Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie van roofvogels en honden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fotografie van roofvogels en honden

    Oorspronkelijk geplaatst door jonathanvp Bekijk bericht
    Momenteel had ik deze mee op USB. Grotendeels van de slechte kwaliteits foto's heb ik al verwijderd. Deze desondanks ze beetje bewerkt zijn zie je wat er mis is. (enkel het contrast wat veranderd in de foto)
    Alvast bedankt voor de hulp!

    Groeten,
    Jonathan
    Zonder de axif gegevens weten we nog steeds niks, de exif laat zien welke sluitertijd, iso, diafragma enz er gebruikt is

    Volgens hetgeen ik hier zie lijkt me dit te wijten aan een te trage sluitertijd en is dus bewegingsonscherpte.
    Ik vind het trouwens eigenaardig dat er totaal niks scherp is in de opnames, zelfs geen stukje gras.

    Je schreef bovenaan dat je de opnames gemaakt hebt op de stand Tv met een ingestelde sluitertijd van 1/1000
    Nu moet je uiteraard wel weten dat die 1/1000 niet persé wordt vastgehouden
    In de Tv stand gaat de camera eerst gaan compenseren bij het diafragma, en dit zo wijdt mogelijk trekken indien nodig.
    Met jouw lens is dat al één van de problemen want het is geen lichtsterke lens.
    Indien de camera de ingestelde 1/1000 niet kan halen door het diafragma te openen dan gaat deze de iso opvoeren.
    Als uiteraard je iso veel te hoog wordt opgevoerd gaat ook daar de kwaliteit van de opname onder lijden.
    Als ook die iso niet hoog genoeg kan gaan dan compenseert de camera toch de sluitertijd ondanks wat je ingesteld hebt.
    Dus in het slechtste geval zou het kunnen dat je bij deze opnames niet eens de 1/1000 gehaald hebt.

    Ik raad je aan voor dit soort opnames uit te kijken naar een lichtsterke lens, bvb 70-200 f4 en zelfs nog beter is een 70-200 f2,8 (beiden met of zonder IS)
    Je huidige toestel lijkt me snel genoeg om dit aan te kunnen.

    Qua AF instellingen op je camera stel je deze best in op AI Servo, met de sluiter ingesteld op burst mode
    Op die manier zal je opnames kunnen blijven maken terwijl de AF je onderwerp volgt
    Back button AF is eventueel een mogelijkheid, al gaat dat niks veranderen aan de mogelijkheden van het focussen
    Het is gewoon een andere manier van werken

    Hopelijk ben je er iets mee met deze uitleg

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #32
      Re: Fotografie van roofvogels en honden

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      knip ...
      Als ook die iso niet hoog genoeg kan gaan dan compenseert de camera toch de sluitertijd ondanks wat je ingesteld hebt.
      knip ...
      Ik weet niet met welk merk jij werkt, maar mijn Nikon levert dan een grandioos fout belichte foto af, met de sluitertijd en de iso die ik ingesteld heb. Niks compenseren dus.

      Comment


      • #33
        Re: Fotografie van roofvogels en honden

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        En ook belangrijk is de back button focus. De scherpstelling loskoppelen van de ontspanknop maw.
        Ik geef toe dat ik daar nooit aan begonnen ben.
        Af en toe "pompen" met de ontspanknop half ingedrukt heeft ook effect op de focus.

        Comment


        • #34
          Re: Fotografie van roofvogels en honden

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Ik weet niet met welk merk jij werkt, maar mijn Nikon levert dan een grandioos fout belichte foto af, met de sluitertijd en de iso die ik ingesteld heb. Niks compenseren dus.
          Vandaag nog even getest en je hebt gelijk Pol, met mijn nieuwe toestellen doet dit hetzelfde als jij schrijft
          Met een hele oude 50d doet die hetgeen ik schreef

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #35
            Re: Fotografie van roofvogels en honden

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Bedankt dat je toch nog een antwoord geeft.Is zeldzaam aan het worden.
            Maar probeer het toch eens zonder stabilisatie.
            Ik had het even druk met het werk, daarmee de wat late reactie van me. Alle sinds zijn het weel wat nutige tips die ik om ga zetten "proberen" in de praktijk.

            Comment


            • #36
              Re: Fotografie van roofvogels en honden

              Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
              Ik ben wel een Nikon gebruiker maar back button focus bestaat ook bij Canon. Het is eenvoudiger de focus vast te houden met deze bediening, vind ik persoonlijk.
              Deze knop staat er zeker op en deze gebruik ik in eens ik de focus hebt, dan druk ik deze in en houd hij het geen ik focus scherp "normaal"

              Comment


              • #37
                Re: Fotografie van roofvogels en honden

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Zonder de axif gegevens weten we nog steeds niks, de exif laat zien welke sluitertijd, iso, diafragma enz er gebruikt is

                Volgens hetgeen ik hier zie lijkt me dit te wijten aan een te trage sluitertijd en is dus bewegingsonscherpte.
                Ik vind het trouwens eigenaardig dat er totaal niks scherp is in de opnames, zelfs geen stukje gras.

