Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A-mount nog de moeite

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: A-mount nog de moeite

Het probleem dat ik voornamelijk heb met die kleinere lichte camera's is dat die een kleinere grip hebben en dat ze veel te licht zijn. Hoewel ik soms sakker over het gewicht dat ik soms moet meenemen ben ik wel altijd tevreden dat ik toch een toestel in handen heb dat stevig aanvoelt, een goede grip heeft en die ik gewoon goed stevig kan vastpakken; maw, ik ga dat ding niet zo snel laten vallen. Bovendien kan ik sneller alles bedienen met mijn grote handen dan op zo'n kleine body.

Het gaat ook niet om hoe imposant een lens eruitziet, zolang ze maar goede beelden schiet
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      een fors argument inderdaad, daarmee is gepostuleerd dat bvb een RX100n en alle gelijkaardige modellen van andere merken eigenlijk "vrouwencameras" zijn ? Zelfs bvb de Canon M reeks valt daar onder samen met al "zijns gelijken" ... Als ik zie wat er aan nieuw spul uitgebracht wordt moeten de fabrikanten wel heel erg mikken op mensen met "kleine handjes" ...
      IMHO is een dSLR met een grote toeter er op even lomp als een kleinere camera met de voor de mount geschikte telelens .. en alhoewel ik er ergens begrip voor heb, een camera kopen in functie van de grootte van de handen lijkt mij sowieso een curieus argument. Het sluit de facto en van meet af aan een aantal interessante en performante toestellen volledig uit ... nu ja, ik pas mij aan
      Vind dat helemaal geen curieus argument om een camera te selecteren op hoe die in de hand ligt. Voor mij toch wel een heel belangrijke reden zelfs. Je moet dat ding nu eenmaal met je handen bedienen. Als je kramp krijgt van dat ding vast te houden dan is er geen leut aan en het komt de stabiliteit ook niet ten goede. Je kan natuurlijk overal nog een handgreep aanvijzen maar als die gebruikt kan worden om een grotere batterij in te stoppen vind ik dat toch een betere oplossing.

En de redenering volgend van de rest van je post, alle toestellen zijn meer dan performant genoeg voor mij. Zo'n goeie fotograaf ben ik niet.

Comment

Het is een persoonlijke keuze en smaak, vandaag ben ik met de dslr op stap geweest - morgen ga ik met filmcamera + a6000 - juist naar dezelfde locatie. Hoe raadt u het?

Waarom - wel, een a6000 kan ik met een hand gebruiken en in de 2e hand de videocamera (= grapje, ik ben daar niet toe in staat - ik denk dat als ik 50 jaar terug geboren was, ik wellicht de aanleiding zou gevormd hebben tot het maken van de leerling-tovenaar van Disney) - m'n a900 is iets groter, en da's handig - maar als je uit een stoomtrein bengelt, dan denk ik dat een a6000 zeer handig is (m'n rugzak zorgt ervoor dat ik niet door het raam kan vallen - uw hoop van mij verlost te geraken, is daardoor geslonken tot bijna nihil).

Misschien is het ook denkbaar dat je die A6000 met een tablet kan bedienen - zelf ben ik daar niet zo'n fan van - ook niet van wifi - of NFC. Dit is ook iets wat voor andere niet-sony-toestellen van kracht kan zijn - en iets wat vaak over't hoofd gezien wordt, je denkt er vaak gewoon niet aan dat uw smartphone als remote timer zou kunnen dienen mits een gratis/goedkope app. Zelf ben ik oer-conservatief - en wil ik 't as simple as possible.

Het hangt dus af van de persoon en ook het ogenblik - EN ik zou elkeen altijd aanraden om zelf te testen en uit te vinden wat bij 'm hoort.

Redelijkheid en enige terughoudendheid in reacties lijken me geen slechte zaak, opdat het respect voor mekaars mening zou blijven verderbestaan (er zijn bepaalde heerschappen, die zich daar wat minder aan storen, ik merk een duidelijke verhoogde irritatie op de fora, dewelke een hele tijd afwezig gebleven is - ik hoop dat we ooit terugkeren naar die vredevollere forumreacties). Door net gematigd en geduldig te reageren vergroot u het contrast - en wint uw reactie aan gewicht - door de even grote axhole uit te hangen als de originele uitdager - gaat u mee de boot in.

