Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Minolta 100mm f4 macro (1:2 & 1:1) is een ferm goed gerief !!
    FWIW

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Vandaag een leuk experimentje gedaan naar aanleiding van dit topic http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=68105

      Ik heb mijn FD 24mm 1:2.8 SSC eens omgekeerd op mijn FD-FE adapter getaped (past toevallig vrij goed), dus zonder extra extensie, met nog wat tussenringen er tussen gaat deze combo zeker extreme macro's aankunnen, want de beeldkwaliteit is echt zéér goed, zelfs wijdopen, CA en vignettering zijn zo te zien totaal afwezig en scherpte prima!
      Wel handig dat je de diafragmapen op 'altijd actief' kunt vergrendelen bij de SSC lenzen zodat je het diafragma gewoon kunt blijven regelen met de diafragmaring ook als hij niet op de camera zit.
      Het enige probleem is dat ik op hoge iso's moest werken, ondanks vrij stabiel statief, macroslede en 10s timer, omdat de plankenvloer van mijn appartement niet al te stabiel blijkt bij deze vergrotingen, als ik beweeg (of adem..), maar ook als er een auto voorbij rijdt, wat niet zo handig is midden in de stad..
      Wat ik wel vreemd vind is hoe weinig licht deze opstelling binnen lijkt te laten op f/2.8, ik weet wel dat dit normaal is bij grote vergrotingen, maar in dit geval is er amper 'balg' uittrek, wat je wel hebt bij een langere lens op tussenringen, maar het zal wel logisch verklaard kunnen worden, als iemand zich geroepen voelt..
      Edit: nog even vergeten te vermelden eerder: dit zijn kleine bloempjes, ik denk dat er hier horizontaal +- 1cm op de foto staat, dus al +- 2:1 macro!

      Nu de beelden, eerste rond f/5.6 (en iso 8000, toch niet zo slecht voor een ooc jpg), de rest wijdopen denk ik, :


      DSC04067_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


      DSC04066_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


      DSC04079_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


      DSC04075_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr
      Last edited by oermens; 3 juli 2016, 20:01.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Hebben jullie ervaring met M42 lenzen op Nikon/Canon crop dslr's?

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
          Hebben jullie ervaring met M42 lenzen op Nikon/Canon crop dslr's?
          Ik heb destijds met mijn D 800 en adapter naar M42 mooie resultaten gehaald
          Canon geen ervaring

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
            Hebben jullie ervaring met M42 lenzen op Nikon/Canon crop dslr's?
            Een tiental jaren geleden beetje gespeeld met een Canon 350D met Katz Eye matglas erin en volgende objectieven:
            Yashinon 50mm f/1.7
            Vivitar 28mm f/2.5
            Vivitar Serie 1 135mm f/2.3
            Takumar SMC 50mm f/1.4
            En nooit klopte het meten van het Licht.
            Met een bepaalde lens was alles iets overbelicht, een andere onderbelicht maar nooit zoals het moest zijn.
            Dan wat verder zitten aanmodderen met een Canon 40D en 50D ook met een katz Eye matglas.
            Die matglazen had ik toen wel nodig om precies te kunnen scherpstellen.
            Na een tijdje heb ik er de brui aan gegeven.
            Nu peins ik eraan het eens te proberen met mijn 5D maar met zo'n adapter met een chip.
            Maar op een 5D mag je geen lens gebruiken waarvan het achterste gedeelte uit de lens komt want dan hapert uw spiegel.
            Eigenlijk zou je beter bij uw A7 blijven en een adapter M42 to NEX kopen.
            Maar wat ik niet versta dat is het enorm verschil in prijs tussen die "grote" merken en een adapter uit China.
            Dat is toch niet meer dan een buis met aan de ene kant een bajonet vatting en aan de andere kant een M42 draad.
            Ik denk als je op nummer zeker wilt spelen je best een besteld bij Fotodiox in de US, ge moet er ook geen maand op te wachten.

            Nog erbij zeggen dat M42 lenzen en Nikon geen al te beste maatjes zijn want in die adapter moet een lensje zitten anders kan je niet op oneindig scherpstellen.

            PS: eindeloos leesvoer te vinden op M42-lenzenshowcase
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Hm, ik ben ernstig aan het overwegen terug te gaan naar een D5300 😵 in dat geval zou ik de lenzen kunnen aanschaffen die ik ECHT nodig heb en nog geld overhouden. Nu zit met probleem dat een native sony macro en lichtsterke tele niet betaalbaar is bij sony

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Op Canon dslr vond ik het maar moeilijk focussen met manuele lenzen
                Op Nikon hetzelfde probleem en ook heb je geen focus op oneindig met M42 lenzen, tenzij met een adapter met glas erin
                FLICKR PHOTOSTREAM
                Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Aangezien dat onze Koen hier zo'n mooie foto's toont genomen met een Canon 55mm F1.2 AL FD Lens Aspherical, dacht ik van eens rond te neuzen naar eentje op 't internet.
                  Moet zeggen dat ik bijna van mijn stoel viel.
                  Canon 55mm F1.2 AL FD Lens Aspherical Blue Chrome Nose Rare.
                  Price:US $3,099.99 (klik)
                  Bob, precies iets voor u.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Zot! Ik ben nog altijd aan het kijken voor een macrolens, maar mn camerabudget is op. Had is mn rekening gemaakt met hoeveel ik al in mn systeem had geinvesteerd 😵 ik viel ook bijna van mne stoel 😂

                    Ik ben er nog ni uit of ik bij mn a7 blijf. Met een Nikon D5300 of Canon 700D heb ik veel meer opties, maar hoeveel ik aan kwaliteit ga moeten inleveren is afwachten. Ook kan ik dan mn oude pareltjes niet gebruiken. Lastige beslissing....

