Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens en/of breedhoeklens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens en/of breedhoeklens

Het, ik ben op zoek naar een uitbreiding op men kitlens 18-105 voor mijn nikon d3200. Nu vind ik macro fotografie de max, en wil daarvoor dus een goede lens aanschaffen.

ik merk dat ik meestal trek rond brandpunt 50 ofwel 105.... Dus naar breedhoek hoef ik niet te gaan wss [emoji15] . maar aan andere kant mis ik wel de panorama stand op mijn toestel. En landschap trek ik ook al eens graag, maar vind dat ik op 18 te klein trek.... Kan ik hier iets aan verhelpen met lens wissel en zo ja wat?

Weet dat de uitleg beetje raar klinkt maar ik had dus graag 2 alternatieve aanvullingen verkregen:een macrolens en een 10-20 lens voor landschap. Of zijn er andere alternatieven?

Verstuurd vanaf mijn Archos 50 Helium 4G met Tapatalk

Re: Macrolens en/of breedhoeklens

panorama: een x aantal staande foto's maken rond de 30/35mm en die aan elkaar stitchen.
    Een 10-20 is uiteraard ook een aanvulling... te gebruiken voor diverse creatieve doeleinden.

Een "macro" objectief, wel de keuze is dan wat je voornamelijk als onderwerp neemt. Persoonlijk vind ik 150mm prettige werken, maar het merendeel zweert bij 90/105mm...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      panorama: een x aantal staande foto's maken rond de 30/35mm en die aan elkaar stitchen.
      Een 10-20 is uiteraard ook een aanvulling... te gebruiken voor diverse creatieve doeleinden.

Een "macro" objectief, wel de keuze is dan wat je voornamelijk als onderwerp neemt. Persoonlijk vind ik 150mm prettige werken, maar het merendeel zweert bij 90/105mm...
      Goede input.
      Het verschil tussen 150-200 en 90-105 is buiten de prijs de afstand tot het onderwerp, het gewicht en de bokeh.
      90-105 is populair omdate het goedkoop blijft, draagbaar is en meestal OK werkt in afstand ten opzichte van de grote van beestjes.
      150-200 is om echt grotere afstand te houden (bv slangen, scorpioenen, maar ook nerveuse diertjes als vlinders, ...) en de bokeh is meestal beter te beheersen.

Brede hoek is inderdaad niet voor iedereen, maar sommigen zweren erbij, soms is het nodig (b.v. sommige architectuur), best is even uit te lenen bij kennissen als je kan.
      Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Als ik een panorama wil maken gebruik ik ofwel de 35 of 50 mm. Deze stitch ik aan elkaar met Hugins en dit werkt goed.
        Ik heb de Samyang 14 mm als groothoek (21 mm op de d3200) en het is toch even wennen om met zo een lens foto's te maken. Je moet veel meer aandacht besteden aan de compositie, wat natuurlijk de kwaliteit van de foto ten goede komt en waar fotografie eigenlijk overgaat. Het is niet alleen point 'n shoot .....

Voor macro gebruik ik tussenringen of de 50 mm omgekeerd op de body (of op de 18-105). Is niet echt mijn ding, daarom dat ik er ook geen extra uitrusting voor koop.

Hier een voorbeeld genomen met de 50 mm (denk een foto of 10)

Fuji x 100 f

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vince_Lux Bekijk bericht
          Goede input.
          Het verschil tussen 150-200 en 90-105 is buiten de prijs de afstand tot het onderwerp, het gewicht en de bokeh.
          90-105 is populair omdate het goedkoop blijft, draagbaar is en meestal OK werkt in afstand ten opzichte van de grote van beestjes.
          150-200 is om echt grotere afstand te houden (bv slangen, scorpioenen, maar ook nerveuse diertjes als vlinders, ...) en de bokeh is meestal beter te beheersen.

Brede hoek is inderdaad niet voor iedereen, maar sommigen zweren erbij, soms is het nodig (b.v. sommige architectuur), best is even uit te lenen bij kennissen als je kan.
          Maar die 90/105 is dan echt een macrolens? En dus niet het einde van mijn 18-105 mm lens? Want dacht meer aan vliegen en vlinders en zo. Zal eens een foto posten van een beestje die ik op reis getrokken heb.

Comment

Allen super bedankt voor de input en uitleg. Maar qua merk had ik het ook graag geweten wat kiezen... Is tamron goed of beter bij de duurdere nikor lenzen blijven?

Comment

Die 90 - 105 - 150 - 180 gaat echt over macrolenzen. De Tamron 90 mm is volgens de gebruikers een goede lens. Denk er wel aan dat een diafragma van 2.8 pas behaald wordt als je de lens gebruikt als bv. portretlens en de afstand tot het model een 3-tal meter bedraagt.
              J.
              Fuji x 100 f

Comment

Voor Macro zal ik de Sigma 150 nemen, als je kiest voor 90 of 105 dan kom je volgens mij uit op tamron/nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elroldur Bekijk bericht
                  Allen super bedankt voor de input en uitleg. Maar qua merk had ik het ook graag geweten wat kiezen... Is tamron goed of beter bij de duurdere nikor lenzen blijven? ...
                  Voor Macro is men meestal ook goed met de andere merken (Sigma, Tamron, Tokina) ze hebben soms een gewichtsvoordeel, maar meestal een mindere robustheid. Velen hebben de niet Nikon liever, Nikon blijft een zekere waarde in herverkoop, kwaliteit en gebruik op toekomstige fototoestellen.
                  Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Working...
                  X