Beste medeforummers,
Eerst en vooral, hieronder gaat het om een "fun"-lens; professionele zoekers voor het scherpste beeld, skip gerust deze post
. Iedereen die graag eerder een film-look bekomt zonder digitale nabewerking, lees vooral verder!
Gezien bovenstaand objectief tegenwoordig te koop is voor 9 euro en ik deze al geruime tijd met succes gebruik wou ik even mijn verhaal delen omdat iedereen misschien wel eens baat kan hebben bij een "nieuwe" wind in zijn fotografie-flow...
Ik kocht deze lens een goed jaar terug, toen nog voor 25 euro. Omdat het vermelde (vaste) diafragma van f8 verre van correct was (is véél donkerder, f22) en ik ook geen fan ben van extreme en "voorspelbare" vignettering, wat het resultaat is van de kleine gaatjes rondom de vaste diafragma-opening, heb ik deze met een vijltje uitgevijld tot de gaatjes niet meer te zien zijn, een millimetertje of twee extra doorsnede dus. Het resultaat is nog steeds geen f8 maar nu is er wel genoeg werkbaar licht om zelfs bij valavond nog met de zoeker aan de slag te gaan. De foto's hebben nu een zeer lichte vignettering (op mijn crop; op een ff zal er logischerwijze nog meer van overschieten; als het teveel is, nog wat vijlen
). Ook zit het objectief niet helemaal vast; daartoe heb ik een zwarte elastiek gebruikt. Deze nestelde zich automatisch waar er speling zat en nu kan ik focussen zonder dat er nog iets beweegt. Praktisch en onopvallend. Focussen is trouwens old-skool met de icoontjes "één mannetje": 70cm, "drie mannetjes: 2 meter, "een groep": 6 meter, "een berg": infinity. Het maakt zeker verschil maar gezien de softe aard van deze lens is ze heel vergevensgezind en ben je snel gewend aan de "beste" instelling voor de situatie.
Vast diafragma en geen enkele electronische communicatie dus schieten in "manual". Ik zet mijn sluitersnelheid standaard op 1/80, dus zowat het aanvaarde minimum om met een 60mm lens op een crop-camera handheld scherp te kunnen schieten. Dan doe ik een proefopname en pas (indien nodig) de ISO aan met de daarvoor door mij specifiek ingestelde zelfontspanner-toets (in combinatie met het draaiwieltje). Mocht ik nog onderbelichten, zelfs bij een hoge(re) ISO, ga ik nog wat trager dan 1/80 maar bij normale omstandigheden is dit zeker niet nodig (behalve natuurlijk als een lagere sluitersnelheid gewenst is om creatieve redenen). Een toffe manier om wat bewuster bezig te zijn met belichting die ook een (voor velen) retro-manier van werken met zich meebrengt. Klinkt voor sommigen misschien ingewikkeld maar gaat in de praktijk héél snel, enkele tientallen seconden in het slechtste geval. Niet voor sport-manifestaties natuurlijk maar eens de juiste belichting kan je natuurlijk naar hartelust schieten zolang de omstandigheden niet veranderen.
Het is natuurlijk mogelijk om in RAW te schieten maar gezien ik een consistente film-look en -manier van schieten wou ben ik wat JPEG betreft uitgekomen op de VIVID-stand (ongewijzigd), witbalans constant ingesteld op "zonlicht" (het zonnetje dus
), en gebruik ik ook de automatische stand van het Active D-Lighting-systeem (dit maakt op vreemde wijze blijkbaar toch een verschil qua dynamiek en hierdoor moet men zich ook geen zorgen maken over contrast-instellingen enzo.). Hierdoor heb ik zoals reeds gezegd een consistent resultaat dat mij qua resultaat het meeste doet denken aan het schieten met film (vandaar ook de vaste "relatief neutrale en toch warme" witbalans). VIVID kies ik omdat het net iets meer contrast en kleur geeft dan de andere instellingen, nét genoeg eigenlijk.
Maar ik zou zeggen, schiet eventueel in RAW en kijk met de in-camera-RAW-convertor naar het effect van eventuele JPEG-instellingen en kom zo tot jouw beoogde resultaat dat je dan kan vertalen naar een constante JPEG-instelling, zoals ik. Maar wil je de flexibiliteit van witbalans,kleurschema en belichtingscompensatie (BW?) behouden en geen "constante film-feel" bekomen, kan je altijd in RAW blijven schieten.
Nogmaals, voor alle duidelijkheid, het is dus effectief de bedoeling om met dit plastic objectiefje (vooral als amateur?) een mooi retro-effect te bekomen en dus zeker niet om het op te nemen tegen perfect genomen foto's die dan in post soms urenlang aangepast worden. De resolutie van de lens licht sowieso lager dan het aantal te voeden megapixel wat op zich een heel authentiek soft-effect heeft wat zich natuurlijk (gewenst
) uitbreidt hoe verder men van het midden verwijderd is. Verder zijn de kleuren heel retro en zijn wat mij betreft de vervormingen (CA enzo) eigen aan een plastic lens en heel bevredigend qua resultaat.
Eigenlijk bekijk en gebruik ik mijn Nikon dslr/Holga-combinatie nu als een "super digitale Holga" waarmee ik een instant consistente film-look bekom zonder post-processing. Heel bevrijdend voor iemand die dit effect wil bekomen maar weinig tijd aan zijn computer wil (of kàn) besteden. Wel de eerder uitgelegde "hack" niet vergeten, anders heb je een heel donkere en teveel (voorspelbaar) gevignetteerde lens!
Voilà, ik wou dit als nieuwkomer op dit forum even in de groep gooien, niet als "beste" oplossing of vervanging voor éénder wat maar als eventuele extra benadering van onze mooie hobby en/of beroep.
Greetz,
Gert.
Eerst en vooral, hieronder gaat het om een "fun"-lens; professionele zoekers voor het scherpste beeld, skip gerust deze post

