Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-105 / 18-140 of andere opties?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 18-105 / 18-140 of andere opties?

Beste

Na een 2tal uur door te brengen op dit forum + verschillende website's ben ik er nog niet uit.
    Ik bezit momenteel een D5200 met de standaard kit-lens 18-55 mm VR f 3.5-5.6 DX AF-S
    Echter stoot ik op de 55 beperking en zou graag mijn objectieven uitbreiden

Ik fotograaf voornamelijk op reis, bij feestjes (buitenshuis), evenementen en ook geregeld wat volleybalfoto's (recreatief - indoor).
    Daar ik een beperkt budget heb - € 500 en een groter zoombereik wil ben ik nu dus op zoek.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende lenzen:
    - Nikon 18-105mm VR f 3.5-5.6G ED DX AF-S (€ 235)
    - Nikon 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR DX AF-S (€ 499)

Echter vind ik dit een opmerkelijk prijsverschil, weet iemand waarom dit zou kunnen zijn? Iemand al ervaring met deze 2 lenzen
    En ook omtrent de lichtsterkte (volleybal-indoor), suggesties? Ik heb nu een te weinig bereik met mijn standaard lens.

Of misschien een andere suggestie?

Alvast bedankt

Re: Nikon 18-105 / 18-140 of andere opties?

Ik heb de 18-105mm gehad maar vond ze niet lichtsterk, geeft veel chromatische aberratie en als je ze tot het einde wilt gebruiken geeft de zonnekap vignettering. Ze is ook niet echt scherp op de laatste mm's. Ik veronderstel dat de andere, die dezelfde eigenschappen heeft een gelijkaardig gebruik geeft.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

als je kwalitatief een groter bereik wilt, dan kan je niet anders dan met meer dan 1 lens werken,
      hier opt forum hoor ik goede dingen over de budgetvriendelijke 70-300 van tamron...

of het moest zijn dat je een megazoom wilt à la 18-200 (alles in 1 lens) met de optische beperkingen,
      dan zou ik zeker voor bvb de nikon versie opteren, wij hebben hier vroeger eens de tamron versie van gehad
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Firedon,

Ik heb ze allebei, de 2 lenzen die je bedoelt.
        De 18-105mm is niet zo slecht als men wel beweert. Prijs kwaliteitsverhouding is dik in orde.
        Maar de 18-140mm presteert toch een stuk beter - zeker omdat je ook een beter bereik hebt.
        De 18-140mm is mijn "standaardlens" en ik gebruik ze zowel op de D5200 als op de D7200.
        Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar deze laatste.
        Daarbij heb ik ook nog de Tamron 70-300mm met VR - een echte aanrader.

Hieronder een aantal voorbeelden van elke lens. Ik hoop dat je er wat aan hebt ...
        Jaja

Dit zijn er enkele van de Nikon 18-140mm:

En dit zijn er enkele met de Nikon 18-105mm:

Dit zijn enkele foto's met de Tamron 70-300mm:

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Alvast bedankt voor het snelle antwoord.
          Ik vind het vooral een enorm prijsverschil tussen de 18-105 en 18-140.
          Mijn voorkeur was ook de 18-140 maar met het prijsverschil in vgl met de 18-105 ben ik nu toch aan het twijfelen, daar ik het toch niet als een echte 'professional' gebruik..
          Ofwel zoek ik van dit model een 2e hands objectief op internet.
          Een 70-300 zou ik zelf niet nemen maar eerder een all-around lens dan. Toch bedankt voor de optie! Prachtige plaatjes trouwens "jaja"

En het is misschien een domme vraag, maar een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC MACRO 'C' OS HSM Nikon
          Is dit voornamelijk voor MACRO fotografie of kan ik dit ook gebruiken voor landschappen of wat actie-sportfotografie. Daar dit toch ook een standaard lens is of ben ik mis?
          Want dit is qua prijs € 369 een gouden middenweg en nog een groter bereik, maar vrees een beetje voor de kwaliteit..

Nog steeds veel twijfels!

Comment

Working...
          X