Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A-mount nog de moeite

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• A-mount nog de moeite

De laatste tijd zie ik steeds meer en meer dat Sony nieuwe camera's uitbrengt met de E-mount, terwijl er bitter weinig nieuws komt vanuit het A-mount kamp. Op de website van Sony zelf vind je nog maar 4 camera's terug met de A-mount
    • Alpha 99
    • ILCA-77 II (upgrade van de Alpha 77)
    • Alpha 77
    • Alpha 58

Ook zie ik steeds meer adapters verschijnen om op de E-mount EF lenzen te zetten, terwijl je bij de A-mount hier quasi niks voor hebt (er zijn wel legio adapters beschikbaar om A-lenzen op een E-mount camera te installeren).

Ik vraag mij dus eigenlijk af of de A-mount een doodlopend straatje is en het eigenlijk geen zin meer heeft om te investeren in een nieuwe camera met A-mount ?
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Re: A-mount nog de moeite

Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
    Ik vraag mij dus eigenlijk af of de A-mount een doodlopend straatje is en het eigenlijk geen zin meer heeft om te investeren in een nieuwe camera met A-mount ?
    Hopelijk sterft het geen langzame en stille dood.
    In tegenstelling tot de FE-reeks heb je voor de A-mount een paar f/2.8 zooms (Zeiss 16-35 en 24-70 met daarnaast de 70-200G). Die zijn echt wel up-to-date. Zet daarnaast nog een stel primes van topkwaliteit en je kan een complete pro uitrusting samenstellen. En dan heb je nog al dat mooie Minolta glas van vroeger, dat misschien niet de nieuwste electronica aan boord heeft maar wel fraaie plaatjes aflevert.

Gisteren schreef ik hier nog dat Sony mooie bodies maakt maar geen lensbouwer is. Men vond dat ik verkeerd was ingelicht omdat er al ruim 20 lenzen bestaan voor een systeem van 2 jaar oud. Ok, dat is waar, maar het gaat mij om de filosofie van Sony: ze maken electronica - verduiveld goed spul nog ook - maar ze zijn van oorsprong geen fabrikant van fotomateriaal. Jouw verhaal van de A-mount vs (F)E mount is voor mij nog een extra illustratie dat Sony zijn identiteit in de fotografie nog niet helemaal gevonden heeft. Want zoals je zegt: wat gaat Sony in de toekomst eigenlijk verder ontwikkelen?

Er zal ongetwijfeld een technische reden zijn waarom de A7 toestellen niet met een A-mount uitgerust werden, maar ik had liever gehad dat die lenzen die ik hierboven noemde gewoon rechtstreeks door de A7 werden ondersteund, zonder adapters allerhande. En over het gebruik van adapters, voor A-mount maar ook voor EF en andere, zijn de meningen nogal verdeeld.

Edit: bericht aan jvdk... als je hier langskomt: dit is het volgende/zoveelste Sony-is-fantastisch-draadje
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Geen lensbouwer?Wat dan te denken van de 90mm macro.Waarschijnlijk de beste macrolens momenteel in deze klasse rond 100mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
        Geen lensbouwer?Wat dan te denken van de 90mm macro.Waarschijnlijk de beste macrolens momenteel in deze klasse rond 100mm
        Sony heeft ondertussen inderdaad al een paar hele goeei FE lenzen...(samen met Zeiss) maar heel veel huidige Sony A-mount eigenaars zijn toch in twijfel hoe het nu zit met A mount hoor...(geen nieuwe body, geen nieuwe lenzen,...)

Sony geeft wel de indruk dat ze zich vooral focussen op FE mount lenzen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
          Nee ik vind Sony geen lensbouwer. Ik vind het zelfs geen fabrikant van fotografie-materiaal. Het is een electronicagigant zonder traditie in de fotografie.
          Je kan naar Konica/Minolta en Zeiss verwijzen maar dat is nog altijd niet helemaal hetzelfde.

Dat neemt niet weg dat ze zeer fraaie apparatuur maken. Ze zijn een vernieuwende speler in de fotowereld, dat wel.
          Wat ik wil zeggen, is dat hun roots niet bij het bouwen van een fotosysteem liggen, en dat je dat merkt aan sommige zaken zoals dit verhaal van de lensmounts.
          Om het met een manke vergelijking uit te drukken: ik beoefen de wielersport maar ik ben geen wielrenner.
          Pieter
          --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Om het met een manke vergelijking uit te drukken: ik beoefen de wielersport maar ik ben geen wielrenner.
            Beter zou zijn, 'ik was een zevenkamper, was er top in en ben nu een tienkamper die heel goed meedoet voor de medailles'.

