Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Hier had ik nog nooit van gehoord.
Een firma die kits levert om FD, FDn en FL objectieven om te bouwen die dan zonder adapter uiteraard gebruikt kunnen worden op elke EOS camera. edmika.com en klik op "GET YOUR KIT HERE".
Demonstraties:
- Klik
- Klik
En er zijn er nog meer hoor.
Hehe, bedankt, ik kende hem stiekem wel al lang, ook het filmpje met de 55 Asph, maar eigenlijk heb ik wel volledig vrede gesloten met de FD mount, toch de oude versie, een nFD lens die ik eens getest heb bij Grobet kreeg ik eerst zelfs niet op mijn adapter gezet, maar ook dat zou wel wennen wsl.
Gisteren mijn Canon FD 35 - 105 Macro ontvangen.
Nogal aan de zware kant voor een "wandellens".
En niet te geloven, lens en doos zien er als nieuw uit.
Als de grote hitte voorbij is gaan we eens wat "petretten schieten".
De sony 18-105 is een aanrader op de a6000. Schandalig dat ze de Zeiss 16-70 zo lang gepusht hebben om dan uiteindelijk toch te moeten toegeven dat de 18-105 minstens even goed is...
De sony 18-105 is een aanrader op de a6000. Schandalig dat ze de Zeiss 16-70 zo lang gepusht hebben om dan uiteindelijk toch te moeten toegeven dat de 18-105 minstens even goed is...
Ik heb die 18-105G direct gekocht samen met de A6000 ipv die Zeiss, zeker nadat ik de review gelezen had op photozone(dot)de. Ik had 'm mee op een korte reis door Zeeland/Walcheren en die bevalt mij heel goed
Dat neemt niet weg dat ik ook liever geen extra glas voor mijn goeie objectieven zet, de goedkope uv filter die ik bij mijn 70-200 IS had gekregen (gekocht?) verminderde de scherpte enorm hard, het hangt uiteraard van de kwaliteit van de filter af, maar volgens mij ook van de optische constructie van je lens of een filter veel of weinig/geen kwaliteitsverlies oplevert.
Ik had nu op de 24mm wel de indruk dat ik de focus een heel klein beetje moest bijregelen nadat ik de filter erop of eraf had genomen, dat kan mss ook wel wat kwaliteitsverlies verklaren bij AF lenzen!
Niet helemaal verwonderlijk, een stuk vlak glas werkt als een negatieve lens, en hoe groter de hoek hoe meer dit effect speelt. Ik ken het fenomeen vanuit de microscopie waar bij hoge vergroting en dus grote hoek de lens hierop berekend moet zijn en er aparte versies zijn voor gebruik met of zonder dekglas.
Last edited by blue.eyes; 26 augustus 2016, 10:23.
Niet helemaal verwonderlijk, een stuk vlak glas werkt als een negatieve lens, en hoe groter de hoek hoe meer dit effect speelt. Ik ken het fenomeen vanuit de microscopie waar bij hoge vergroting en dus grote hoek de lens hierop berekend moet zijn en er aparte versies zijn voor gebruik met of zonder dekglas.
??? definieer "negatieve lens" ... iets zoals "droog water" ? .. een verwijzing naar de optische(?) eigenschappen van een "planparallelle plaat" ware misschien iets juister ?
en BTW hogere vergroting = hogere hoek ??? bij mijn weten ligt bij microscopie het voorwerp loodrecht onder de lenzen tubus ... nu ja, bij ons toch.
??? definieer "negatieve lens" ... iets zoals "droog water" ? .. een verwijzing naar de optische(?) eigenschappen van een "planparallelle plaat" ware misschien iets juister ?
en BTW hogere vergroting = hogere hoek ??? bij mijn weten ligt bij microscopie het voorwerp loodrecht onder de lenzen tubus ... nu ja, bij ons toch.
Een parallelle plaat werkt als een lens met een negatieve vergroting. De straalgangen die er schuin doorheen gaan hebben een langer pad door het glas dan deze die rechtdoor gaan.
In microscopie hebben de hogere vergrotingen in regel een hogere numerieke apertuur maw een grotere kijkhoek. Zie hier een schema voor het lens effect van een dekglas (parallelle plaat) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Numerieke_apertuur
Last edited by blue.eyes; 26 augustus 2016, 18:27.
Comment