Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ef 135mm f2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon ef 135mm f2

Zijn er mensen die ervaring hebben met de canon 135mm f2 lens. Dit zou één van canon's scherpste lenzen zijn.....?
    Ik overweeg deze aan te kopen(nieuw of tweedehands, dus ook bij deze, wie deze lens moest hebben en denkt aan verkoop dan hoor ik het graag)

Bedankt voor reacties

Re: Canon ef 135mm f2

Ik heb deze lens een tijdje gehad en eerlijk, ik was niet 100% overtuigd van de scherpte.
    Naar het schijnt zou de Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM scherper zijn.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ja ,dat is éen van de scherpste Canon lenzen.Ik had deze aan 10D,5D en 5DII.
      Greets Carsten
      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
      (Duke Ellington)

Comment

Een paar keer uitgeprobeerd. Zeer goed, maar niet mijn brandpuntsafstand.
        De scherpte was uitstekend wijd open op een 8mp sensor. Bokeh mooi zacht en mooie warme kleurweergave. Naar mijn idee mag deze lens naast de 85/1.2 staan.
        Ze is intussen natuurlijk niet meer van de recentste, dus misschien loop je met een sensor met extreem hoge pixel count tegen de limieten van het glas...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb de Nikon AF 135 F2 DC en die heb ik absoluut niet gekocht voor de scherpte, maar voor lichtsterkte, gebrek aan scherptediepte en 270mm f4 met een 2x erachter. Wil ik scherpte op ongeveer dat bereik, dan kies voor mijn AFS 135 2.8 VR macro. Wil ik 'scherp' op 135 mm dan kies ik voor mijn 70-200 2.8 VR.
          Wat is scherp? De goedkoopste kitlenzen en lichtsterke primes beide op f8 en wie ziet op een normale afdruk het verschil?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De 135mm f2 is één van mijn favoriete lenzen, lichtsterk, scherp en een zalig bokeh :-)
            De 100mm f2,8 L IS USM is iets korter, maar leuk om op pad te gaan met IS en ook eens Macro te kunnen doen als't nodig is.
            Allebei super scherp, niet twijfelen, kopen en schieten maar!
            Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

Comment

Ik heb deze lens ook, zelfs 2de hands gekocht. Is mijn meest gebruikte lens, en is perfect scherp op f2.0 bij mij. Vooral de wazige achtergrond die je ermee krijgt is prachtig.

Mvg Bart
              Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
              500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joe_ver Bekijk bericht
                Zijn er mensen die ervaring hebben met de canon 135mm f2 lens. Dit zou één van canon's scherpste lenzen zijn.....?
                Ik overweeg deze aan te kopen(nieuw of tweedehands, dus ook bij deze, wie deze lens moest hebben en denkt aan verkoop dan hoor ik het graag)

Bedankt voor reacties

De 135 2.0 is een ideale portret lens op een FF camera.
                Ik heb ze gebruikt op mijn 5DII een aantal jaren terug.
                Het is één van de goedkoopste L-Prime's samen met de 200 2.8.
                De 200 2.8 heeft niet de scherpte van de 135 2.0... die laatste is scherper op 2.0 dan de 200 op 2.8.
                De 135 2.0 is ook scherper dan de oude 70-200 2.8 en ongeveer evenscherp dan de nieuwere 70-200 2.8 op 135 2.8 (wat toch een referentie is)

De 135 2.0 is ook geschikt voor sport door zijn snelle AF en is een interessant alternatief voor de 70-200 2.8 lenzen.. tenminste als je lichter op stap wil en een toegeving doet aan het vaste brandpunt. (als dat je ding is)
                De 135 is een koopje met een bedrag van onder de duizend euro, als je bedenkt dat de 200 2.0 het vijfvoudige kost.
                Zoals altijd is een lens altijd een compromis van gewicht, bereik, grootte naar gelang je behoeften..... maar voor een 135 2.0 is dit veruit de beste optie die je kan vinden ... scherp en mooie Bokeh.

De 85 1.2 is de betere lens als je dat magische wil weergeven in de foto... zeer romige achtergrondonscherpte.
                Met de 85 1.2 heb je altijd speciale foto's die net dat ietsje meer hebben met die uitgesproken speciale look.
                Echter de prijs is ook het dubbele.. en als je u afvraagt of deze lens dat waard is ... dan koop je deze beter niet. (mensen die deze lens kopen weten duidelijk waarom)

De 135 2.0 heeft niet het niveau van de 85 1.2 maar het blijft toch wel een zeer goed objectief met mooie Bokeh en snelle AF.
                Een aanrader !

Crop van bovenste foto
                Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Ik heb deze lens een tijdje gehad en eerlijk, ik was niet 100% overtuigd van de scherpte.
                  Naar het schijnt zou de Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM scherper zijn.
                  Vreemd , de 135 is toch een van de scherpere lenzen die Canon in zijn gamma heeft , ik heb deze vroeger nog gehad en deze mag qua beeldkwaliteit toch naast m’n 85F1.2 en 100F2.8L IS staan … sinds ik de laatste versie van de 70-200F2.8IS heb was deze eigenlijk niet veel meer in gebruik vandaar dat ik ze van de hand heb gedaan, die 70-200 doet op vlak van beeldkwaliteit minstens even goed. Maar als je een onopvallende lichte prime zoekt voor portret is dit zeker geen verkeerde keuze ! De AF is trouwens ook behoorlijk snel, de 85L is op dat vlak dan weer heel traag te noemen.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Er staat er net eentje te koop op dit forum...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ben ze al aan het testen [emoji57]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Vreemd , de 135 is toch een van de scherpere lenzen die Canon in zijn gamma heeft , ik heb deze vroeger nog gehad en deze mag qua beeldkwaliteit toch naast m’n 85F1.2 en 100F2.8L IS staan … sinds ik de laatste versie van de 70-200F2.8IS heb was deze eigenlijk niet veel meer in gebruik vandaar dat ik ze van de hand heb gedaan, die 70-200 doet op vlak van beeldkwaliteit minstens even goed. Maar als je een onopvallende lichte prime zoekt voor portret is dit zeker geen verkeerde keuze ! De AF is trouwens ook behoorlijk snel, de 85L is op dat vlak dan weer heel traag te noemen.
                        't Ja en toch was ik zeg maar teleur gesteld over de scherpte. Ik ben nochtans een grote liefhebber van een 135mm.
                        Mogelijks had ik het moeten binnendoen om eens na te zien, maar ik heb het niet gedaan omdat ik toen al van plan was om over te schakelen naar een systeem camera.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                        X