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Bob, mijn ervaringen met m42 en Canon waren heel povertjes, raad ik zelfs niemand aan.
                      Scherpstellen was een hele opgave (vandaar dat ik die Katz Eye matglazen kocht) en nooit, of tenzij per toeval, was de belichting juist.
                      Met Photoshop kan ik redelijk overweg maar ik slaagde er zelden in iets deftigs te creëren.
                      En de M42 to Nikon adapters moet er een lensje in die adapter zitten en die kosten veel geld en die zal je zeker niet in China moeten kopen.
                      Een M42 to Nikon koop je bij Fotodiox of Fotoshop Aalten.
                      En dan nog opletten dat de vintage lenzen niet te veel uit de lens komen of de spiegel blijft haperen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Aangezien dat onze Koen hier zo'n mooie foto's toont genomen met een Canon 55mm F1.2 AL FD Lens Aspherical, dacht ik van eens rond te neuzen naar eentje op 't internet.
                        Moet zeggen dat ik bijna van mijn stoel viel.
                        Canon 55mm F1.2 AL FD Lens Aspherical Blue Chrome Nose Rare.
                        Price:US $3,099.99 (klik)
                        Bob, precies iets voor u.
                        Haha, nogmaals bedankt voor het compliment, dit is optisch idd (+-?) dezelfde lens, maar voor zover ik weet is deze versie vooral zo duur omdat hij zeer zeldzaam is en ook omdat het asferische element toen nog met de hand geslepen moest worden (net als bij de eveneens peperdure Noct-Nikkor).
                        Canon heeft daarna een manier gevonden om dit element machinaal te kunnen slijpen, vandaar werd die een heel stuk minder duur en meer verkocht, dus ook nu nog wat minder zeldzaam, maar ik zou er niet van verschieten moest die lens toch wel nog iets gaan stijgen in prijs de komende jaren aangezien dit wsl toch nog steeds een van de beste super lichtsterke normale lenzen is die er bestaan (toch zeker voor wijdopen gebruik) en ze eindelijk met de komst van de A7 series pas voor het eerst sinds de originele FD body's terug optimaal gebruikt kan worden.

                        Edit: dit lijkt me wel een erg goeie prijs, geen banden met de verkoper, ik weet ook niet of er veel sample variation zit op deze lens, maar heb de indruk dat dit bij de FD objectieven niet zo lijkt te spelen, nog niet vaak gelezen over slechte exemplaren:


                        Nog maar eens een paar voorbeelden op f/1.2 dan maar



                        DSC03969_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                        DSC03971 (1)_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                        DSC03997_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

                        De 2de is wat bewerkt omdat die een beetje overbelicht was.

                        Wat betreft de keuze tussen A7 en dslr: voor manuele focus moet je m.i. idd niet twijfelen, de elektronische zoeker is zonder twijfel pakken beter geschikt, en voor een macrolens zou ik nu toch precies ook niet overschakelen aangezien je daarvoor toch bijna altijd manueel zal focussen. Ik heb ooit de EF Canon 100mm 2.8 macro (non-L) een tijdje mogen gebruiken, en dat is een heel goeie lens, maar naar mijn mening niet beter dan de vintage macrolenzen, zeker niet ivm de 90mm 2.5.
                        Last edited by oermens; 7 juli 2016, 15:56.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          De kleuren spatten eraf hé.
                          Die op MP kost idd een stukje minder.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Zeer interessante lens die canon. Is die hele album ermee gemaakt?
                            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Die op MP is geen aspherical he 😉 staat die daar nog altijd 😮

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Ik kan dit eigenlijk alleen maar beamen, dit is echt een speciale lens, voor mij denk ik in dezelfde categorie als een Zeiss 21mm f2.8 of 100mm f2 of mss zelfs een Canon 200mm f1.8/2 en dergelijke, niet dat ik die zelf heb, of zelfs maar ooit vast gehad, maar als je genoeg beelden online bekijkt krijg je toch een redelijk idee van hoe een lens tekent denk ik en ik heb nog wel een paar min of meer legendarische lenzen, maar geen daarvan komt bij deze in de buurt, voor mij persoonlijk dan, ik kan me wel voorstellen dat velen liever de moderne 50L hebben die wat minder scherp is wsl en wat meer CA heeft, maar wel een zachtere bokeh.

                                In dit album zijn alle beelden met deze lens gemaakt, de meesten op f1.2: https://flic.kr/s/aHskryu5NC

                                Maar buiten dit album zijn er nog wel een hoop daarmee getrokken, bvb in dit https://flic.kr/s/aHskvkhhvC en dit https://flic.kr/s/aHskyKAgT6 album.

                                Die lens op MP is wel degelijk dezelfde Asph als die ik heb, niet enkel te zien aan de naamring, maar ook aan het statische achterste lenselement
                                Last edited by oermens; 7 juli 2016, 18:46. Reden: foute link aangepast
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X