Ziezo, ik heb mijn (bijgeleverde) tulp zonnekap (Tamron 28-200) vervangen door een rubber exemplaar, geen vignettering meer waarmee ik mij soms door liet verrassen , bij groothoek zet ik die naar gewoon achter ...
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Rubber zonnekap
Collapse
X
-
-
Re: Rubber zonnekap
ik weet niet of ik helemaal mee ben, maar dan doe je bij breedhoek in principe gewoon hetzelfde als je originele kap eraf zou halen? (want je functies vd kap (zon/beschermen lens) ben je dan toch kwijt). In beide gevallen dien je er toch zelf aan te denken om je niet te laten 'verrassen' zoals jij het noemt?
Comment
-
Je moet er dan wel altijd aan denken om de rubber zonnekap achteruit te trekken als je breedhoekfoto's wil maken.
Ik zou dat dan toch wel geregeld vergeten, zeker als het snel moet gaan...http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Ik moet zeggen dat ik de rubber zonnekap op mijn oude analoog best handig vond. Als ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.Rozemarijn
Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk berichtAls ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.
De kap van de fabrikant is toch op maat gemaakt voor de lens? Die veroorzaakt geen vignetting... Sigma opzetringen voor filters even buiten beschouwing gelaten.
Het voordeel van een rubber exemplaar is dat je ze kan "uitklappen" voor de langere brandpunten van je zoom, zodat je toch nog nut hebt van je zonnekap.
Maar net als Bart zou ik constant vergeten de positie van de kap te veranderen tenzij het echt zichtbaar is in de zoeker.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk berichtIk snap niet wat er zo speciaal is aan een grote beeldhoek in combinatie met een zonnekap.
De kap van de fabrikant is toch op maat gemaakt voor de lens? Die veroorzaakt geen vignetting...
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtVind ik ook, geen problemen met mijn 17-40mmL met bijgeleverde zonnekap.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk berichtVoordeel van een rubberen kap is wanneer je een krappe tas hebt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Comment
-
De eerste gen. sigma 12-24 had zo'n beschermkap die je idd. moest weghalen, of je kreeg vignettering op 11-15mm - Meestal is dat op breedhoeken waar de hoed vast op de lens zit - en er een soort bescherming over geplaatst wordt voor als je 'm in de tas stopt - om't frontelement toch wat te beschermen. Als je die bescherming laat zitten - kan je vignettering krijgen.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk berichtIk moet zeggen dat ik de rubber zonnekap op mijn oude analoog best handig vond. Als ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.Last edited by toerist; 20 oktober 2016, 18:01."""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment
-
Een originele kap is gewoon voor die specifieke lens gemaakt, die moet er niet afgehaald worden
Dus snap niet wat het voordeel kan zijn van een andere (rubberen) zonnekap
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
Comment