Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm overbelichte foto's met Canon EFS 17-85mm op Canon EOS 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag ivm overbelichte foto's met Canon EFS 17-85mm op Canon EOS 450D

2 jaar geleden heb ik een Canon EFS 17-85mm lens aangeschaft en heb daar al heel mooie foto's mee gemaakt. Vorige week ben ik gaan wandelen en fotograferen in Cornwall (GB) en het was daar drie dagen zwaar bewolkt. Al mijn foto's hebben de neiging om (vooral in de lucht) wat te licht te zijn en ontbreken wat kleur. De foto's van de laatste drie dagen bij beter weer met wat zon waren veel beter. Ik heb gefotografeerd met instellingen die ik ook voor eerdere natuurfoto's gebruikte: een zo klein mogelijk diafragma om zoveel mogelijk scherpte te hebben, ISO100 of 200, meervlaksmeting licht, AF punt selectie Handm.Sel. Zou het kunnen dat mijn lens niet lichtgevoelig 1:4-5,6 genoeg was voor de omstandigheden? Of heeft dat daarmee niets te maken?
    Of moet je beter kunnen fotograferen met manuele instellingen om in die omgeving bij dreigend weer goede foto's te maken en ontbreekt het mij gewoon aan routine?
    Had ik beter mijn Canon 20mm 1:2,8 lens meegenomen?
    Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden.
    Grtz, Marianne

Re: Vraag ivm overbelichte foto's met Canon EFS 17-85mm op Canon EOS 450D

Met je conclusie raakt je precies het punt. Een camera belicht exact hetzelfde met een 1.4 of een f22 lens(alleen de sluitertijd/iso zal verschillen) en het helemaal niet nodig om op M te gaan gaan werken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als het overbelicht is, dan is je lens lichtsterk genoeg. Een lichtsterke lens is er namelijk eentje die veel licht binnenlaat. En overbelichten is teveel licht dat binnengelaten is. Je gaat het dus ergens anders moeten zoeken. Je 20mm gaat daar geen verschil maken.

Je probleem is eerder dat de lichtmeting in de war is geraakt door het grote verschil in licht in de foto. Hierdoor is "de grond" dus juist belicht en de lucht overbelicht geraakt.

Beter was geweest om eens naar het histogram te kijken en te zien of er geen probleem was. Misschien had je dan een beetje exposure compensation kunnen toepassen om de lucht wat minder te belichten. Maar "de grond" (je landschap dus) was dan ook wel evenveel donkerder geworden en dat had je in postprocessing moeten terug winnen.

Manueel lichtmeten gaat niet helpen. Je gaat moeten leren lichtmeten. Kan prima met het toestel, maar je gaat moeten aanleren hoe je toestel op verschillen in licht in je scene reageert en daarop anticiperen. Leren spotmeten om bvb de verschillen in te schatten en AEL gebruiken. Zelf heb ik veel gehad aan het lezen van "the perfect exposure" van Jim Zuckerman. Maar er zijn zeker andere boeken of mensen die je kunnen helpen.

Comment

Het ontbreken van kleur kan aan de witbalans liggen. De overbelichting heeft niets met je gebruikte lens te maken. Deze komt doordat een camera een dom ding is dat alleen registreert hoeveel licht er is en dan de belichting aanpast zodat het gemiddeld grijs is. Je zal zeker al gehoord hebben van grijze sneeuw in foto's. Je moet het volgende maar eens proberen. je maakt (zonder flits) een volgens de camera correct belichte foto van een wit blad (zodanig ingezoomd dat enkel het blad in beeld is) en dan doe je het zelfde met een zwart blad, en dan eindig je met 2 bijna identieke grijze foto's. Dus je moet zelf leren licht lezen en dan je instellingen daaraan aanpassen, ik doe dat in manuele modus maar dat kan ook met de belichtingscompensatie in diafragma of sluitervoorkeur.

Comment

Eigenlijk ga je in zulke omstandigheden haast nooit een goeie foto rechtstreeks uit de camera halen. Het is gewoon niet mogelijk om zowel de lucht als het landschap correct belicht te krijgen binnen het dynamisch bereik van een camera. Je zal in nabewerking de lichte en donkere delen op een andere manier moeten terughalen, maar de kwaliteit van je originele opname zal wel bepalen hoe goed of hoe makkelijk je de nabewerking kan uitvoeren.

Om de beste balans tussen highlights en shadows in de foto te houden, moet je dus leren lichtmeten. Dat betekent leren aanvoelen welke meetmethode best werkt (spot/partial, center-weighted, ...) en waar je eventueel je toestel op richt om de belichting te bepalen (AE-L) of waar en hoeveel je aan belichtingscompensatie moet doen.

