Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretlens Canon

Ik zou graag een portretlens aanschaffen voor mijn Canon EOS 600D camera (dus waarbij je vrijwel altijd een groot diafragma bekomt).
    Iemand tips?

Re: Portretlens Canon

Wat is het budget?
    Ik denk al snel aan de 50mm of een 85mm qua afstand.
    Afhankelijk van het budget koop je een 1.8 of lager.
    - A Point Of View -

Comment

Ik zou de 85/1.8 kiezen voor de beste verhouding tussen prijs en scherpte/bokeh.
      Bij de keuze van een brandpunt moet je wel goed inschatten wat je comfortabele werkafstand is tussen jou en je onderwerp, en of je krap wil kadreren of een foto maken waar je onderwerp grotendeels of volledig op staat. Op een 600D kan het goed zijn dat je beter af bent met een 50mm of zelfs een 40, 35 of 28. Ikzelf combineer 23 en 56mm, wat ongeveer overeenkomt met 35 en 85mm op full frame.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ikzelf heb zelf ook een aps-c camera en gebruik een EF 85mm F1.8 objectief. Ben best tevreden over de kwaliteit ervan.
        Voor buiten is dit een ideale lens, voor binnengebruik is deze wat lang tenzij je veel ruimte ter beschikking hebt. Daar zou ik neigen naar een 40 of 50mm.

Comment

De 85mm f/1.8 is inderdaad wat je nodig hebt.
          Ik ben begonnen met een 'fantastic plastic' (en heb nog altijd spijt dat ie kapot gevallen is), maar ik ben voor de kwaliteit toch snel overgestapt op de betere lens.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Zijn deze ook verkrijgbaar met beeldstabilisatie?
            Is dit een 'must' vinden jullie?

Ik twijfel dus tussen een 50mm of 85mm... Afstand van mijn object bedraagt meestal iets van een 2-tal meter of korter...
            Last edited by SD Photo; 20 november 2015, 19:30.

Comment

Voor zover ik weet, niet. Denk ook niet nodig voor een 'korte' tele. Bovendien gaat het om een lichtsterke lens, dus voldoende snelheid vrij makkelijk te halen. Ik heb pas nog wat kinderportretjes van 3 v.d. 4 kleindochters gemaakt, maar heb daarbij gebruik gemaakt van externe flits. In dat geval is 1/125s natuurlijk voldoende.
              Ik heb de lens ook gebruikt voor ons recentste bezoek aan de grotten van Han. Voordeel: compact, niet zwaar en lichtsterk. Toch haalde ik volopen (f/1.8) en een ISO1600 zelden voldoende sluitertijd (daar was image stabilization misschien een redding geweest?); hoe mooi de foto's op de cameradisplay leken, op de computer zijn er maar weinige het bewaren waard.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dankjewel voor de tips!
                Ivm een 85mm, welke afstand is dan ideaal tussen model en camera?

Comment

Weet dat je camera een z.g. 'cropcamera' is, dus je 85mm gedraagt zich als 85x1.6=136mm fullframe. Voor 'kinderkopjes' reken ik op een afstand van 100-150cm. Met een 50mm moet je bijna op je model kruipen.

Comment

Je kan altijd een kleine tussenring gebruiken als de minimale scherpstelafstand te groot is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Weet dat je camera een z.g. 'cropcamera' is, dus je 85mm gedraagt zich als 85x1.6=136mm fullframe. Voor 'kinderkopjes' reken ik op een afstand van 100-150cm. Met een 50mm moet je bijna op je model kruipen.
                      Dat lijkt mij wel heel dicht. Weet je zeker dat je hier niet over een 85 op full frame spreekt? (Just checking... misschien moet ik zelf mijn lens en lintmeter even bovenhalen )
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Dat lijkt mij wel heel dicht. Weet je zeker dat je hier niet over een 85 op full frame spreekt? (Just checking... misschien moet ik zelf mijn lens en lintmeter even bovenhalen )
                        Ik heb tussen m'n foto's gezocht, en vind direct die van de 85mm terug. Wat ik echter niet kan vinden is de afstand tot het onderwerp. Zoals boven gezegd, heb ik pas nog een stel portretjes (enkel de hoofden) van de oudste drie kleindochters (3-6-9 j) gemaakt, en even ingeschat hoever ik van hen af stond. Maar zal toch proberen (zodra ik de tijd vind) om nauwkeuriger te meten.
                        Als intussen iemand kan zeggen waar ik die info (afstand tot onderwerp) in welke software kan vinden, graag...
                        (ik werk ook met een cropcamera, zoals je in mijn signature kun lezen, nl. de EOS 7D).

Comment

Meestal fotografeer ikzelf op een afstand van 150-200cm, dus deze lens is dan ok?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SD Photo Bekijk bericht
                            Meestal fotografeer ikzelf op een afstand van 150-200cm, dus deze lens is dan ok?
                            Hangt er ook vanaf "hoeveel body" jij in je portretten wil: headshot, head & shoulders, bovenlichaam, full body, ...
                            Nu, ik ken je budget niet, maar voor de prijs moet je het niet laten: koop gewoon een 50/1.8 en een 85/1.8.
                            Nieuwprijzen zijn zeer schappelijk, en je vindt ze ook makkelijk 2dehands.
                            Last edited by dleemans; 21 november 2015, 15:22.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Het hangt er idd vanaf wat je verstaat onder portret, enkel hoofd of veel meer
                              Ik heb de 50mm en heb me onlangs een 90mm aangeschaft, ik werk met een crop camera en het is toch een serieus verschil in afstand. Voor binnen verkies ik zeker de 50mm (het is hier ook niet zo groot ) maar buiten is het dan weer leuk dat je wat meer afstand tussen jou en het onderwerp hebt.
                              Wat je ook koopt, een miskoop ga je niet maken.
                              - A Point Of View -

Comment

Working...
                              X