Maar ben aan het mierenneuken. Ben de laatste tijd serieus deze draadjes rond Sony en overstap en zo aan het volgen. Der begint zo een beestje in mijn kop te roeren dat zegt overstappen... 't Is alleen dat reeds geïnvesteerde kapitaaltje hé...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
              Der begint zo een beestje in mijn kop te roeren dat zegt overstappen... 't Is alleen dat reeds geïnvesteerde kapitaaltje hé...
              Ja inderdaad. Ooit stond ik dicht bij een transfer van Canon naar Nikon. Vandaag is het Fuji, met name om wille van de lenzen.
              Maar de vraag naar de toekomst van A-mount is wel belangrijk voor wie vandaag een keuze maakt, want als dat een dood spoor is, zit je wel met een overstap binnen het eigen merk.
              Pieter
              --

Comment

Sony is inderdaad nieuw in de still fotografie, maar op het vlak van cameras voor ENG en tvstudio zijn ze al lang een gevestigde waarde. Denk maar aan de Betacams, en daarvoor U-Matic.
                Maar de lenzen maakten ze toen ook niet zelf dacht ik.

Comment

Zijn er adapters??? Ja - er zijn adapters en van Sony zelf voor (F)E-mount.
                  Eerst had Sony de LA-EA1 (zonder hulpmotor en eigen AF-sensor) en de LA-EA2 - de LA-EA3 (zonder AF-sensor en zonder hulpmotor) en de LA-EA4 zijn nu de full-frame equivalenten. Echt goedkoop zijn ze niet die adapters, maar ze zijn er wel. Dus wie A-mount glas op E-mount wil - kan dat wel degelijk met behoud van AF (zeker met de LA-EA2 voor APS-C en de LA-EA4 voor FE-mount, de la-ea4 kan uiteraard ook op APS-C).
                  Wie met manueel tevreden is heeft nog meer keuze - er zijn ook nog chinese adapters verkrijgbaar bij meerdere merken (het kan, of het geweldig is - is een andere discussie).
                  Lees misschien eerst even wat on-line staat, wat reviews - en liefst met de camera's waar u zin in heeft. De verschillen tussen de adapters en een oudere nex - en de nieuwere toestellen kunnen hoog oplopen - zelfs tussen een A7R en een A7II vb kan de ene keer de ene adapter te verkiezen zijn met een lens, terwijl het met de andere camera de andere adapter zou kunnen zijn die sneller/betere af heeft (er zijn er op dyxum die la-ea1's ombouwen voor Full Frame gebruik - misschien kan het - maar de vraag is natuurlijk of een mens daar z'n tijd moet in stoppen).

Comment

Sony is inderdaad een geweldige elektronica fabriekant, je zou eens moeten weten hoeveel Sony CCDs er gebruikt worden in niet-Sony producten. Een hun translucent mirror technologie is echt wel een mooie uitvinding, daar kan je niet rond.

Het is alleen jammer dat een hele investering in A-mount lenzen niet geloond heeft, want als ik ooit een overstap naar een E-mount zou maken dan ben ik verplicht om nog een paar honder euro extra uit te geven om mijn bestaande lenzen te hergebruiken én dan zit je weer met een extra converter die nog niet eens aan de kleine kant is.

Ik vind ik het een beetje jammer dat er nu niet echt een deftige APS-C E-mount camera in hun aabod zit, hun middensegment wat dat betreft is maar magertjes. Ofwel moet je gaan voor een 2K dure FF ofwel heb je een klein systeem camera'tje met een APS-C sensor.

Comment

...

Ik vind ik het een beetje jammer dat er nu niet echt een deftige APS-C E-mount camera in hun aabod zit, hun middensegment wat dat betreft is maar magertjes. Ofwel moet je gaan voor een 2K dure FF ofwel heb je een klein systeem camera'tje met een APS-C sensor.
                      ??? je wil gewoon dezelfde electronica in een "grotere doos" ? .. wat is er verkeerd aan een A6000 of zelfs de oudere Nex7 ? nex-en bij de vleet dacht ik? Technisch gezien vegen die de vloer aan met heel wat dSLR's .. misschien wordt de nieuwe(?) A61000 wel iets (nog steeds vaporware) .. helaas in dezelfde kleine doos ..

Comment

...hun translucent mirror technologie is echt wel een mooie uitvinding, daar kan je niet rond....
                        Is een uitvinding van Canon uit de jaren stillekes.
                        Toen ze de nadelen ervan ondervonden werd het afgevoerd.
                        bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_Pellix

Ook bij Sony zijn de nadelen ervan nog steeds aanwezig trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          ??? je wil gewoon dezelfde electronica in een "grotere doos" ? .. wat is er verkeerd aan een A6000 of zelfs de oudere Nex7 ? nex-en bij de vleet dacht ik? Technisch gezien vegen die de vloer aan met heel wat dSLR's .. misschien wordt de nieuwe(?) A61000 wel iets (nog steeds vaporware) .. helaas in dezelfde kleine doos ..
                          Wat er "verkeerd" is aan die kleine toestellen is dat deze lang niet zo goed in de hand liggen als een dSLR, zeker als je er een groter telelens op zet.

