Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn eerste macrolens

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Bij macro is VC een belemmering. VC vraagt tijd voordat je sluiter ontspant waardoor je vaak te laat bent: een kleine beweging of een zuchtje wind en de camera is uit focus.
    Ik werk dus altijd met de VC uitgeschakeld.
    Dat is waar, maar er is ook een voordeel aan stabilisatie: het zoekerbeeld blijft stabiel als je uit de hand fotografeert, en daar profiteert ook de autofocus van om preciezer scherp te stellen in een situatie waarin we over enkele millimeters scherptediepte spreken. Voor langere sluitertijden hoef je het niet te doen, aangezien de werking van de stabilisator bij korte scherpstelafstanden die 3 of 4 stops winst niet meer haalt.
    Anderzijds wordt er natuurlijk ook vaak manueel scherpgesteld bij macrofotografie, en dan is het bovenstaande ook niet meer van toepassing.

Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
    Wordt er dan in macro meer of juist minder met VC gewerkt? En op Pieter G zijn links terug te komen, als ik het goed begrijp zijn de 2 lenzen ongeveer hetzelfde (of vergis ik mij)
    Ik spaar liever nog even verder en mij een betere lens (Nikon of Sigma) dan misschen nu overhaast te beslissen. Alle goede raad is welkom.
    Bij macrofotografie wordt vaak gewerkt met manuele scherpstelling, zonder stabilisatie, en door sommigen (velen?) ook op statief. Ikzelf fotografeer uit de hand met autofocus en stabilisatie ingeschakeld
    Zoals ik al liet verstaan, heb ik dus de nieuwste versie van de Tamron nog niet geprobeerd. Misschien is het op dit moment zelfs nog te vroeg om te zeggen of de vernieuwing veel meer is dan cosmetisch. Het is wel een feit dat de versie van voor 2016 minder en minder te vinden is, en dan vooral met Nikon mount. Het kan een buitenkansje zijn als je er nog eentje kan kopen voor minder dan 500 euro, of het kan net zo zijn dat de versie 2016 effectief verbeteringen heeft die de meerprijs rechtvaardigen.
    De Nikkor 105 VR is een van de beste lenzen die ik ooit heb gebruikt, en ik zou ze waarschijnlijk opnieuw kopen als ik voor dezelfde keuze stond. Er zullen mensen zijn die vinden dat ik overdrijf, maar ik heb al wel eens gezegd dat de beeldkwaliteit (microcontrast, bokeh, kleur) mij doet denken aan de alom geprezen (en zeer dure) 200mm f/2 van Nikon. Natuurlijk is 900-950 euro ook al een serieus bedrag, dus hangt het er vanaf hoeveel je met macro bezig bent. Als ik vergelijk met de Sigma 105 of de Tamron 90 versie die ik zelf heb gebruikt, concludeer ik ook dat de Nikon zijn meerprijs (een jaar geleden bijna het dubbele) objectief gesproken niet waard is, ook al is ze technisch en kwalitatief echt wel beter.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als macro toch iets nieuw is dan kan je best ineens ook focus en ontspannen van elkaar scheiden, start met back button focus te gebruiken.

Comment

Back button focus gebruik ik al van in het begin van mijne D7200 en het is effe wennen maar ik zou niet anders meer willen. Tamron 90mm is besteld maar is even uit voorraad. Zal voor een der deze dagen zijn.
        Bedankt voor alle tips.

Comment

Working...
        X