Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor een D600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen voor een D600

Ik heb de gelegenheid om een Nikon D600 of een D7100 aan te schaffen. Met mijn huidige D300 gebruik ik als lenzen de Nikon ED AF Nikkor 80-200mmm 1:2.8 D en de Tamron 18-270mm 1:3.5 - 6.3. Mijn vraag is natuurlijk, kan ik die beide lenzen op de D600 nog gebruiken en welk een resultaat zal dat geven? Hoofdzakelijk gebruik is voor voetbalwedstrijden, met vooral avondwedstrijden (kunstlicht). Alvast bedankt!

Re: Lenzen voor een D600

De 80-200 zal volledig werken op de d600, de 18-270 niet of toch niet zoals je het zou willen...
    Bij lowlight zal een fullframe altijd beter presteren

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Voor sport zou ik toch de D7200 nemen i.p.v. D7100 wegens duidelijk grotere buffer.
      Iv.m. de D600: opletten als je nu al vaak op 200mm zit met uw D300 dan zal je voor de D600 een 300mm lens nodig hebben.

Comment

Bedankt voor de reacties! Indien ik het goed versta, zou de 80-200 mm zoomlens nog wel bruikbaar zijn, maar gaat zoomafstand verloren met een D 600 toestel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dvh Bekijk bericht
          Bedankt voor de reacties! Indien ik het goed versta, zou de 80-200 mm zoomlens nog wel bruikbaar zijn, maar gaat zoomafstand verloren met een D 600 toestel?
          Hetzelfde onderwerp zal vanop dezelfde afstand minder beeldvullend zijn. Je zal dus inderdaad het gevoel hebben dat je minder millimeters hebt dan op je huidige toestel.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dvh Bekijk bericht
            De lens zal presteren zoals deze bedoeld is met de correcte beeldhoek
            http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
              Een lens presteert altijd correct en dat is niet afhankelijk van wat er achter zit.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                Wat is een correcte beeldhoek?

200mm: op FX (bv D600) = 12°20’ - op DX (bv D7200) = 8°

Beide zijn correct maar anders...

Comment

De D600 heeft toch ook de optie crop factor ingebouwd ? Waarom zou de Tamron dan niet geschikt zijn (buiten de povere beeldkwaliteit van de lens zelf ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    De D600 heeft toch ook de optie crop factor ingebouwd ? Waarom zou de Tamron dan niet geschikt zijn (buiten de povere beeldkwaliteit van de lens zelf ?
                    Niemand zegt dat je die er niet kan op zetten. Bij de D600 in DX modus hou je nog 10 mp over. Een FX in DX modus gebruiken kan maar dat is nu niet echt de bedoeling hé? Dus geschikt op een D600? Nee. Mogelijk? Ja.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      Waarom zou de Tamron dan niet geschikt zijn (buiten de povere beeldkwaliteit van de lens zelf ?
                      Om dezelfde reden dat de wielen van een 2CV niet geschikt zijn voor een Ferrari, ze zijn rond en kunnen draaien, maar alles uit de auto halen?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Om dezelfde reden dat de wielen van een 2CV niet geschikt zijn voor een Ferrari, ze zijn rond en kunnen draaien, maar alles uit de auto halen?
                        Nee, die wielen passen fysiek niet. De Tamron lens past fysiek wel.

Als er 2CV wielen moesten zijn met dezelfde ET-waarde, de juiste wielmoerafstanden en die voldoen aan de technische voorschriften om op een Ferrari te passen, dan zou er ook geen probleem zijn om die te gebruiken. Misschien met een snelheidsbeperking tot 120 per uur maar dat is genoeg om mee naar de Colruyt te rijden.

De vraag was :

Mijn vraag is natuurlijk, kan ik die beide lenzen op de D600 nog gebruiken en welk een resultaat zal dat geven?
                        Het antwoord is en blijft : ja je kan beide lenzen op de D600 gebruiken en het resultaat zal zijn wat de kwaliteit van de lenzen zoal geeft (niet te best met de Tamron, maar die is sowieso al niet te best, ook niet op een crop camera). Dat er zo'n 10 Mp. in een foto zal zitten, ja natuurlijk, maar nog steeds 10 Mp. geleverd door een prima full frame sensor.

Zelfs op een Canon full frame kan je zo'n Tamron gebruiken, maar Canon kent dat handig Nikon truukje niet om de sensor te verdelen, ttz. je zal met Canon achteraf handmatig moeten croppen via software om van de vignetting af te geraken.

Waarom zou er anders iets bestaan als DX-mode op een FX Nikon ?

Comment

Bedankt voor de nuttige tips en reacties! Z
                          Zal waarschijnlijk de raad van Timefreezer volgen en uitkijken voor een D7200, want recent vernomen dat er problemen waren met de D600 (olie/stof) op de lens en daar het een 2de handstoestel was..., wat met de mogelijks opduikende problemen achteraf?

Comment

Working...
                          X