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Is een uitvinding van Canon uit de jaren stillekes.
                          Toen ze de nadelen ervan ondervonden werd het afgevoerd.
                          bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_Pellix

Ook bij Sony zijn de nadelen ervan nog steeds aanwezig trouwens.
                          Tiens, en ik dacht dat Sony hier een patent op hand

Comment

Wat er "verkeerd" is aan die kleine toestellen is dat deze lang niet zo goed in de hand liggen als een dSLR, zeker als je er een groter telelens op zet.
                            ....
                            een fors argument inderdaad, daarmee is gepostuleerd dat bvb een RX100n en alle gelijkaardige modellen van andere merken eigenlijk "vrouwencameras" zijn ? Zelfs bvb de Canon M reeks valt daar onder samen met al "zijns gelijken" ... Als ik zie wat er aan nieuw spul uitgebracht wordt moeten de fabrikanten wel heel erg mikken op mensen met "kleine handjes" ...
                            IMHO is een dSLR met een grote toeter er op even lomp als een kleinere camera met de voor de mount geschikte telelens .. en alhoewel ik er ergens begrip voor heb, een camera kopen in functie van de grootte van de handen lijkt mij sowieso een curieus argument. Het sluit de facto en van meet af aan een aantal interessante en performante toestellen volledig uit ... nu ja, ik pas mij aan

En als ik de commentaren hier lees over wat men aanraadt als materiaal, zelfs aan beginners, dan moet het wel zo zijn dat de meerderheid van de deelnemers hier op dit forum geen amateurs zijn maar allemaal pro's die bedolven worden onder een lawine van prijzen voor fotografie, Pulitzer op kop ... gezien het advies voor de te spenderen €€€ kan dat haast niet anders ... LOVL !

Comment

een fors argument inderdaad, daarmee is gepostuleerd dat bvb een RX100n en alle gelijkaardige modellen van andere merken eigenlijk "vrouwencameras" zijn ? Zelfs bvb de Canon M reeks valt daar onder samen met al "zijns gelijken" ... Als ik zie wat er aan nieuw spul uitgebracht wordt moeten de fabrikanten wel heel erg mikken op mensen met "kleine handjes" ...
                              IMHO is een dSLR met een grote toeter er op even lomp als een kleinere camera met de voor de mount geschikte telelens .. en alhoewel ik er ergens begrip voor heb, een camera kopen in functie van de grootte van de handen lijkt mij sowieso een curieus argument. Het sluit de facto en van meet af aan een aantal interessante en performante toestellen volledig uit ... nu ja, ik pas mij aan
                              Het is waar: die kleine spiegelloze dingen zijn vrouwencamera's. Geef het maar toe, ook die a6000.
                              Maar serieus, het is toch wennen hoor met die compactere en lichtere toestellen. En verhoudingsgewijs lijkt een telezoom mij toch imposanter op een kleine mirrorless dan het equivalent op een DSLR. Ook het pure gewicht van de grotere bodies en lenzen is echt wel een factor in het stabiel houden. Ikzelf kan nog altijd niet de trage sluitertijden van vroeger halen met mijn huidige X-T1, en dat is dan eigenlijk een grote mirrorless camera. Ik heb de a6000 ook even uitgeprobeerd en dat viel behoorlijk tegen omdat mijn handen heel dicht tegen mekaar komen bij het bedienen. Natuurlijk went dat allemaal wel, en vind je ongetwijfeld andere manieren om camerabewegingen uit te schakelen. Specifiek daarvan zou ik mijn keuze ook niet laten afhangen.

En als ik de commentaren hier lees over wat men aanraadt als materiaal, zelfs aan beginners, dan moet het wel zo zijn dat de meerderheid van de deelnemers hier op dit forum geen amateurs zijn maar allemaal pro's die bedolven worden onder een lawine van prijzen voor fotografie, Pulitzer op kop ... gezien het advies voor de te spenderen €€€ kan dat haast niet anders ... LOVL !
                              Dromen en projecteren he, regulus
                              Een A7 met zeiss glas is topkwaliteit en zeer duur. Maar anderzijds zijn de Fuji-X lenzen ook niet bepaald goedkoop. Wie vandaag relatief goedkoop aan de slag wil, is wellicht nog altijd beter af met een kleine SLR met de betere kitzooms.
                              Pieter
                              --

Comment

Working...
                              X