Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom is mijn foto flou?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom is mijn foto flou?

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Het matglas heeft geen enkele invloed op de foto zelf hoor !

grts
    Sieg
    Hoh zeker wel Sieg.
    In de tijd van mijn 350D had ik een matglas besteld bij Katz Eye (ondertussen is hij gestopt) en ik had het niet goed geplaatst, maar dat wist ik niet toen, en al mijn foto's waren onscherp.
    Direct naar de heer Katz gemaild en hij vroeg me een foto op te sturen.
    Hij zei me direct dat het matglas niet geheel correct was geplaatst.
    Ik heb dan alles weer overgedaan en mijn foto's waren heel scherp.
    Dus een matglas heeft wel degelijk invloed bij het scherpstellen.

Mocht dat klepje van Eddy z'n toestel door de schokken iets zijn losgekomen dan stelt zijn toestel niet correct scherp, daar ben ik 100% zeker van.
    Wat nog niet wil zeggen dat dit bij Eddy het geval is.
    Ik zou eens proberen met een andere lens erop te zetten.
    Het kan altijd dat één of ander element los zou zijn gekomen want dat heb ik nog al gehoord maar dat is toch heel zeldzaam.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Matglas:dan zijn je foto's op je schermpje toch scherp??? Niet teveel aan foefelen,is zeer gevoelig.
      Geen statief ?? Muurtje of een tafel kan ook.
      Er zit toch geen onnozele filter of zoiets op??Anders afdraaien dat ding,en kijken wat het geeft.
      De 60D is voorzien om andere matglazen te steken en dan is het een fluitje van een cent om dat te wisselen.
      To think about it!English: http://www.youtube.com/watch?v=wupToqz1e2gGerman: http://www.youtube.com/watch?v=Bsm-Ai1jD0QCPN Technical Editor David Newton show...

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

ge neemt ne meter ( bv van de gamma zo nen houten van 2 meter , en zet iets op 1 meter in die lineaal. dan neem je een foto met zijn scherpstelling, en zie je direct of ( hoeveel ) de lens er naast is . dan kan je dit misschien genoeg corrigeren in het menu ? front en backfocus ik zet altijd een blokje met een scherpe rand juist op die 1 meter ( omdat ne camera beter reageert op contrast ) van die houten 2 meter, misschien dat je dan het probleem kan minderen , natuurlijk als het echt onderaan meer is als boven , helpt dit ook niet. maar misschien verhelpt het, het toch een beetje zodat je toch nog "redelijke beelden kan maken."
        matglas en al die dingen zijn het zeker niet, want je spiegel gaat omhoog, en je sluiter gaat open, dus alles is weg voor je lens. het enige dat kan : je lens is defect , of de ccd in je toestel is losgekomen.
        het matglas kan wel een onscherpte maken ( slecht scherpstelling,) maar dan is die over heel de foto even onscherp. : de camera stelt bv. scherp achter je opject , dan is heel die foto onscherp . maar wel even waardig overal.
        Der is een miniem geval van .... dat doordat je met ne 35mm fotografeert , dat hij dus wel scherp is vanaf een punt .. omdat je het diafragma, hebt toegedraait, en dan is je dof op bv. oneindig steeds goed ... dit kan jet beste zien door , een onderwerp dichtbij te fotograferen , is hij onderaan onscherp en bovenaan wel, dan... je lens of je ccd. en dan kan je met de microadj. het misschien , in de helft van de fout zetten.
        Last edited by Guest13; 6 mei 2016, 22:58.

Comment

Bedankt voor alle info mensen. De lokale fotowinkel hier zegt dat de lijm van de lamellen is losgekomen door vochtinsijpeling. Dus vraag 2, als iemand een goed adred kent in Milaan (waar ik nu ben) of Brussel dan is dat zeker welkom.

