Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen, ruis en andere op fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
    F2 blijft altijd F2 volgens de definitie van F waarde, het is namelijk een LENSeigenschap, waar die lens opstaat heeft geen relevantie.
    Het resultaat op diverse camera's zal verschillen, maar F2 blijft het hoe dan ook, analoog aan brandpunten die ook gewoon in het glas vastliggen.
    Als u wil betogen dat de F waarde verschillende invloed heeft op verschillende camera's , soit, maar geen flauwekul graag.
    Mensen zien blijkbaar niet in dat sommigen dit vanuit een andere hoek bekijken.
    Je hebt gelijk dat f/2 exact dat is: de brandpuntsafstand gedeeld door twee is de diameter van de exit pupil van de lens.

    Maar diezelfde lens gedraagt zich anders naargelang van het sensorformaat dat erachter zit... Ofwel laat je allerhande parameters buiten beschouwing en kan je stellen dat scherptediepte groter wordt met een kleinere sensor. Ofwel ga je uit van een welbepaalde beeldvulling, en dan moet je parameters als brandpunt of scherpstelafstand gaan wijzigen om te compenseren voor het andere sensorformaat.

    Daarom zeg ik ook dat het helemaal zo slecht niet is om de zaken uit te drukken in equivalentie, en toevallig is 35mm (full frame) een standaard waarmee courant wordt gerekend. Als je het gedrag van een standaard 50mm lens op een APS-C formaat sensor wil omschrijven, krijg je een beeldhoek die equivalent is aan 75mm op full frame, en krijg je een scherptediepte die equivalent is aan 1.5x die van de f-waarde van je lens op full frame. Of ook: een 50mm f/2 gedraagt zich op een APS-C alsof het een (fictieve) 75mm f/3 zou zijn. Maar zoals je zegt: het blijft een 50mm f/2... de nadruk ligt hier op "gedraagt zich als".
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #32
      Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
      Is dat niet de enige juiste reden om die opvatting te onderschrijven?


      groter diafragma -> kleinere DOF
      groter brandpunt -> kleinere DOF
      grotere afstand -> grotere DOF

      dat zijn de parameters welke je als fotograaf kunt gebruiken om DOF te beïnvloeden.

      Bij een gelijk brandpunt en diafragma vergroot DOF als de afstand tot onderwerp groter wordt. Om met APS een zelfde kadrering te krijgen als met FF moet je afstand tot onderwerp vergroten -> grotere DOF
      Je kunt zeggen ik ga de afstand constant houden maar dan ga je je brandpunt moeten wijzigen om zelfde kadrering te bekomen, met APS moet je dan kleiner brandpunt gebruiken. DOF vergroot immers bij lager brandpunt.

      Comment


      • #33
        Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        groter diafragma -> kleinere DOF
        groter brandpunt -> kleinere DOF
        grotere afstand -> grotere DOF

        dat zijn de parameters welke je als fotograaf kunt gebruiken om DOF te beïnvloeden.

        Bij een gelijk brandpunt en diafragma vergroot DOF als de afstand tot onderwerp groter wordt. Om met APS een zelfde kadrering te krijgen als met FF moet je afstand tot onderwerp vergroten -> grotere DOF
        Je kunt zeggen ik ga de afstand constant houden maar dan ga je je brandpunt moeten wijzigen om zelfde kadrering te bekomen, met APS moet je dan kleiner brandpunt gebruiken. DOF vergroot immers bij lager brandpunt.
        dat bedoelde ik, met zelfde lens op zelfde f, zelfde brandpunt en focusafstand is het enige verschil tussen crop en ff dat je een 'geknipt beeld krijgt. Indien ik dus met ff en crop camera die foto neem, zou toch na croppen van de ff fot ik gewoon dezelfde foto hebben? (los van beeldkwaliteit enzo).
        Dus als je met de ff dezelfde foto als op de crop wil maken qua cadrage moet je:
        - ofwel vanop dezelfde plaats de focuslengte veranderen = DoF veranderen;
        - ofwel focuslengte zelfde houden maar stapje verzetten, dus focusafstand veranderen = DoF veranderen.

