Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm f1.4, I.Q. beneden alle peil

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 50mm f1.4, I.Q. beneden alle peil

Beste Forumleden,

ik heb een EF 50 1.4 die ik zelden gebruik, alleen bij weinig licht.
    Op mijn 5D2 had ik na fijnafstelling van deze lens aanvaarbare resultaten open en goede resultaten vanaf f2.2.
    Op mijn nieuwe 5d3 heb ik al geprobeerd met fijnafstelling om deze lens goed te krijgen, maar zonder resultaat.
    Open niet scherp te krijgen en CA om "u" tegen te zeggen. Vanaf f2.8 is de CA onder controle maar nog steeds niet scherp. Pas vanaf f5.6 aanvaarbare scherpte.
    Camera op statief en timer van 2", onderwerp is een DataColor lenscal op 4m afstand. Lens is binnen en buiten schoon, geen schimmel of wat dan ook.

Ik heb al gelezen dat dit geen topper is, maar zo slecht ... temeer ik op de 5D2 betere resultaten hed.
    Ik doe de fijnafstelling op dezelde manier.
    Met mijn andere lenzen heb ik scherpe foto's, zelfs open (zeker in het centrum, randen en hoeken aanvaardbaar).

Iemand anders met goede / slechte ervaringen met deze lens?

Ginne.
    Not all who wander are lost ...
    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Re: Canon EF 50mm f1.4, I.Q. beneden alle peil

Ja ik heb dezelfde resultaten gehad met die lens. In principe pas bruikbaar vanaf f2 maar voor echt goede resultaten moet je nog verder gaan. Voor mij een reden weer snel te verkopen. De 50mm 1.8 is veel bruikbaarder op 1.8 en ook nog eens een heel stuk goedkoper. Het is te hopen dat canon deze lens nog eens een waardige opvolger geeft...
    Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

Het CA-probleem is bekend, en dat is jammer voor zo een populaire kwaliteitslens. Het design is natuurlijk wel wat ouder.
      Ik kan mij levendig voorstellen dat dat meer opvalt met een hogere pixel count.

Problemen met scherpte zouden eigenlijk niet mogen. Ja, tussen f/1.4 en f/2 is het niet perfect, maar het zou wel aanvaardbaar moeten zijn. Dat je naar f/5.6 moet dichtdraaien, is gewoon niet normaal. Helaas blijft dit soort vreemde compatibiliteitsproblemen tussen EOS bodies en merkeigen lenzen af en toe de kop opsteken, en dat blijkt inderdaad soms niet weg te werken met AF-fijnafstelling.

De kans is groot dat je lens op een andere body wel naar behoren presteert. De kans is ook groot dat Canon de lens kan calibreren voor jouw toestel. De vraag is dan: wat kost het, en is het je zoveel waard?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Vol open is mijn exemplaar scherp. Zowel op mijn eos550D als eos 6D, dus normaal is dit inderdaad niet. Van CA heb ik niet veel last met het genoemde objectief. Mijn neefje heeft ook eentje en op zijn foto's zie je ook wel veel CA.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Het CA-probleem is bekend, en dat is jammer voor zo een populaire kwaliteitslens.
          Spreek elkaar behoorlijk tegen vind je niet? Kwaliteitslens met een probleem......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Spreek elkaar behoorlijk tegen vind je niet? Kwaliteitslens met een probleem......
            Exemplarische variatie. De lens is zeer goed maar er circuleren blijkbaar exemplaren met dit probleem.
            Een Mercedes kan ook panne hebben; ze zijn namelijk niet perfect... lenzen evenmin.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Exemplarische variatie. De lens is zeer goed maar er circuleren blijkbaar exemplaren met dit probleem.
              Een Mercedes kan ook panne hebben; ze zijn namelijk niet perfect... lenzen evenmin.
              Dan denk ik dat ik deze lens niet meer ga gebruiken. Als ik moet knijpen tot f5.6 kan ik beter de 24-70 f4 gebruiken op 50mm want die is al scherp volopen.
              Daarenboven heeft die IS. Ik moet dan wel vragen aan mijn onderwerpen om perfect stil te staan !

Ginne.
              Not all who wander are lost ...
              EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Laat u ook nooit verleiden tot de 50L 1.2.
                Heb ooit een exemplaar besteld in pre order zonder te wachten op reviews.
                Dat zal mij niet meer overkomen, laten kalibreren op body, zonder succes.
                Als je van een prachtig bokeh houd is deze lens jouw keuze, alleen het bokeh blijft ook in het centrum van je beeld aanwezig tot f2.8
                Heb onlangs nog een recenter exemplaar op mijn toestel geplaatst(5D3) omdat recentere exemplaren beter zouden zijn, en ik wel hou van de 50mm beeldhoek.
                Nu ik had in de winkel zelfs geen beeldscherm nodig om mij die aankoop uit 2007 te herinneren.
                En JA er zijn mensen die dit ook een fantastische lens vinden
                MVG. Hugo

Comment

Ik heb ooit een Canon 50mm f1,4 gehad, volledig open was die niet superscherp, maar de beelden waren zeker bruikbaar.
                  Door het diafragma een klein beetje verder dicht te draaien werd die wel scherper, maar het was zeker niet zo dat het diafragma moest dichtgedraaid worden tot f5,6 om er scherpe foto's mee te kunnen maken.
                  Van CA heb ik ook niet veel last gehad, zeker niet meer dan bij de andere lenzen die ik toen gebruikte.
                  Deze foto is gemaakt met de 50mm f1,4 met het diafragma op f2 (op een 40D):
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X