Gezien bovenstaand objectief tegenwoordig te koop is voor 9 euro en ik deze al geruime tijd met succes gebruik wou ik even mijn verhaal delen omdat iedereen misschien wel eens baat kan hebben bij een "nieuwe" wind in zijn fotografie-flow...
Ik kocht deze lens een goed jaar terug, toen nog voor 25 euro. Omdat het vermelde (vaste) diafragma van f8 verre van correct was (is véél donkerder, f22) en ik ook geen fan ben van extreme en "voorspelbare" vignettering, wat het resultaat is van de kleine gaatjes rondom de vaste diafragma-opening, heb ik deze met een vijltje uitgevijld tot de gaatjes niet meer te zien zijn, een millimetertje of twee extra doorsnede dus. Het resultaat is nog steeds geen f8 maar nu is er wel genoeg werkbaar licht om zelfs bij valavond nog met de zoeker aan de slag te gaan. De foto's hebben nu een zeer lichte vignettering (op mijn crop; op een ff zal er logischerwijze nog meer van overschieten; als het teveel is, nog wat vijlen

Vast diafragma en geen enkele electronische communicatie dus schieten in "manual". Ik zet mijn sluitersnelheid standaard op 1/80, dus zowat het aanvaarde minimum om met een 60mm lens op een crop-camera handheld scherp te kunnen schieten. Dan doe ik een proefopname en pas (indien nodig) de ISO aan met de daarvoor door mij specifiek ingestelde zelfontspanner-toets (in combinatie met het draaiwieltje). Mocht ik nog onderbelichten, zelfs bij een hoge(re) ISO, ga ik nog wat trager dan 1/80 maar bij normale omstandigheden is dit zeker niet nodig (behalve natuurlijk als een lagere sluitersnelheid gewenst is om creatieve redenen). Een toffe manier om wat bewuster bezig te zijn met belichting die ook een (voor velen) retro-manier van werken met zich meebrengt. Klinkt voor sommigen misschien ingewikkeld maar gaat in de praktijk héél snel, enkele tientallen seconden in het slechtste geval. Niet voor sport-manifestaties natuurlijk maar eens de juiste belichting kan je natuurlijk naar hartelust schieten zolang de omstandigheden niet veranderen.
Het is natuurlijk mogelijk om in RAW te schieten maar gezien ik een consistente film-look en -manier van schieten wou ben ik wat JPEG betreft uitgekomen op de VIVID-stand (ongewijzigd), witbalans constant ingesteld op "zonlicht" (het zonnetje dus

Maar ik zou zeggen, schiet eventueel in RAW en kijk met de in-camera-RAW-convertor naar het effect van eventuele JPEG-instellingen en kom zo tot jouw beoogde resultaat dat je dan kan vertalen naar een constante JPEG-instelling, zoals ik. Maar wil je de flexibiliteit van witbalans,kleurschema en belichtingscompensatie (BW?) behouden en geen "constante film-feel" bekomen, kan je altijd in RAW blijven schieten.
Nogmaals, voor alle duidelijkheid, het is dus effectief de bedoeling om met dit plastic objectiefje (vooral als amateur?) een mooi retro-effect te bekomen en dus zeker niet om het op te nemen tegen perfect genomen foto's die dan in post soms urenlang aangepast worden. De resolutie van de lens licht sowieso lager dan het aantal te voeden megapixel wat op zich een heel authentiek soft-effect heeft wat zich natuurlijk (gewenst

Eigenlijk bekijk en gebruik ik mijn Nikon dslr/Holga-combinatie nu als een "super digitale Holga" waarmee ik een instant consistente film-look bekom zonder post-processing. Heel bevrijdend voor iemand die dit effect wil bekomen maar weinig tijd aan zijn computer wil (of kàn) besteden. Wel de eerder uitgelegde "hack" niet vergeten, anders heb je een heel donkere en teveel (voorspelbaar) gevignetteerde lens!
Voilà, ik wou dit als nieuwkomer op dit forum even in de groep gooien, niet als "beste" oplossing of vervanging voor éénder wat maar als eventuele extra benadering van onze mooie hobby en/of beroep.
Greetz,
Gert.
Comment