        Comment


        • #34
          Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Daarom zeg ik ook dat het helemaal zo slecht niet is om de zaken uit te drukken in equivalentie, en toevallig is 35mm (full frame) een standaard waarmee courant wordt gerekend. Als je het gedrag van een standaard 50mm lens op een APS-C formaat sensor wil omschrijven, krijg je een beeldhoek die equivalent is aan 75mm op full frame, en krijg je een scherptediepte die equivalent is aan 1.5x die van de f-waarde van je lens op full frame. Of ook: een 50mm f/2 gedraagt zich op een APS-C alsof het een (fictieve) 75mm f/3 zou zijn. Maar zoals je zegt: het blijft een 50mm f/2... de nadruk ligt hier op "gedraagt zich als".
          Zolang luitjes dingen vergelijken heb ik er geen moeite mee, maar zodra diezelfde luitjes gedefinieerde begrippen onderuit gaan halen heb ik daar wel moeite mee want het wordt voor velen een onbegrijpelijke warboel.

          Comment


          • #35
            Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

            Waar zeg ik nu dat de lens zou veranderen ???

            Het gaat om het eindresultaat, het beeld dat je zal krijgen.

            Hjansen verzint wel degelijk iets, want hij sleurt er de belichting bij (en die verandert NIET).

            En nee, f2 blijft niet altijd f 2 ... zie mijn verwijzing naar Macro lenzen bij macro bereik gebruik (richting 1 : 1). Er staat dan wel f2 (of 2.8) op zo'n macro lens, maar die lichtsterkte haal je niet meer. Nikon meldt je dat direkt, Canon niet.

            Als je een extender gebruikt, staat op je lens ook nog altijd f 2.8 of zoiets, maar het gebruik zal je iets anders doen ondervinden.

            Dus idd. aan de lens verandert NIETS, aan het resultaat met de combinaties wel degelijk.

            Comment


            • #36
              Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Zolang luitjes dingen vergelijken heb ik er geen moeite mee, maar zodra diezelfde luitjes gedefinieerde begrippen onderuit gaan halen heb ik daar wel moeite mee want het wordt voor velen een onbegrijpelijke warboel.
              Daar heb je een punt.
              Geijkte definities haal je wellicht beter uit een erkende bron... een boek, of misschien wikipedia.


              [PG on iPad]
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #37
                Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

                Het probleem is ook een beetje dat ik ging fotograferen in de tijd dat er geen internet was en je jezelf de kennis eigen moest maken via boeken, cursussen enzo.
                Daarom sterft het internet van de wijsneuzen die na een paar weken forums wonen ineens alles denken te weten , ze weten weliswaar vrij veel, maar de helicopterblik ontbreekt, men overzie niet van alles de relevantie.
                De basis is nog steeds hetzelfde, dat zien veel luitjes niet door de enorme overkill aan info die beschikbaar is.

                Comment


                • #38
                  Re: Lenzen, ruis en andere op fullframe

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht



                  En nee, f2 blijft niet altijd f 2 ... zie mijn verwijzing naar Macro lenzen bij macro bereik gebruik (richting 1 : 1). Er staat dan wel f2 (of 2.8) op zo'n macro lens, maar die lichtsterkte haal je niet meer. Nikon meldt je dat direkt, Canon niet.
                  Brandpuntsafstand (en de daaraan gerelateerde F waarde) is gedefinieerd bij scherpstellen op oneindig vriend. F2-F2 , ook bij macrolenzen (DUS ZONDER HOOFDLETTER)
                  Met tussenringen raak je ook licht kwijt, maar de F2 lens blijft een F2 lens., zodra er op oneindig gefocust is, is F2 F2.
                  Ik daag u uit om mij 1 voorbeeld te noem waarbij F2 geen F2 meer is.
                  En met Canon of Nikon heeft ut al helemaal niks te maken.
                  U bent een voorbeeldje van een forumtijger die de godganse dag forums zit te lurken maar de basis uit ut oog verliest.
                  Last edited by Keeskanon; 28 november 2015, 21:16.

                  Comment

                  Working...
                  X