Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kitlens Sony A6000 - 16-50mm - dat kan niet kloppen!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kitlens Sony A6000 - 16-50mm - dat kan niet kloppen!!!

Op f8 .. zelfde situatie en crop maar dat mag niet meer zoveel verschil maken met deze f waarden denk ik zo ..

Comment

Dat is duidelijk niet acceptabel..
      Dit is helaas niet de enige Sony lens met problemen, blijkbaar moet je nogal geluk hebben om er een goeie in handen te krijgen als dit klopt (en dat lijkt me toch een van de betrouwbaarste sites voor zo'n testen, juist omdat ze zo veel exemplaren van elke lens hebben en de lenzen ook zelf aankopen ipv gratis te krijgen bij een positieve review):
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Nou, mijn exemplaar gaat retour. Bij jou is het verschil qua scherpte bijna te verwaarlozen bij dit diafragma
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Dat is duidelijk niet acceptabel..
          Dit is helaas niet de enige Sony lens met problemen, blijkbaar moet je nogal geluk hebben om er een goeie in handen te krijgen als dit klopt (en dat lijkt me toch een van de betrouwbaarste sites voor zo'n testen, juist omdat ze zo veel exemplaren van elke lens hebben en de lenzen ook zelf aankopen ipv gratis te krijgen bij een positieve review):
          http://www.lensrentals.com/blog/2015...ss-bench-tests
          Wel ik meen mij nogal goe dte herinneren dat ik bij de discussie, alhier, de gemiddelde kwaliteit van Sony-E glas ter sprake gebracht heb meestal gebaseerd op de bevindingen op photozone.de ..
          Ik vond eea iid toch wel problematisch ... maar persoonlijk heb ik geen ambitie om fotografieprijzen te winnen dus ik kan daar mee leven

De site die je aanhaalt moet men toch een beetje in perspectief plaatsen vrees ik ..

- Ze zeggen zelf dat hun opstelling maar "beta" status heeft ... ik vind dat dus riskant om dat soort cijferwerk te publiceren
          - Ze testen enkel 3 FE lenzen .. zijn dat per definitie geen FF lenzen ?
          - Geen enkele bijkomende review meer sinds october ?? hmmm toch te veel "beta" test ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Nou, mijn exemplaar gaat retour. Bij jou is het verschil qua scherpte bijna te verwaarlozen bij dit diafragma
            Wel ik kan daar niet veel zinnigs op zeggen, omwisselen lijkt idd een optie ... Ik heb echter maar één "quick&dirty" test gedaan .. misschien moet men eens een reeks vergelijkende fotos maken zodat men een betere spreidingskarateristiek heeft ?
            Op het eerste zicht zou ik zeggen dat mijn exemplaar toevallig beter schijnt te zijn dan het uwe ...
            Als morgen de zon schijnt en als ik wat tijd kan vrij maken maak ik misschien een vergelijkend albumpje ;-) Dan weet ik dat meteen ook ;-)

PS De Sigma is toch wel duidelijk scherper he met veel beter oplossend vermogen (= detail) maar dat wisten we al ..

Comment

Re: Kitlens Sony A6000 - 16-50mm - dat kan niet kloppen!!

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Zoals gezegd ... mijn kit lens lijkt dan toch nog zo slecht niet ? Fotos zijn een 900x600 crop 100% (Niet vergeten dat men de jpg compressie in rekening moet brengen, ik heb de crops opgeslagen "zonder" (bijkomende) compressie) (Het origineel is een beetje verscherpt wegens verliezen door reductie naar 1024x633 oid )

Het origineel staat ong 50-60 m van mijn "deur" .. en die 10mm verschil zie je wel degelijk ... Of dat nu meteen als onbruikbaar moet gezien worden ?? geen idee ...
              Dat ziet er zeker en vast goed uit... meer dan goed genoeg als je het mij vraagt.
              Natuurlijk zoals je zelf zegt, vergelijken met de prime is om miserie vragen bij manier van spreken.
              Ik ben daarom toch een beetje voorzichtig in het beoordelen van TS zijn voorbeeld en vergelijking in andere omstandigeheden misschien.
              TS zijn vergelijking Prime vs Zoom en 50mm vs 60 mm met dezelfde afstand genomen is een beetje verwarrend.
              Maar de foto's van jou geven in ieder geval een betere indruk.
              Last edited by Funcky; 26 december 2015, 22:24.
              Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd over de fotos van TS maar zoals geweten sh... happens.

Ik heb geen toeters&bellen gebruikt, gewoon een random situatie ttz naar buiten gegaan, een "dom" onderwerp gekozen en fotos gemaakt met centrale focus (A mode). De crops zijn wel midden van de foto .. zou eens de hoeken moeten vergelijken ...

Comment

kort op de bal .. alhoewel men bij f7.1 niet echt veel te vertellen heeft over "scherpte in de hoeken" ... dat goedkope Sigma lenske is toch wel niet slecht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Wel ik meen mij nogal goe dte herinneren dat ik bij de discussie, alhier, de gemiddelde kwaliteit van Sony-E glas ter sprake gebracht heb meestal gebaseerd op de bevindingen op photozone.de ..
                    Ik vond eea iid toch wel problematisch ... maar persoonlijk heb ik geen ambitie om fotografieprijzen te winnen dus ik kan daar mee leven

De site die je aanhaalt moet men toch een beetje in perspectief plaatsen vrees ik ..