Comment

Toevoeging, de lokale fotowinkel kan het niet oplossen en stelt voor het in Belgie te laten repareren aangezien alles zeer duur zou zijn in Milaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Hoh zeker wel Sieg.
              In de tijd van mijn 350D had ik een matglas besteld bij Katz Eye (ondertussen is hij gestopt) en ik had het niet goed geplaatst, maar dat wist ik niet toen, en al mijn foto's waren onscherp.
              Direct naar de heer Katz gemaild en hij vroeg me een foto op te sturen.
              Hij zei me direct dat het matglas niet geheel correct was geplaatst.
              Ik heb dan alles weer overgedaan en mijn foto's waren heel scherp.
              Dus een matglas heeft wel degelijk invloed bij het scherpstellen.

Mocht dat klepje van Eddy z'n toestel door de schokken iets zijn losgekomen dan stelt zijn toestel niet correct scherp, daar ben ik 100% zeker van.
              Wat nog niet wil zeggen dat dit bij Eddy het geval is.
              Ik zou eens proberen met een andere lens erop te zetten.
              Het kan altijd dat één of ander element los zou zijn gekomen want dat heb ik nog al gehoord maar dat is toch heel zeldzaam.
              Eigenaardig Luc, maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk
              Maar voor het zekerste ga ik het deze middag eens proberen bij m'n 1Dx
              Ik laat je nog wat weten ;-)

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Denk eens na Sieg, heb ik ook pas achteraf gedaan hoor, maar in het analoge tijdperk en zonder AF en nog andere snufjes moest je alles met de hand doen hé.
                Soms was er zelfs geen lichtmeter aanwezig en was dat een afzonderlijk toestel.
                We stelden toen dus scherp door middel van het matglas/splitscreen/crosscreen. En eigenlijk zouden we dit net als de Engelstaligen focussingscreen moeten heten.
                Probeer maar eens scherp te stellen zonder dat schermpje.

Comment

Google eens op autofocus,en je zult zien dat dit allemaal wat ingewikkelder is dan een beeldje op een matglas.

Comment

Denk eens na Sieg, heb ik ook pas achteraf gedaan hoor, maar in het analoge tijdperk en zonder AF en nog andere snufjes moest je alles met de hand doen hé.
                    Soms was er zelfs geen lichtmeter aanwezig en was dat een afzonderlijk toestel.
                    We stelden toen dus scherp door middel van het matglas/splitscreen/crosscreen. En eigenlijk zouden we dit net als de Engelstaligen focussingscreen moeten heten.
                    Probeer maar eens scherp te stellen zonder dat schermpje.
                    Mja Luc in de analoge tijdperk zonder AF wel maar volgens mij nu niet meer
                    Sorry dat ik er afgelopen weekend niet op ben verder gegaan maar had geen tijd.
                    Vandaag dus even de test gedaan Luc met m'n Canon 1Dx

1ste foto is er eentje met het matglas in het toestel en de 2de opname is zonder matglas, dus ik heb het matglas eruit gehaald.

Opname met Matglas in het toestel ;

Opname zonder het matglas, dus matglas eruit gehaald

Dus de autofocus doet z'n werk zonder dat het matglas erin moet zitten, da's duidelijk
                    Maar wat er wel gebeurt is dat de belichting totaal van de kaart is als het matglas eruit is gehaald
                    Ik denk dat ik makkelijk twee stops moest onder belichten om hetzelfde effect te krijgen
                    Je ziet dus ook niet door de zoeker of de opname wel of niet scherp is als het matglas eruit is, dus ik moest vertrouwen op de autofocus

Ik heb deze opnames expres niet vanop statief gemaakt maar gewoon vanuit de hand
                    Tevens steeds opnieuw de focusring volledig weggedraaid en een opname gemaakt