Concreet zijn er voor jouw soort landschap verschillende manieren om de foto qua lichtintensiteit te corrigeren bij het nemen van de foto. Je zou kunnen spotmeten op de lucht en het landschap en het gemiddelde daarvan manueel of via belichtingscompensatie instellen. Je zou partial metering kunnen gebruiken en de belichting vergrendelen op een zone waarvan je denkt dat dat ongeveer het midden van je belichting moet zijn. Je kan ook gewoon op center-weighted of matrix metering verder werken en op basis van het histogram bepalen of je dezelfde foto eventueel met belichtingscompensatie opnieuw moet nemen. Uiteindelijk heeft elk zijn voorkeur en zijn er manieren genoeg om die dingen op te lossen, maar je moet het gedrag van de lichtmeter in je toestel eerst wel goed begrijpen. Door veel te fotograferen ga je die dingen makkelijker aanvoelen.

De afwezigheid van kleur, waarover je spreekt, kan een gevolg zijn van over- en onderbelichting van delen van je foto, maar witbalans zal ongetwijfeld ook een rol spelen, net als de grijze weersomstandigheden. Als de belichting gecorrigeerd is, kan je in nabewerking ook nog wat warmte en saturatie terugbrengen om het beeld te verkrijgen dat je in gedachten had.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Eigenlijk ga je in zulke omstandigheden haast nooit een goeie foto rechtstreeks uit de camera halen.
            Het kan met een grijsverloopfilter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Klopt.
              Nooit geprobeerd, geen concrete ervaring mee.
              Het lijkt mij een heel gedoe, maar met film kon je waarschijnlijk niet anders.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Ook in Cornwall?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ook in Cornwall?
                  Er bestaan kaarten per cameramerk van waar je welke filters kan toepassen. Canon en Cornwall lukt.

Comment

Hebben ze voor Canon en Cornwall speciale filters gemaakt met ieder heuvelprofiel? Anders krijg je donkere toppen of lichte dalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marianneB Bekijk bericht
                      2 jaar geleden heb ik een Canon EFS 17-85mm lens aangeschaft en heb daar al heel mooie foto's mee gemaakt. Vorige week ben ik gaan wandelen en fotograferen in Cornwall (GB) en het was daar drie dagen zwaar bewolkt. Al mijn foto's hebben de neiging om (vooral in de lucht) wat te licht te zijn en ontbreken wat kleur. De foto's van de laatste drie dagen bij beter weer met wat zon waren veel beter. Ik heb gefotografeerd met instellingen die ik ook voor eerdere natuurfoto's gebruikte: een zo klein mogelijk diafragma om zoveel mogelijk scherpte te hebben, ISO100 of 200, meervlaksmeting licht, AF punt selectie Handm.Sel. Zou het kunnen dat mijn lens niet lichtgevoelig 1:4-5,6 genoeg was voor de omstandigheden? Of heeft dat daarmee niets te maken?
                      Of moet je beter kunnen fotograferen met manuele instellingen om in die omgeving bij dreigend weer goede foto's te maken en ontbreekt het mij gewoon aan routine?
                      Had ik beter mijn Canon 20mm 1:2,8 lens meegenomen?
                      Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden.
                      Grtz, Marianne
                      Marianne,

waar je het licht meet is net belangrijk, je camera zal dan reageren op dat punt.
                      Bij grote extremen, of hoge dynamiek, dus veel verschil tussen licht en schaduw, kan je best meerdere opnames maken, gemeten op het meeste licht en op de donkerste plaats.
                      Blending is een techniek die toelaat om dan van die meerdere opname's één foto te maken. HDR is een andere (en daar zijn fan's en tegenstanders van). Maar HDR staat wel voor High Dynamic Range, met andere woorden, meer licht en meer schaduw kunnen verwerken tot een foto.
                      Bedenk dat onze ogen zoveel meer zien dan een camera (voorlopig toch, de techniek staat niet stil) en dat wij in de hooglichten nog details zien en tegelijk in de schaduwen ook (wij mensen, wij kunnen wat aan hoor ;-) ) Een camera moet je nu eenmaal helpen om dat ook te 'zien'.
                      Bij extreme omstandigheden loop je dus tegen de beperkingen van de combi lens/body aan. (en ik heb die 17-85 ooit gehad, dat is de boosdoener niet).
                      De uitleg van hjanssen is wel correct, maar te cryptisch, zo'n Nederlander heeft het moeilijk met taal, vergeef het hem, hij bedoelt het goed, maar we begrijpen hem niet.
                      Bij zijn laatste interventie over de toppen van de heuvels vergeet hij bv. de soft grad die bijgetrokken kan worden in LR of PS of wat je ook gebruikt.
                      ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Als het overbelicht is, dan is je lens lichtsterk genoeg. Een lichtsterke lens is er namelijk eentje die veel licht binnenlaat. En overbelichten is teveel licht dat binnengelaten is. Je gaat het dus ergens anders moeten zoeken.

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                        X