- Ze zeggen zelf dat hun opstelling maar "beta" status heeft ... ik vind dat dus riskant om dat soort cijferwerk te publiceren
                    - Ze testen enkel 3 FE lenzen .. zijn dat per definitie geen FF lenzen ?
                    - Geen enkele bijkomende review meer sinds october ?? hmmm toch te veel "beta" test ?
                    Het kan best dat je die testen niet rechtstreeks kunt vergelijken met de andere merken, maar de grote variatie binnen het merk blijft er wel, dat bewijst dit topic eigenlijk al.
                    Hij testte mss maar enkele modellen, maar wel tot >60 exemplaren per model http://www.lensrentals.com/blog/2015...-lens-variance, een van de meest no-nonsense websites vind ik persoonlijk, maar ieder zijn mening uiteraard!
                    Photozone is ook een heel interessante site, maar ik denk niet dat zij altijd meerdere exemplaren testen, dus daar kunnen altijd uitschieters tussen zitten aan zowel goede als slechte kant (en ze krijgen die lenzen opgestuurd van de fabrikant wsl, dus het zullen meestal wel van de beste zijn)
                    FE lenzen zijn FF idd, maar ik weet niet of die uit andere (minder goeie) fabrieken komen dan de croplenzen, dat lijkt me niet logisch?
                    Mijn FE 28-70 kitlens doet overigens wat ik ervan verwachtte, scherp in het midden, wat minder aan de zijkanten, zeker op de uitersten, maar redelijk even verdeeld. En ik heb ze toch min of meer gratis bij mijn camera gehad toen ik die kocht bij Mediamarkt in de tijd, voor de zelfde prijs als de camera zonder lens online in Duitsland toen, anders had ik wsl helemaal geen FE lenzen..
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Nog een testje
                      Op statief en iso 100. Afstand boekenkast is circa 2 meter
                      Duidelijk genoeg voor mij: retour en een nieuw exemplaar.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Nogmaals een testje. Linkerfoto op 35mm en rechterfoto op 50mm

Mijn lens deugt dus niet op het tele-eind

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Het kan best dat je die testen niet rechtstreeks kunt vergelijken met de andere merken, maar de grote variatie binnen het merk blijft er wel, dat bewijst dit topic eigenlijk al.
                          Hij testte mss maar enkele modellen, maar wel tot >60 exemplaren per model http://www.lensrentals.com/blog/2015...-lens-variance, een van de meest no-nonsense websites vind ik persoonlijk, maar ieder zijn mening uiteraard!
                          ..
                          [filosofische rant ]
                          Ik heb nog een heel stuk verder zitten lezen op die site ...

Het bevestigt eigenlijk wel wat andere gelijkaardige sites voorop stellen en waar de consument dus de dupe van is nl de enorme spreiding in kwaliteit van een individueel lens exemplaar, ten bewijze deze draad. Als kwaliteit al een vorm van "geluk bij de aankoop" moet zijn .. dan worden dat echt wel dure euros !!
                          Het geeft echter wel te denken over wat we aangesmeerd krijgen voor heel veel geld en niet enkel voor dit soort materiaal !!

Maar uit de geschiedenis van vintage lenzen is reeds bekend dat lenzen dikwijls "in opdracht" gebouwd werden en waarschijnlijk ook nog worden. Kijk maar naar wie er allemaal "vivitar" lenzen bouwde.
                          Persoonlijk vind ik het meest frustrerende geval de Zeiss lenzen voor de E-mount. De 16-70z wordt door sommige sites regelrecht de hemel in geprezen voor zijn kwaliteit maar andere sites die misschien iets nuchterder zijn(?) delen dit optimisme zeker niet ... het lijk wel heel duur plak- en knipwerk !

Comment

Hier een ook voorbeeldje van de 16-50 die ik snel in de winkel genomen heb.
                            Soft kan ik de lens toch niet noemen op 50 mm... (gewoon een jpeg recht uit de camera)
                            Althans dit exemplaar is toch niet soft IMHO
                            Dus TS zijn exemplaar zal toch wel iets mis mee zijn

Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Hallo,

Mijn exemplaar van de 16-50 doet het ook beter. Aan jouw lens scheelt dus wat danielsl ...
                              Zit nu nog in Amsterdam en heb de lens ook hier gebruikt. Ben benieuwd ;-)

Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik ben er nu wel van overtuigd dat mijn lens niet goed is . Met de winkel afgesproken dat ik hem morgen mag ruilen voor een ander exemplaar. En als die niet bevalt, mocht ik die weer ruilen voor de Sigma 19mm. Sigma 60mm heb ik al in mijn bezit.

Lees wel wisselende verhalen over de Sigma 19mm, dus vraag me af of ik hier dan goed aan doe.

Comment

Working...
                                X