marc Alhadeff nog tegen, wat ook mijn ervaring lijkt te bevestigen.
Dat gaat dan enkel over scherpte natuurlijk. Qua AF is de Samyang ook supergoed, en dat lijkt dan voor de Sony 50/1.8 toch niet het geval te zijn als ik de reacties daarover lees.
Dit is natuurlijk een test met een heel veeleisende A7RIV. In combinatie met een 24mp FF zullen veel meer lenzen het heel goed doen, en met mijn A7RIII zijn het er al wat minder, maar nog steeds meer dan met het A7RIV-monster.
Ik heb er een heel goed idee van want heb ze hier beiden thuis....
In combinatie met een 24mp FF zullen veel meer lenzen het heel goed doen
Ik heb ze ook beiden in huis. Enfin de Sony 50mm f/1.8 en de 85mm f/1.8, maar ik
kan niet oordelen want nog in het bezit van de A7 en A7 II. Voor alle duidelijkheid,
ik bedoel daar niets negatiefs mee, maar blijkbaar is het naast het exemplaar dat je
hebt ook nog eens belangrijk met welk toestel je de test doet. Iets om rekening mee
te houden, zeker weten.
Mijn excuses als het zo over kwam, maar ik had dat ook niet als negatief geïnterpreteerd .
Ik wou enkel even aangeven, ook voor anderen die mogelijk in Samyang of andere goedkopere alternatieven geïnteresseerd zijn, dat er redelijk wat héél goede third party alternatieven bestaan. Ze Zijn natuurlijk nooit exact hetzelfde als de Sony's, elk met plussen en minnen gewoonlijk. Sommigen zullen Samyang in vergelijking nog licht van bouw vinden, maar voor mij, met liefst een compacte, lichte oplossing bij de hand, is dat net een voordeel. Ze zijn stevig genoeg gebouwd, maar gewoonlijk toch net iets kleiner en lichter dan de Sony's, en als daarnaast de beelkwaliteit en AF-prestaties zijn wat ik verwacht, dan is mijn keuze tegenwoordig snel gemaakt. Helft van de prijs van een Sony gewoonlijk (of minder) ...
Dat geldt trouwens voor alle A-merken denk ik. De prijzen van die merken zijn allemaal heel stevig.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Om in dezelfde trend verder te gaan ...
Ik heb al een tijdje de Viltrox 85mm f1.8 FE AF.
Schitterende lens voor portret- en nachtfotografie
En erg betaalbaar (al deden extra korting en black Friday ook nog een speciale inspanning)
...dat er redelijk wat héél goede third party alternatieven bestaan.
Helemaal mee eens, maar het is een euvel dat al langer bestaat. Vroeger heb
ik nog lange tijd een Sigma 17-70 f/4 op een Canon 300d+350d gehad. Toen
ging iedereen de Canon 16-55 2.8 kopen. Zeer goede lens, al was ze een pak
zwaarder en ik had er nooit dezelfde affiniteit mee.
half off topic, maar als je graag met een brandpunt tss 40 en 50mm er op uitrekt is behalve de samyang de voightlander 40mm f1.2 nokton een aanrader. Hij is niet goedkoop, belange niet zo licht. De af is traag, al hangt dit af van de hand die deze bedient want deze is mf. Zelf heb ik deze gekocht als een belevingslens om af en toe eens plezier aan te beleven. Ondertussen is het mijn alledaagse lens geworden.
Comment