Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 23 1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fuji 23 1.4

De aanschaf van de nieuwe Fuji X-T10 in combinatie met de 23 1.4 om van start te gaan laat me niet los.

Vraag is of de 23 1.4 op 1.4 goed bruikbaar is ?
    Reviews zijn verwarrend en gemengd.
    De éné review zegt .. beter gebruiken op F2 en een andere beweert dan weer dat deze zeer goed te gebruiken is op 1.4

Iemand ervaring met dit objectief ?
    Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Re: Fuji 23 1.4

Funcky,

Geen 23mm hier, maar wel de 35mm en die is op f1.4 prima te gebruiken ...

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Da's idd al goed nieuws.
      Maar natuurlijk verwacht ik dat van de 23 1.4 ook.... zeker gezien de prijs, die toch gevoelig hoger ligt dan de 35 1.4 (waar ik geen problemen mee heb als de lens behoorlijk presteert wide open)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

Vraag is of de 23 1.4 op 1.4 goed bruikbaar is ?
        Een breedhoek op zijn grootste diafragma kan je alleen maar zelf beoordelen, dus ik denk dat je best naar een winkel gaat of huurt voor een weekend, kwestie van het zelf even te toetsen.

Vraagje...wat is goed bruikbaar? :-)
        ...leeg...

Comment

Normaal gezien doe ik dat dan ook (naar de winkel gaan)
          Omdat ik weet dat hier veel fuji gebruikers zitten ... wou ik daar dan ook eens beroep op doen.

Goed bruikbaar.. das simpelweg voor mij een lens die je zowel op 1.4 constant kunt gebruiken dan op 5.6.. (vooral in het centrum)
          Wat is anders het punt van een 1.4 ?

Zo is bijvoorbeeld de Canon 50 1.4 (Op FF) niet bruikbaar genoeg.. veel te soft (F2.0 aangeraden)
          Mijn 24-70 2.8 is wide open perfect goed bruikbaar. (ook de 100-400)
          Mijn M43 prime's zijn van de eerste tot de laatste perfect te gebruiken met open diafragma.

Natuurlijk heeft iedereen andere maatstaven... ik bedoel dus de centrumscherpte op 1.4 in verhouding tot de andere diafragma's

Als Jaja zegt dat de 35 1.4 perfect bruikbaar is dan vertrouw ik mij daar ook op .. gezien de kennis/ervaring
          Helaas het is de 23 1.4 die ik wil

Het is niet mijn gewoonte iets te vragen .. en idd het beste is even uit te proberen. (wat ik dan ook meestal doe)
          maar ik wou toch even de meningen hier weten
          Last edited by Funcky; 17 juni 2015, 00:48.

Comment

Ik kan beamen wat jaja zegt over de 35/1.4, en ook de 56/1.2 presteert voor mij perfect wijd open.
            Niet iedereen beoordeelt op dezelfde manier, en voor lichtsterke primes gaat het bij mij om het centrum en niet om scherpte tot in de hoeken. Daarvoor draai je het diafragma een stuk dicht.

Die XF23 staat al een half jaar op mijn verlanglijstje, en ik verwacht ook dat die presteert zoals alle fuji lenzen die ik tot nu toe heb gezien. Ik moet wel bekennen dat ik de 50/1.4 van Canon ook uitstekend bruikbaar vond wijd open, dus misschien ben jij toch een stukje kritischer...?

Helaas is deze lens niet zo immens populair, dus heel veel goeie referenties vind ik ook niet meteen. Waar heb je de negatieve reviews gevonden en de verwarring opgelopen?
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

En t'is de moment er is terug een cash back actie bij Fuji. http://www.artencraft.be/nl/cashback...hback-fujifilm

Zelfs 200 euro op een 18-135 al dan niet in kit met de x-t1 body

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Die 23mm staat me ook wel aan, maar dan niet als 1.4. Een 2.8 zou mij beter uitkomen: een stuk lichter.

Comment

Ik heb deze gehad, en ik denk dat het een van de beste lenzen was die ik ooit in mijn bezit gehad heb. Niks vergelijking met de Canons en dergelijke, die inderdaad wideopen slechte performantie hadden, zowel scherpte als focus.
                  Uiteraard is wide open niet optimaal kwa scherpte, maar voor mij was ze super.
                  Ben uiteindelijk voor zooms gegaan, en daardoor was de 23mm overbodig geworden.
                  Ben nu aan het kijken voor de pancakes.

