Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Protectie filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Protectie filter

Hier ook enkel Hoya HD filters en durf ze beter te noemen als B+W, vooral bij extreem lange sluitertijden (30"). In stoffig Afrika heb ik veel minder moeite om mijn front van de 70-200 f2.8 proper te houden.

Comment

Ik zou dit enkel gebruiken in extreme omstandigheden. Zoals in een woestijn, motorcross, rally,... Waar er dus veel vuil op je lens terecht komt. Voor andere omstandigheden verminderd het enkel de kwaliteit.
      De Nikon NC serie beschermfilters zijn de enige die ik heb gehad waarbij ik in geen enkele omstandigheid een verschil kon zien met en zonder beschermfilter. Hoya HD, B+W, Tiffen en nog 2 andere merken gaven allemaal dubbele flare en vreemde bokeh als er in tegenlicht werd gefotografeerd. Naar het schijnt worden die gemaakt uit hetzelfde glas als de Nikon 600mm f/4.0.
      Persoonlijk heb ik al mijn filters verkocht aangezien ik voornamelijk in de studio fotografeer en de andere locaties relatief weinig risico geven op beschadiging van mijn materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
        Ik zou dit enkel gebruiken in extreme omstandigheden. Zoals in een woestijn, motorcross, rally,... Waar er dus veel vuil op je lens terecht komt. Voor andere omstandigheden verminderd het enkel de kwaliteit.
        De Nikon NC serie beschermfilters zijn de enige die ik heb gehad waarbij ik in geen enkele omstandigheid een verschil kon zien met en zonder beschermfilter. Hoya HD, B+W, Tiffen en nog 2 andere merken gaven allemaal dubbele flare en vreemde bokeh als er in tegenlicht werd gefotografeerd. Naar het schijnt worden die gemaakt uit hetzelfde glas als de Nikon 600mm f/4.0.
        Persoonlijk heb ik al mijn filters verkocht aangezien ik voornamelijk in de studio fotografeer en de andere locaties relatief weinig risico geven op beschadiging van mijn materiaal.
        Bij een Nikon 500 en 600 mm moet je dat daar niet monteren, het frontglas is zowiezo een beschermglas maar dan eentje met
        vaste montage die ze relatief goedkoop kunnen vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Bij een Nikon 500 en 600 mm moet je dat daar niet monteren, het frontglas is zowiezo een beschermglas maar dan eentje met
          vaste montage die ze relatief goedkoop kunnen vervangen.
          Die Nikon NC filter zijn van hetzelfde glas gemaakt als dat voorste element van de 600mm. Dat bedoelde ik, maar door dat te schrijven op mobieltje is mijn zinsbouw onduidelijk :s.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
            Die Nikon NC filter zijn van hetzelfde glas gemaakt als dat voorste element van de 600mm. Dat bedoelde ik, maar door dat te schrijven op mobieltje is mijn zinsbouw onduidelijk :s.
            Hier ook steeds gedacht dat die Nikon NC filters de beste waren, en zal ook wel zo zijn, maar die Hoya Pro filters moeten er optisch weinig of niets voor onder doen en hebben het voordeel dat ze een stuk beter vuil afstotend zijn, terwijn de NC filters van Nikon moeilijker te reinigen zijn, dan sta je voor een keuze.

Comment

Voor bescherming maak ik op mijn 16-35mm f2.8L gebruik van een relatief simpel Hoya (geen Pro) UV filter. Alleen bij moeilijke lichtsituaties zoals recht tegen de zon in fotograferen haal ik het eraf omdat het voor ongewenste schitteringen kan zorgen, verder laat ik het filter erop zitten vanwege de bescherming van de lens.
              Bij m'n 50mm f1.4 en 100mm f2 zit er eigenlijk altijd niets op, behalve als ik "enge" dingen ga doen met deze objectieven (vormpjes voor de lens plakken bijvoorbeeld).

Voor polarisatiefilters zweer ik trouwens wel bij de Pro-versies van Hoya. Een niet-Pro versie van een polarisatiefilter is bijvoorbeeld niet in staat mijn computermonitor volledig weg te polariseren, waar het Pro-filter dat wel lukt. Bij het eerste filter wordt de monitor paars van kleur en bij het Pro filter diepzwart.
              Voorheen was ik overtuigd van het feit dat het woordje "Pro" een verkooptruc was, om vooral de mensen die gevoelig zijn voor dit woordje over de streep te trekken toch vooral een duurder filter te kopen, maar daar ben ik dus zelf ook wel van teruggekomen.

Comment

Working...
              X