Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

    Heb even enkele fotoboeken doorgebladerd.Je kunt daar soms in vinden wat deze fotografen in hun tas zitten hebben.Daar is volgens het soort foto's toch een grote verscheidenheid in te vinden.Ongeveer de helft prime,de andere helft zoom.
    BV:Lieve Blancquaert :35 mm en 50 mm,maar in tv-reportages loopt ze daar rond met een zoom: 24-70 denk ik.Laatste maal met Canon 5d,vroeger met Nikon.
    Een heleboel Hasselblad met primes:maar vnl. Portretfotografie.Trouwens hun keus voor zooms is beperkt,en het kost wel wat.Oorlogsfotografen lopen rond met 24 of 35 mm,of groothoekszooms etc.
    Iedereen past dus zijn materiaal aan de omstandigheden,en op locatie kun je wel wat bijwerken met je te verplaatsen etc.
    Twee voorbeelden:
    Ik heb hierboven iets aangehaald over fotograferen in Brugge.Ik heb daar eens rondgelopen met een 70d crop en een 24 mm stm,dus ongeveer 38 mm op FF.Nadien met een 17-35 op FF, vnl. rond de 20-25 mm.Ik kan je verzekeren dat je met je benenzoom er niet raakt.
    Rally:tal van verboden zones,min 10 m of meer van de baan.Ja daar gebruik ik meestal een 300 mm prime,en kies op voorhand mijn positie.Je zit daar dikwijls in patatten- of afgereden maisvelden en daar kun je wat rondlopen en het één en ander compenseren omdat je ruimte hebt.
    Je weet daar op voorhand wat je wilt fotograferen:vb. uitkomen van bocht dwars,in volledig tegenstuur.Dat is voorspelbaar.(als de piloten meewillen natuurlijk.)
    Het hangt er dus wel vanaf wat je wilt fotograferen en waar.

    Comment


    • #17
      Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      ... Maar zeggen dat het een goed ding is als je met een 50mm vogels gaat fotograferen en dan de boom in klimt om toch een foto te maken want in de beperking van die 50mm zit de creativiteit? Dan ben je echt verkeerd bezig. ...
      Dat is het volledig uit zijn verband rukken, ridiculiseren en helemaal niet wat ik zei hé.

      Ik had het niet over de spreekwoordelijke voetbal-fotojournalist die langs de lijn zit en probeert creatief te zijn met een 50mm omdat hij geen 800mm bijheeft. Het spreekt voor zich dat een fotograaf met specifieke interesses/opdrachten het juiste materiaal meeneemt.

      De benenzoom gaat inderdaad de afstand tss 50mm en 800mm niet overbruggen. Maar zoals TS aanhaalde in zijn overwegingen voor een nieuwe lens is de benenzoom wel in staat om tss 24mm en 35mm veel goed te maken. (mijn keuze zou dan gaan naar de 20mm)

      Een vb uit mijn praktijk: Ik sta (letterlijk) met mijn rug tegen de muur en alleen op 18mm kan ik de ganse scene die ik initieel voor ogen had in beeld brengen. Ik richt ietwat naar boven om voldoende lucht mee te nemen.
      Wanneer ik de foto later ga editen merk ik natuurlijk de grote perspectief vertekening (convergentie) op, vooral bij de verticale lijnen langs de zijkanten. Als ik daar niet mee kan leven is de enige oplossing om deze vertekening te corrigeren (onderkant foto naar binnen trekken) en nadien de transparante hoeken onderaan weg te croppen.
      Resultaat ... ik kom eigenlijk op een 21 à 24mm uit waardoor het voordeel vd wijdere groothoek teniet wordt gedaan maar belangrijker nog dat mijn compositie teloor gaat en de foto die ik voor ogen had niet tot zijn recht komt (prullenbak).

      Om maar te zeggen dat je nu eenmaal niet alle foto's kunt maken die je voor ogen hebt vanuit je eerst gekozen standpunt ongeacht je alle mm'ters bij hebt of niet.

      Hierdoor heb ik gaandeweg geleerd om niet op 18mm te gaan "wringen" maar of ik op bv 21mm dezelfde boodschap kan vatten in de scene.
      Als dat niet naar mijn goesting is dan gaat de camera terug in de zak, zonder spijt en wetende dat ik even verderop met wat geluk misschien wel een "goede" foto kan maken.

      Comment


      • #18
        Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

        Maar hier gaan wij een heel ander paadje op.
        Je neemt iets op 18 mm en draait het dan door PS of iets anders,om op 21 mm uit te komen.
        Wat ik bedoel is dat je iets fotografeert,en dan eventueel wat cropt,maar niet de UW-effecten zit te corrigeren.
        Ik vind als je de benenzoom wilt verdedigen,dan moet je ook niet zitten te corrigeren in een programma .
        Je houdt het puur of niet.
        Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
        Het gaat erover hoe je fotografie beleeft.
        De één ziet het zo,de ander anders.
        Jij ziet een 20 mm zitten,ik zie meer een 24 mm zitten,omdat ik vind dat die meer allround is,en niet zo specifiek.
        Ieder zijn gedacht.
        Maar TS krijgt er nu nog een probleem bij:een zoom,20mm of 24 mm??
        Last edited by demuro; 8 december 2018, 13:36.