Mogen we er op wijzen dat er een soort van "ignore" mogelijkheid bestaat op het forum - waarbij u bepaalde personen hun reacties kan wegfilteren als u ingelogd is en de fora afdwijlt. Als u zich ergert aan vb. mr xyz. dan filtert u gewoon mr. xyz. en dan zorgt dit ervoor dat het forum properder blijft. (u kan mijn account eens gebruiken om te testen - ik schrijf alleen maar over Sony en stoomtreintjes - dus 't kan geen kwaad, u zal niks missen ).

Zoals een van de moderatoren regelmatig zegt - "don't feed the trolls". Iedereen kan al 's door de bocht gaan - vlieg daar dan ook niet meteen op. Herhaalt zich dat binnen een thread een 2e keer - dan zou ik overwegen om die man/vrouw gewoon in een "ignore" lijst te stoppen (wil u toch iets lezen - dan kan u dat nog altijd openen).
        Het forum leeft van reacties - maar niet als men mekaar constant in de haren vliegt - dat stoot mensen af - en dat verdienen diegenen die zich inzetten om dit forum en de activiteiten rond de vereniging in stand houden niet. Als u het niet voor uzelf doet - doe het dan voor hen.

Comment

Ik denk ook dat Sony de A-mount wil afbouwen, misschien niet helemaal maar met 1 crop body en 1 full frame ga je het ook niet redden. Als je kijkt hoeveel nieuwe mirrorless bodies Sony heeft uitgebracht de laatste twee jaar dan begin je je toch vragen te stellen. Van de andere kant zijn er toch enkele A-mount lenzen vernieuwd en niet van de minste.

De full frame A7-series lijkt in ieder geval aan te slaan bij het 'grote publiek' en pro's en ze zullen daar ook het meeste in investeren.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Tot ze de F-mount weer laten vallen voor iets nieuws ?
            Het stomme is dat als ik nu een nieuwe camera van Sony wil kopen, dat ik dan eigenlijk best een F-mount koop, maar die dingen zijn ofwel te klein ofwel te duur . 't Is te hopen dat ze binnenkort nog eens iets interessanters uitbrengen voor het kleinere budget

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
              Tot ze de F-mount weer laten vallen voor iets nieuws ?
              Het stomme is dat als ik nu een nieuwe camera van Sony wil kopen, dat ik dan eigenlijk best een F-mount koop, maar die dingen zijn ofwel te klein ofwel te duur . 't Is te hopen dat ze binnenkort nog eens iets interessanters uitbrengen voor het kleinere budget
              In jouw situatie zou ik mij ook niet lekker voelen.
              Nu denk ik niet dat die FE mount snel gaat verdwijnen. De A-mount komt nog van Minolta en vermoedelijk is die ontoereikend voor alle elektronische communicatie die tussen lens en body moet gebeuren. Als de adapters van Sony het goed doen met je bestaande A-mount lenzen, dan kan je in elk geval voort. Misschien met een beetje een bitter gevoel, maar het kan.

