Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom is mijn foto flou?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom is mijn foto flou?

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Ik koop een "splitscreen" bij "Katz Eye" in de USA omdat ik wil werken met mijn oude analoge (?) objectieven, geen AF enz.
    Dat matglas is bestemd voor mijn Canon 350D toch een digitale camera bij mijn weten, maar eigenlijk niet geschikt om zelf dat matglas te wisselen.
    Met dat matglas ontvang ik klaar en duidelijk handleiding hoe het wel kan.
    Ik krijg dat kaderke los maar daarbij valt een ander kaderke uit van hooguit enkele tienden millimeter.
    Ik monteer dat matglas en alles foto's zijn NIET scherp. Dus mail ik de heer Katz en die vraagt om een foto op te sturen.
    Daarop krijg ik een antwoord dat ik het matglas niet goed heb gemonteerd en hoe ik het WEL moet doen.
    Ik doe de handeling opnieuw en kijk....... mijn foto's zijn scherp.
    Dus lag het scherpstellen WEL aan het matglas want aan iets anders heb ik nooit aangezeten.
    Het zou mij verbazen als de AF module van de 350D op een andere plaats zou zitten. Anderzijds, misschien zijn er andere manieren (geweest) om het invallend licht af te leiden naar de AF, maar ik heb toch alleen maar toestellen gehad met die halfdoorlatende grote spiegel en het kleine spiegeltje voor de AF erachter. Maar wie zegt dat een fout geplaatst matglas totaal geen invloed zou kunnen hebben op de AF, ook als het licht er niet doorheen moet? Ik durf dat in elk geval niet zomaar te beweren. Misschien spelen daar interne reflecties mee... (puur giswerk)

Wie zijn wij om Katz tegen te spreken he Het klopt in elk geval dat een matglas met split prisma of andere speciale dingetjes de lichtmeter behoorlijk onbetrouwbaar maken. Om die reden heb ik er zelf nooit zo een aangeschaft. Het is wat Sieg ook heeft ondervonden door zonder matglas te fotograferen: de lichtmeter krijgt ineens andere informatie en is daar niet op afgesteld. Ik zal je verhaal geenszins in twijfel trekken, maar het toont ook aan hoe snel de optimale baan van het licht ontregeld is en hoe complex het is om het juiste resultaat te krijgen met 3 samen werkende maar fysiek verschillende systemen (zoeker en lichtmeter bovenaan, autofocus onderaan en beeldsensor achteraan).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Klopt Pieter want bij mijn 350D lag een kadertje bij en het was dit dat ik verkeerd geplaatst had.
      En anders zou het moeten lukken dat mijn toestel eerst verkeerd focusde met de kitlenzen en met een EF-50mm f/1.8 MKI en na het correct plaatsen van dat kadertje mijn foto's weer scherp waren.
      Met een adapter M42 naar EOS en dus MF objectieven was het idem dito.
      Is toch een duidelijk bewijs dat een matglas er is om scherp te stellen.

En inderdaad moet je bij sommige toestellen aangeven welk voor matglas er gemonteerd is of je hebt een verkeerde belichting.
      Dat was ook de reden waarom ik mijn matglas toen bij Katz Eye gekocht heb, daar werd rekening gehouden met de lichtinval.
      Voor lichtsterke objectieven had hij zelfs Ultra Brite matglazen en zag je de focus punten terug, wat bij mijn 350D het geval niet was.

En nu stop ik met te praten over dat matglas. (Of het moest zijn dat ik eens pruts met mijn 5D ;-)

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

AF-units zitten normaal onder in de camera.
        Na dit alles gelezen te hebben,zou het wel kunnen,dat een niet correct geplaatst matglas een reflectie geeft,een soort van flare of zoiets,die door de spiegel heen dan de AF-unit verkeerd aanstuurt.Misschien ver gezocht,maar het gaat hier om fracties van een millimeter.
        En dan hebben beide heren eigenlijk gelijk.

Comment

Is toch een duidelijk bewijs dat een matglas er is om scherp te stellen.
          Nee, een matglas is er in de eerste plaats om je een goed beeld op te leveren via de zoeker om daarmee dan te kunnen MANUEEL scherpstellen. Het matglas verstrooit het binnenkomende licht zodat men een bruikbaar beeld kan krijgen in de zoeker.

Als je natuurlijk het matglas fout monteert dan krijg je ook een fout beeld te zien in je zoeker en ga je dus fout scherpstellen (weer : manueel).

Dat is als andermans bril lenen om scherp te zien maar dan vaststellen dat dat niet lukt op de gebruikelijke plaats, nl. met de bril op je neus en dan de bril als een soort loep te gebruiken door hem verder of dichter bij je oog te brengen.
          Of wel de juiste bril hebben maar die op het puntje van de neus te zetten of op tafel te laten liggen en dan te klagen dat men geen scherp zicht krijgt met die bril ...

Daardoor geraakt ook de lichtmeter in de war want die gebruikt ook het licht dat door het matglas gepasseerd is ... foute montage matglas geeft dan uiteraard fout uitlezing lichtmeter in de camera.

De autofocus geraakt echter niet in de war want die sensor zit voor het matglas, ttz. zonder invloed van het matglas.

Dus herhaling :

licht naar de AF sensor passeert niet via het matglas (en wordt daardoor dus niet beïnvloed)
          licht naar de lichtmeter passeert wel via het matglas (en wordt daardoor dus wel beïnvloed als dat matglas fout zit of geen matglas is van het camera merk zelf).

Voorbeeld van een Pentax, maar alle dslr's zijn gelijkaardig :

Of Canon : http://cdn.audiencemedia.com/var/pho..._en1125_02.jpg

of ruw schematisch :

Last edited by Empe; 10 mei 2016, 18:52.

Comment

Juist een test gedaan met mijn 5D en dat gaf het volgende:
            Matglas eruit en kader terug op zijn plaats= in de zoeker een klein rondbeeld, scherpstellen met AF doet niks meer en de sluiter blijft veel te lang open staan, gevolg is dat de foto erg overbelicht is.
            Matglas weer erin en kader terug op zijn plaats = normaal zoekerbeeld scherpstellen met AF perfect en foto perfect belicht.
            Dat is alles wat ik er nog over kwijt wil. Mocht het matglas niet belangrijk zijn waarom hebben ze er dan een geplaatst?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Mocht het matglas niet belangrijk zijn waarom hebben ze er dan een geplaatst?
              Wie beweert dat ?

Natuurlijk is het belangrijk, anders zou je geen werkbaar beeld hebben in je zoeker en veel te donker.

Dat is net het zwakke punt, men moest kiezen ofwel een matglas met de nadruk op scherp beeld in de zoeker of matglas dat zorgde voor betere spreiding van het licht, dus meer licht ... men koos voor het laatste omdat het menselijk oog eigenlijk toch te slecht werk levert qua scherptstelling via de zoeker.

Daarom dat wie handmatig wil scherpstellen dan ook zoekt naar zo'n matglas met speciale inzet zodat men verschoven beeld heeft en men wél netjes kan zien wanneer het echt scherp is (omdat ons oog op die manier wél wegweet met betere scherptebeoordeling.

Soit, Sieg toont 2 foto's, met en zonder matglas en die merkte meteen ook op dat het zonder matglas te donker wordt en men dus moet bijstellen.

Of om het ook eens van een ander te horen : https://www.youtube.com/watch?v=Gstvy9qDfRY
              Last edited by Empe; 11 mei 2016, 18:54.

Comment

Working...
              X