                Je schreef bovenaan dat je de opnames gemaakt hebt op de stand Tv met een ingestelde sluitertijd van 1/1000
                Nu moet je uiteraard wel weten dat die 1/1000 niet persé wordt vastgehouden
                In de Tv stand gaat de camera eerst gaan compenseren bij het diafragma, en dit zo wijdt mogelijk trekken indien nodig.
                Met jouw lens is dat al één van de problemen want het is geen lichtsterke lens.
                Indien de camera de ingestelde 1/1000 niet kan halen door het diafragma te openen dan gaat deze de iso opvoeren.
                Als uiteraard je iso veel te hoog wordt opgevoerd gaat ook daar de kwaliteit van de opname onder lijden.
                Als ook die iso niet hoog genoeg kan gaan dan compenseert de camera toch de sluitertijd ondanks wat je ingesteld hebt.
                Dus in het slechtste geval zou het kunnen dat je bij deze opnames niet eens de 1/1000 gehaald hebt.

                Ik raad je aan voor dit soort opnames uit te kijken naar een lichtsterke lens, bvb 70-200 f4 en zelfs nog beter is een 70-200 f2,8 (beiden met of zonder IS)
                Je huidige toestel lijkt me snel genoeg om dit aan te kunnen.

                Qua AF instellingen op je camera stel je deze best in op AI Servo, met de sluiter ingesteld op burst mode
                Op die manier zal je opnames kunnen blijven maken terwijl de AF je onderwerp volgt
                Back button AF is eventueel een mogelijkheid, al gaat dat niks veranderen aan de mogelijkheden van het focussen
                Het is gewoon een andere manier van werken

                Hopelijk ben je er iets mee met deze uitleg

                grts
                Sieg

                Mijn excuses voor de late reactie Sieg, maar als ik even terug kijk in lightroom, had ik deze foto's op de verkeerde stand staan. Stond op AV in burst mode wel is waar op servo.
                Was maar een sluitertijd van 1/500ste. Dus voel ik me nu vooral "DOM".

                Maar de lens heeft zijn beperkingen wel is waar. Dus ga ik zeker is uitkijken naar de lenzen die hier worden opgenoemd. Enkel de IS is dat iets wat meerwaarde gaat bieden? Met dat ik hier toch verschillende meningen over lees.
                Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg, allemaal nuttige zaken die ik zeker ga uit testen.

                Comment


                • #38
                  Re: Fotografie van roofvogels en honden

                  Hoe focus je eigenlijk?
                  Ontspanknop half indrukken,focus en dan op die knop drukken?
                  Bedoeling is dat je de AF loskoppelt van de sluiter.Dus focus moet via die back gebeuren,ontspannen via de sluiter,maar niet in combinatie.
                  Heb je die knop via menu,Cfn. etc ingesteld op back button focus? of niet.
                  Indien niet vrees ik dat je daardoor je AI-servo blokkeert.
                  Wat verder ook kan helpen is op voorhand focus in te stellen waar het zal gebeuren,zodat je lens niet helemaal van 0.50m tot 20 m moet scherpstellen.Misschien staat er wel zo'n begrenzer op je lens?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fotografie van roofvogels en honden

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Hoe focus je eigenlijk?
                    Ontspanknop half indrukken,focus en dan op die knop drukken?
                    Bedoeling is dat je de AF loskoppelt van de sluiter.Dus focus moet via die back gebeuren,ontspannen via de sluiter,maar niet in combinatie.
                    Heb je die knop via menu,Cfn. etc ingesteld op back button focus? of niet.
                    Indien niet vrees ik dat je daardoor je AI-servo blokkeert.
                    Wat verder ook kan helpen is op voorhand focus in te stellen waar het zal gebeuren,zodat je lens niet helemaal van 0.50m tot 20 m moet scherpstellen.Misschien staat er wel zo'n begrenzer op je lens?
                    Demuro,

                    Deze gebruik ik idd in combinatie. Denk niet dat ik deze heb los gekoppelt. Zal ik vanavond eens proberen en kijken wat het effect is.
                    tamron 18-200mm f/3.5-6.3 di ii vc dat is de exacte lens.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Fotografie van roofvogels en honden