        Comment


        • #19
          Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

          Om de koe bij de horens te vatten heb ik gevraagd of ik een 24mm lens mocht lenen.
          Zo heb ik me afgelopen zaterdag met de Zeiss Batis 25mm f2.0 naar de Koekenstad Antwerpen verplaatst.
          Bedoeling is om me met dit brandpunt beter te kunnen inleven bij een eerst volgende citytrip.
          Om dit verhaal kort te houden heb ik deze zeer leerrijke dag afgesloten met een glaasje glühwein op de gezellige kerstmarkt om hierna met de tram naar huis te keren.

          (De Batis 25mm is iets wijder en komt in werkelijkheid overeen met 23mm).

          Ik moet zeggen dat dit brandpunt zeer allround is te gebruiken. Geschikt voor landschaps- en avondfotografie, documentaire, architectuurfotografie, perfect voor feestje en sfeerfoto’s met weinig natuurlijk daglicht.

          Kortom, er rest me nog enkel te kiezen tussen de Sony 24mm f1.4 GM en de Zeiss Batis 25mm f2.
          Van wat ik zoal gelezen heb is de Sony 24mm GM een pracht van een lens en hoop deze zeer binnenkort eens te mogen bekijken.

          @allen
          Bedankt voor de vele reacties hier
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #20
            Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Dit is voor mij even grote BS. Zo in het genre van toch maar iets "dieps" te zeggen ls je eigenlijk niets te vertellen hebt. Je wordt een betere fotograaf als je de juiste zaken voor de job meeneemt, niet als je ter plekke moet improviseren en dus je klant laat betalen voor het huiswerk dat je niet gemaakt hebt.

            Je mag dat nu niet verkeerd begrijpen, ja er is iets te zeggen dat van de situatie toch iets te redden een leerrijk proces is. Maar het mag geen doel op zich zijn. Maar zeggen dat het een goed ding is als je met een 50mm vogels gaat fotograferen en dan de boom in klimt om toch een foto te maken want in de beperking van die 50mm zit de creativiteit? Dan ben je echt verkeerd bezig.

            Zeggen dat je geen foto neemt als je niet het goeie gereedschap bij hebt, dat is iets anders. Veel beter dan een snetfoto nemen en dan een hoop BS spuien als dat het creativiteit is.

            Interessant jouw reacties, Spanik !
            Er zijn genoeg fotografen , veel beter dan ons, wiens beeldvorming nét zo sterk is dankzij de " beperking" van primes ! En jawel hoor, de beperking dwingt je om creatiever te werk te gaan met als resultaat uniek en betere beeldvorming !

            ( benieuwd of je nog andere woorden kent dan BS en idiote nonsens, of ook respect kunt opbrengen voor andermans mening ?
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #21
              Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
              Interessant jouw reacties, Spanik !
              Er zijn genoeg fotografen , veel beter dan ons, wiens beeldvorming nét zo sterk is dankzij de " beperking" van primes ! En jawel hoor, de beperking dwingt je om creatiever te werk te gaan met als resultaat uniek en betere beeldvorming !

              ( benieuwd of je nog andere woorden kent dan BS en idiote nonsens, of ook respect kunt opbrengen voor andermans mening ?
              Ja hoor, ken andere dingen en geen probleem om respect op te brengen. Maar dan moet er substantie achter zitten.

              Zelf werk ik enkel met primes (er zijn er bij mijn weten geen voor 4x5 en in middenformat ook beperkt beschikbaar) weet ik wat die "benenzoom" inhoudt. En dat is niet veel. Vandaar dat als dit zo als de universele oplossing bovengehaald wordt dat het meestal een reactie is die gewoon overgenomen wordt van ergens te lezen. Niet van ervaring.

              Comment


              • #22
                Re: Vast brandpunt als alternatief voor een breedhoekzoom?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ja hoor, ken andere dingen en geen probleem om respect op te brengen. Maar dan moet er substantie achter zitten.

                ... meestal een reactie is die gewoon overgenomen wordt van ergens te lezen. Niet van ervaring.
                Ik denk dat je wel degelijk een probleem hebt om wat respect op te brengen voor de mening van anderen want voor de tweede maal leg je mij woorden in de mond die ik niet zei en maak je veronderstellingen over mij die niet kloppen.

                Die benenzoom haal ik hier niet gratuit boven om dat ik dat eens per ongeluk gelezen heb hé.
                Het concept van benenzoom en je dwingen om creatief om te springen met de lens-beperkingen haal ik wel degelijk uit mijn eigen ervaring (zoals ik ten andere in mijn eerdere post aanhaalde).

                En ja, ik lees/hoor ook graag meningen van andere fotografen hoe zij omspringen met deze omstandigheden (kwestie van eventueel iets bij te leren) maar dat neemt niet weg dat ik ook mijn eigen ervaring heb na meer dan 30 jaar fotografie.

                Comment

                Working...
                X