Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uw voorkeur portret lens (300euro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uw voorkeur portret lens (300euro)

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
    Dus u verkiest langere brandpunt boven een groter diafragma is ik u goed begrijp.
    Ja. In dit specifiek geval.
    Maar test voor jezelf nog eens de scherptediepte/bokeh zoals ik aanvankelijk zei, en probeer eens een 135mm brandpunt uit in de winkel of met de lens van iemand anders, als je twijfelt aan je keuze.

Het verschil tussen 50 en 75mm is niet zo heel groot. Door naar 135mm te gaan, kan je echt een stukje verder weg blijven van het onderwerp.
    Bovendien is 18-135 zowat het meest veelzijdige bereik met behoud van kwaliteit dat je kan vinden voor Canon APS-C formaat.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Ja. In dit specifiek geval.
      Maar test voor jezelf nog eens de scherptediepte/bokeh zoals ik aanvankelijk zei, en probeer eens een 135mm brandpunt uit in de winkel of met de lens van iemand anders, als je twijfelt aan je keuze.

Het verschil tussen 50 en 75mm is niet zo heel groot. Door naar 135mm te gaan, kan je echt een stukje verder weg blijven van het onderwerp.
      Bovendien is 18-135 zowat het meest veelzijdige bereik met behoud van kwaliteit dat je kan vinden voor Canon APS-C formaat.
      Ik heb net getest met mijn kitlens en mijn 50mm op f8, hierbij is de 'bokeh' hetzelfde maar als ik de 2.8 gebruik op de 50 dan is het veel mooier dan bij 5.6.
      https://500px.com/driesv1993

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
        Ik heb net getest met mijn kitlens en mijn 50mm op f8, hierbij is de 'bokeh' hetzelfde maar als ik de 2.8 gebruik op de 50 dan is het veel mooier dan bij 5.6.
        Ja dat hangt een beetje af van de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond.
        Er zijn alternatieven, maar dat heeft gevolgen...
        - 85mm f/1.8 ligt rond je budget maar is natuurlijk een prime, dus niet zo flexibel als een zoom
        - 135mm f/2 is een stuk boven budget maar geeft prachtige resultaten
        - de lens die lichtsterkte en zoom biedt in dit bereik, is de 70-200/2.8... die is bij Canon ronduit duur en bij alternatieve merken ook al het drievoud van je budget

Misschien moet je dan toch de Tamron 28-75 overwegen. Maar eerlijk gezegd is de nieuwere 24-70 van hetzelfde merk wel een pak beter. Of je die tweedehands gaat vinden, dat is een andere kwestie.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Misschien moet je dan toch de Tamron 28-75 overwegen. Maar eerlijk gezegd is de nieuwere 24-70 van hetzelfde merk wel een pak beter.
          De 24-70 is misschien beter dan een 28-75, maar net op de punten die voor portretfotografie niet zo van belang zijn "absolute scherpte en scherpte in de hoeken".

Als ik portretfoto maakt met een 135 f2 of een 105 f2.8 macro zijn die van de 105 vaak te scherp en moeten die vaak gesoft worden(op de ogen na of minder).

Gewoon een tweede hands 28-75 kopen en als je toch nog beter wil, verkopen voor dezelfde prijs en de ander kopen.
          Last edited by hjanssen; 26 augustus 2015, 21:22.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Als ik portretfoto maakt met een 135 f2 of een 105 f2.8 macro zijn die van de 105 vaak te scherp en moeten die vaak gesoft worden(op de ogen na of minder).
            Dit hoeft geen nadeel te zijn maar zie ik eerder als een groot pluspunt met voldoende reserve in het plaatje
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

Comment

Ja dat hangt een beetje af van de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond.
              Er zijn alternatieven, maar dat heeft gevolgen...
              - 85mm f/1.8 ligt rond je budget maar is natuurlijk een prime, dus niet zo flexibel als een zoom
              - 135mm f/2 is een stuk boven budget maar geeft prachtige resultaten
              - de lens die lichtsterkte en zoom biedt in dit bereik, is de 70-200/2.8... die is bij Canon ronduit duur en bij alternatieve merken ook al het drievoud van je budget

Misschien moet je dan toch de Tamron 28-75 overwegen. Maar eerlijk gezegd is de nieuwere 24-70 van hetzelfde merk wel een pak beter. Of je die tweedehands gaat vinden, dat is een andere kwestie.
              Ik probeer er altijd voor te zorgen dat de afstand inderdaad altijd zo groot mogelijk blijft. Maar het resultaat op een kleiner diafragma waren niet waar ik naar zoek. Dus denk ik ook dat de 28-75 ga nemen.

De 24-70 is misschien beter dan een 28-75, maar net op de punten die voor portretfotografie van belang zijn "absolute scherpte en scherpte in de hoeken".

Gewoon een tweede hands 28-75 kopen en als je toch nog beter wil, verkopen voor dezelfde prijs en de ander kopen.
              Ben ik met je eens! Als hij mij niet aanstaat zal ik nog wat aan de kant moeten zetten.

Comment

Ik wil alvast iedereen heel hard bedanken voor de hulp en heb weer wat bijgeleerd!

Comment

Ik zie het gewoon als meerwerk in pp, gewoon het goede gereedschap gebruiken voor de klus.

En daar bij scherpte heb je eigenlijk geen reserve: het is scherp of niet en dat heeft niets met soft oid te maken, maar een iets OOF foto van een superscherpe lens nog te kunnen redden, vergeet het maar.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zie het gewoon als meerwerk in pp, gewoon het goede gereedschap gebruiken voor de klus.

En daar bij scherpte heb je eigenlijk geen reserve: het is scherp of niet en dat heeft niets met soft oid te maken, maar een iets OOF foto van een superscherpe lens nog te kunnen redden, vergeet het maar.
                    Sorry maar men kennis gaat nog niet ver genoeg om de termen die u gebruikt te kunnen verstaan [emoji14]

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Comment

Ik antwoordde op Moris, maar gedurende de typetijd, waren er weer antwoorden binnengekomen.

PS sommige mensen denken dat dat je een fout in scherpstellen nog kunt corrigeren met een scherperelens of in LR of PS: iets wat niet scherp is wordt nooit scherp(voor scherpzinnige lezers wel met die lycra camera of hoe die mag heten).

Comment

Working...
                      X