Ter vergelijking, en heel veralgemeend omschreven...
              Bij Canon hebben ze ondertussen toch al een paar decennia de EF-mount sinds de FD vervangen is, dus dat gebeurt in principe niet om de paar jaren. Nikon heeft dat anders aangepakt met stelselmatige aanpassingen die backwards compatibel blijven, maar als je geen Nikon-gebruiker bent, wordt dat een complex verhaal om te weten wat exact werkt op welk toestel. (Geen rocket science, maar toch...)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Zou er ook geen zwaar commercieel kantje zitten aan de ontwikkeling van de E(F)-mount en de mindere aandacht voor de A-mount? Ik veronderstel dat ze bij Sony ook wel beseffen dat vele bezitters van A-mount toestel soms voor een appel en een ei basis Minolta-lensjes kopen op de tweedehandsmarkt. En betere Minolta's voor twee appels en drie eieren. Voor veel gebruikers is die kwaliteit ruimschoots voldoende, en zo blijven de dure A-mount Sony/Zeiss lenzen op de schappen liggen.
                En ja, je kunt nu je A-lenzen, al dan niet van Minolta, hergebruiken op E-mount. Na aankoop van een paar honderd euro dure knoert van een adapter.
                Geef mij toch nog maar de A-mount eigenlijk. Een A99 II met de ISO-kwaliteiten van de Alpha 7 II-reeks tegen aanvaardbare prijs ... het zou ook wel verkopen hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  In jouw situatie zou ik mij ook niet lekker voelen.
                  Zeker als je weet dat ze hun hot shoe nu ook vervangen hebben ... assholes :P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Nikon heeft dat anders aangepakt met stelselmatige aanpassingen die backwards compatibel blijven, maar als je geen Nikon-gebruiker bent, wordt dat een complex verhaal om te weten wat exact werkt op welk toestel. (Geen rocket science, maar toch...)
                    Als niet Nikongebruiker.....waarom zou het dan willen weten? Als Nikongebruiker weet ik het ook niet en wil het ook niet weten.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Als niet Nikongebruiker.....waarom zou het dan willen weten?
                      Omdat je misschien interesse hebt in de aankoop van een Nikon toestel.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Als Nikongebruiker weet ik het ook niet en wil het ook niet weten.
                      Dan hoop ik dat je geen lens zonder scherpstelmotor koopt voor een body die er ook geen heeft.
                      Pieter
                      --

Comment

De toekomst van de a-mount is inderdaad niet heel duidelijk, begin dit jaar was er nog een upgrade van een aantal a-mount lenzen en volgens geruchten zou er ook nog een upgrade komen van de 85 en 135mm . Maar de nadruk ligt heel duidelijk bij E-mount, is normaal want de verkoop daarvan ligt 4x hoger .

Lenzen ontwikkelen is niet eenvoudig en is een proces van redelijk lange duur, maar als je de ranking van DXO bekijkt zitten er geloof ik 4 sony lenzen, waarvan 3 E-mounts, in de top 10. Geen enkele Canon en maar 1 Nikon lens haalt die top 10, de rest is zeiis en 1 sigma !
                        Ik denk dat dit wel voldoende aantoont of ze bij Sony al dan niet lenzen kunnen bouwen, nietwaar Pieter G.
                        Dus ze hebben niet alleen goede elektronica maar daarbij ook nog subliem glas !

E-mount lenzen kun je niet gebruiken op a-mount omdat de register afstand bij e-mount kleiner is (afstand lens → sensor) omgekeerd gaat uiteraard wel mits eenvoudige adapter (LA-EA1/3). Is daar niks mis mee, is enkel aanpassing van register en overbrenging van elektrische contacten. Door de snelle evolutie in AF technologie behoudt je met deze adapter praktisch alle functionaliteit van de lenzen indien ze beschikken over ingebouwde af-motor, anders moet de LA-EA2/4 adapter gebruikt worden welke beschikt over ingebouwde AF motor en AF-module.
                        Zou dom zijn om register van DSLR te blijven gebruiken, is onnodig groot om voldoende ruimte aan de spiegel te bieden om te kunnen kantelen.

Sony zal A-mount nog wel blijven ondersteunen en met een nieuw toestel op de proppen komen, ik vraag me enkel af hoe dat er dat gaat uit zien. Door huidige evolutie in AF-technologie op sensor wordt de afzonderlijke af-sensor ook min of meer overbodig, mogelijk gaan ze een heel ingenieuze combinatie van de 2 uitwerken. Daar zou best nog wel eens een verassing uit de bus kunnen komen.