Dus zo te zien is het matglas niet nodig om scherp te stellen in de autofocus stand, wel is het matglas nodig om de belichting juist te hebben
                    Het kan natuurlijk zijn dat verschillende toestellen verschillende systemen hebben, maar zo technisch ben ik niet aangelegd om dat te weten

grts
                    Sieg

Comment

lees allen eens : magazine shoot : hoe werkt een autococus
                      en dan stoppen we nu met dat matglas ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        lees allen eens : magazine shoot : hoe werkt een autococus
                        en dan stoppen we nu met dat matglas ....
                        Staat eigenlijk niks nieuws in dit artikel hé toch ?
                        hetgeen erin staat zullen de meesten onder ons wel weten

grts
                        Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          hetgeen erin staat zullen de meesten onder ons wel weten
                          grts
                          Sieg
                          waarom dan dat er staat.. dat het matglas slecht staat enzo ??? Ik denk dat van de 10 er geen 5 het weten dat ne camera , onderaan scherp stelt , en niet door de spiegel...

Comment

Toch wel OOR de spiegel,halfdoorlaatbaar,en niet door reflectie op matglas.We zijn maar aan het muggenziften he. (Lol)
                            Schema in Shoot is niet direkt zo duidelijk.Op Google vind je wel erg schematische afbeeldingen en niet een soort exploded beelden.
                            (Maar ja die mensen moeten ook leven van wat reclame).
                            5 op 10;zeer eufemistisch uitgedrukt.
                            Lichtmeting kan wel door matglas beinvloed worden,sensor zit boven het matglas.
                            Maar ja,we zouden best stoppen over dat matglas.
                            Wat mij interigeert zijn die lamellen ???
                            Vermoedelijk een spraakverwarring met een Milanees die zijn best deed,om het uit te leggen.
                            Ik ken alleen lamellen in een diafragma,of eventueel in brede zin in de sluiter.
                            Dit zijn bewegende delen,die men toch niet vastlijmt,en dan met blijkbaar watergevoelige lijm ?????
                            Ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing is van dit probleem.
                            Voor de TS wat balen,maar als hij bij f16 of 22 relatief scherpe opnames kan maken,is er misschien nog iets te redden via post-bewerking.
                            Laat het ons eens weten.

Comment

Ik ben hier dus aan het liegen over dat matglas? Dat menen jullie niet hé.
                              Bon ik leg uit.
                              Ik koop een "splitscreen" bij "Katz Eye" in de USA omdat ik wil werken met mijn oude analoge (?) objectieven, geen AF enz.
                              Dat matglas is bestemd voor mijn Canon 350D toch een digitale camera bij mijn weten, maar eigenlijk niet geschikt om zelf dat matglas te wisselen.
                              Met dat matglas ontvang ik klaar en duidelijk handleiding hoe het wel kan.
                              Ik krijg dat kaderke los maar daarbij valt een ander kaderke uit van hooguit enkele tienden millimeter.
                              Ik monteer dat matglas en alles foto's zijn NIET scherp. Dus mail ik de heer Katz en die vraagt om een foto op te sturen.
                              Daarop krijg ik een antwoord dat ik het matglas niet goed heb gemonteerd en hoe ik het WEL moet doen.
                              Ik doe de handeling opnieuw en kijk....... mijn foto's zijn scherp.
                              Dus lag het scherpstellen WEL aan het matglas want aan iets anders heb ik nooit aangezeten.
                              Ik heb nog achteraf een matglas gekocht voor een 40D, 50D en 5D maar die toestellen zijn geschikt om dat zelf te doen en telkens zat het matglas goed.

Sieg, heb je wel eens geprobeerd om zonder dat matglas scherp te stellen op een ander onderwerp?

Sorry als mijn commentaar een beetje scherp uitvalt maar ik ben 200% zeker van mijn bewering.
                              Niemand hoeft zich persoonlijk aangesproken voelen hoor.

Comment

Sieg, heb je wel eens geprobeerd om zonder dat matglas scherp te stellen op een ander onderwerp?
                                Jawel Luc en dat ging ook zonder problemen, ik kan hier natuurlijk ook die andere opnames nog eens plaatsen maar dat maakt niks uit hé.
                                Zoals ik schreef heb ik bij elke opname de focusring van de lens volledig uit focus gedraaid en dan steeds opnieuw de AF zijn werk laten doen.

grts
                                Sieg

Comment

Working...
                                X