                      Bij die lens wordt aangeraden bij snel bewegende onderwerpen de VC uit te schakelen.(Staat ergens in de manual en ook in een review te vinden.Die VC heeft blijkbaar een seconde nodig om actief zijn).
                      Dus uitzetten voor die rennende honden.
                      Back button:google canon 80d back of rear button focus.Daar vind je een een youtube hierover.(Of dat je ding is? Voor mij in ieder geval niet.)
                      Indien niet,waarschijnlijk best van die knoopjes afblijven.
                      Die lens is misschien niet super voor deze snelle onderwerpen,maar er moet toch beter uit te krijgen zijn,dan wat we hierboven zien.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Fotografie van roofvogels en honden

                        Hey, zelf gebruik ik de Canon 70D (de voorloper van uw 80D) voor mijn hobby hondenfotografie.
                        Uw camera is zeker heel goed. Uw lens (heb ik vroeger ook gehad, wel de 18-250 mm van Tamron) is minder geschikt hiervoor.
                        Ik fotografeer al een 4 tal jaar met de 70-200mm f/4 Non Is en heel tevreden van. Bij voldoende licht is de lens echt heel snel voor actieshots.
                        En wat niet onbelangrijk is: tweedehands is deze lens te krijgen voor ongeveer een 400 euro dus naar mijn mening geen geld voor een L lens.
                        Canon

                        Comment


                        • #42
                          Re: Fotografie van roofvogels en honden

                          Beste Jonathan,

                          om vogels of spelende honden scherp op je sensor te krijgen moet je streven naar een sluitertijd van 1/1000 en korter, dat is een absoluut gegeven. Hoe korter hoe beter!
                          langere sluitertijd zal niet echt mooie resultaten geven, dus een f/2.8 is geen luxe.
                          Ook licht speelt een grote rol, dus in de zomer overdag zal het al beter lukken dan in de winter of met kunstlicht, maar dan heb je schaduwen natuurlijk...
                          En natuurlijk zoals Palombian hier zei gebruik van de juiste technieken en oefenen, oefenen, oefenen....
                          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                          Comment


                          • #43
                            Re: Fotografie van roofvogels en honden

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Bij die lens wordt aangeraden bij snel bewegende onderwerpen de VC uit te schakelen.(Staat ergens in de manual en ook in een review te vinden.Die VC heeft blijkbaar een seconde nodig om actief zijn).
                            Dus uitzetten voor die rennende honden.
                            Back button:google canon 80d back of rear button focus.Daar vind je een een youtube hierover.(Of dat je ding is? Voor mij in ieder geval niet.)
                            Indien niet,waarschijnlijk best van die knoopjes afblijven.
                            Die lens is misschien niet super voor deze snelle onderwerpen,maar er moet toch beter uit te krijgen zijn,dan wat we hierboven zien.
                            Demuro,

                            Ik ga eens tijd maken om alles nog onder loop te nemen en te kijken wat past of niet. Alle sinds bedankt voor de VC typ. Ga ik zeker toepassen.
                            Back button, ben ik ook niet zo maga fan van omdat ik dit met de duim moet doen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Fotografie van roofvogels en honden

                              Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                              Hey, zelf gebruik ik de Canon 70D (de voorloper van uw 80D) voor mijn hobby hondenfotografie.
                              Uw camera is zeker heel goed. Uw lens (heb ik vroeger ook gehad, wel de 18-250 mm van Tamron) is minder geschikt hiervoor.
                              Ik fotografeer al een 4 tal jaar met de 70-200mm f/4 Non Is en heel tevreden van. Bij voldoende licht is de lens echt heel snel voor actieshots.
                              En wat niet onbelangrijk is: tweedehands is deze lens te krijgen voor ongeveer een 400 euro dus naar mijn mening geen geld voor een L lens.

                              Jacky, de camera is zeker geschikt, maar moet er nog meer mee spelen om het beste er uit te halen, enkel tijd is momenteel niet men beste vriend.
                              De lens is zeker goeie all round lens, maar kom men beperkingen tegen, zeker als ik roofvogels schiet in volle vlucht.
                              Alvast bedankt voor de info. Non IS word dan weer stabiliteit van de arm etc trainen

                              Comment


                              • #45
                                Re: Fotografie van roofvogels en honden

                                Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                                Beste Jonathan,

                                om vogels of spelende honden scherp op je sensor te krijgen moet je streven naar een sluitertijd van 1/1000 en korter, dat is een absoluut gegeven. Hoe korter hoe beter!
                                langere sluitertijd zal niet echt mooie resultaten geven, dus een f/2.8 is geen luxe.
                                Ook licht speelt een grote rol, dus in de zomer overdag zal het al beter lukken dan in de winter of met kunstlicht, maar dan heb je schaduwen natuurlijk...
                                En natuurlijk zoals Palombian hier zei gebruik van de juiste technieken en oefenen, oefenen, oefenen....
                                Bedankt voor de info philippeDeli.

                                Comment

                                Working...
                                X