Nu Canon en Nikon hebben het zelfde probleem hoor, lopen enkel nog wat achter, maar die moeten vroeg of laat ook overschakelen naar mirrorless toestellen, druk wordt met den dag groter. Daarom is het ook niet meer verstandig voor beginners om nu nog DSLR aan te kopen, en als je al een DSLR hebt is het ook niet verstandig om daar nog sterk in te investeren of het moet zijn uit ten brode.
                        De wereld verandert nu eenmaal willens nillens.
                        Last edited by puerte; 1 oktober 2015, 11:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Ik denk dat dit wel voldoende aantoont of ze bij Sony al dan niet lenzen kunnen bouwen, nietwaar Pieter G.
                          Dus ze hebben niet alleen goede elektronica maar daarbij ook nog subliem glas !
                          Haha! Ja hoor, dat valt zeker niet te ontkennen.
                          Ik heb al uitgelegd wat ik bedoel he: er zit geen traditie of filosofie achter die specifiek gericht is op een fotografie-systeem.
                          En je weet dat ik hun producten nochtans indrukwekkend goed vind. Alleen wil ik graag zien dat die fantastische dingen worden samengebracht in 1 systeem dat staat als een huis. (Neen, vandaag voor mij nog niet )

Wat je daar zegt over de register-afstand is volgens mij de sleutel. Niet voor Sony specifiek maar voor elke fabrikant. Het zou ertoe kunnen leiden dat ook Canon, Nikon en de anderen hun lens mount aanpassen. En ook daar is de kans dan redelijk groot dat ze met een adapter gaan werken voor bestaande EF en F lenzen. Dat is nu eenmaal mogelijk als je de spiegel er vantussen haalt. Maar net omdat die register-afstand zo cruciaal is, vind ik een adapter een minder goeie oplossing. Wat is de tolerantie op de constructie van een lensmount? Het zal extreem weinig zijn. En die adapter is uiteindelijk een extra lensmount ertussen. Dus moeten de onderdelen met een nog kleinere tolerantie gefabriceerd worden om even goeie resultaten op te leveren. Veel respect voor de ingenieurs die dat klaarspelen...

Het grote voordeel van het weglaten van de spiegel, is dat er ter hoogte van de sensor zelf wordt bepaald wat er precies in focus is, en niet meer via een "omweg" zoals bij de traditionele SLR. Daardoor daalt de foutmarge al aanzienlijk. Bij wijze van anekdote: ik spendeer af en toe een paar uur aan het herbewerken van oude foto's om toe te voegen aan mijn flickr account. Na ettelijke jaren met een 1D en nu een tijdje met de X-T1 te spelen, besef ik pas hoe dramatisch slecht de AF op mijn 10D was 12-13 jaar geleden. Je hoeft er mij dus echt niet van te overtuigen dat de steeds betere beeldsensors (en bij uitstek Sony, inderdaad) heel hoge eisen stellen aan de onderdelen die er omheen gebouwd worden. In die zin dringt een vervanging van een aantal SLR-principes zich wel op. Maar de systeemcamera is niet het einde van de SLR, net zoals de full frame SLR niet het einde was van medium format. De markt zal alleen wat herschikt worden...
                          Pieter
                          --

Comment

http://petapixel.com/2015/10/17/sony...meras-planned/

't Zal toch niet lang meer de moeite zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                              http://petapixel.com/2015/10/17/sony...meras-planned/
                              't Zal toch niet lang meer de moeite zijn...
                              En anderzijds zijn er eveneens geruchten dat er een nieuwe A-mount camera wordt aangekondigd in november...
                              Pieter
                              --

Comment

Eerst zaagt men dat de minolta-hotshoe niet compatibel is met wat de standaard is - nu hij dat min of meer is (is er een standaard) - is't ook weer niet je dat... 't zal wel altijd iets zijn zeker?
                                Ik ga er eerlijk in zijn - voor mij had het ook niet gemoeten, die oude hotshoe deed het prima - maar met een omzetstukje blijven die oude flashes en de phottix odin's prima hun ding doen.
                                Toen ik indertijd van Canon wegging had het ook te maken met incompatibiliteiten tussen de oudere canon-flash (was van een AF-systeem maar entry) naar een digitale d350 - en dus zijn we overtuigd geraakt van Minolta (en wat bleek - dat die eigenlijk net 't zelfde deden).
                                Dus - moeten we nog kiezen om bedrogen te worden?

Comment

Working...
                                X