Comment

vergeet momenteel de actie bij fuji niet .... 1 lens 100 euro korting, 2 lenzen 300 euro korting, 3 lenzen, 500 euro korting

Als je dan 2 pancakes bv koopt heb je de 2e bijna gratis

Comment

De 23/1.4 is meer dan prima, ook al op f/1.4. Uiteraard verhoogt de scherpte nog wat bij diafragmeren, vooral langs de randen en in de hoeken, met een maximum rond f/5.6.

Die lens lijkt in elk geval altijd wel aan één van mijn X-camera's gelijmd...
                      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                        Die lens lijkt in elk geval altijd wel aan één van mijn X-camera's gelijmd...
                        Stuur mij een berichtje als ze er af valt
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ik heb deze gehad, en ik denk dat het een van de beste lenzen was die ik ooit in mijn bezit gehad heb. Niks vergelijking met de Canons en dergelijke, die inderdaad wideopen slechte performantie hadden, zowel scherpte als focus.
                          Uiteraard is wide open niet optimaal kwa scherpte, maar voor mij was ze super.
                          Ben uiteindelijk voor zooms gegaan, en daardoor was de 23mm overbodig geworden.
                          Ben nu aan het kijken voor de pancakes.

Rudy,

Ik weet dat je al zo wat ervaring hebt met van alles en nog wat.
                          Ik denk wel dat ik me kan vinden in hetgeen je bedoeld.
                          Bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ik kan beamen wat jaja zegt over de 35/1.4, en ook de 56/1.2 presteert voor mij perfect wijd open.
                            Niet iedereen beoordeelt op dezelfde manier, en voor lichtsterke primes gaat het bij mij om het centrum en niet om scherpte tot in de hoeken. Daarvoor draai je het diafragma een stuk dicht.

Die XF23 staat al een half jaar op mijn verlanglijstje, en ik verwacht ook dat die presteert zoals alle fuji lenzen die ik tot nu toe heb gezien. Ik moet wel bekennen dat ik de 50/1.4 van Canon ook uitstekend bruikbaar vond wijd open, dus misschien ben jij toch een stukje kritischer...?

Helaas is deze lens niet zo immens populair, dus heel veel goeie referenties vind ik ook niet meteen. Waar heb je de negatieve reviews gevonden en de verwarring opgelopen?
                            Hoi Pieter G.
                            Negatieve reviews zou ik het niet noemen hoor, integendeel. De meesten spreken vol lof.
                            Maar over bruikbaarheid op 1.4 zie ik tegenstrijdige reviews.
                            Idd bruikbaarheid is relatief en voor iedereen verschillend.
                            Voor mij is scherpte naar de boorden toe toch wel belangrijk, je onderwerp/model staat niet altijd in het midden.
                            Volgens Photozone heeft de MTF curve dezelfde karakteristiek als de 56/1.2... dus da's positief.
                            Lichtafval is wel vrij hoog en ligt rond pieken van 2 stops (RAW)
                            In Jpeg zou er auto correctie toegevoegd worden van 1 Stop en een halve stop naar 2.8 toe.
                            Nu vignettering vind ik niet erg... dat kom je wel vaker tegen en is meestal eigen aan dit soort lenzen.

Er zijn idd ook heel weinig recensies te vinden over deze lens.
                            Één van de minder lovende uitspraken op vlak van beeldscherpte op 1.4 zijn..

With that, note that the 23mm f1.4 lens has excellent sharpness (though it could be better wide open) en...
                            Wide open performance of this lens isn’t its strongest feature. Sure it’s sharp, but we’ve seen sharper most definately. Stopping down to F2 gives you a beautiful balance of bokeh and sharpness.
                            Read more at http://www.thephoblographer.com/2013...pJY8Jtum1Dp.99

Comment

Persoonlijk zéér tevreden over dat objectief, durf ik gerust vergelijken met mijn Nikon 35mm f1.4 AF-s.
                              Misschien best eens vragen aan Björn Moerman (Biggles hier op het forum)
                              Hier alvast zijn review. http://bjornmoerman.blogspot.be/2015...me-in-new.html

Comment

Working...
                              X