Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek op een full frame nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Breedhoek op een full frame nikon

Hallo,

Kan iemand zinnig advies geven ivm breedhoek op een full frame?
    Ik hou mij vooral bezig met reisfotografie. Dat houdt dus in natuur, landschappen, locale cultuur/mensen, steden.

Mijn huidige uitrusting bestaat uit een Nikon D750, 24-70 f2.8, 70-200 f4 (gekozen voor compactheid). Als er dieren/vogels aan te pas komen kan ik beroep doen op een 300 mm F4 met 1,4 tc.
    Ik vind dat de enige lens die de zaak kan vervolledigen een breedhoek is.
    De 14-24 van Nikon vind ik te zwaar en vooral te duur.

Mijn vragen:
    Zijn er alternatieven?
    Is de breedhoek echt een meerwaarde tov de 24 mm (14 of 16 mm tov de 24mm), bv bij landschappen

Wat moet ze kunnen?
    Niet te zwaar en te groot
    Niet te veel vervorming.
    Voldoende scherp, niet noodzakelijk vol open.

Iedereen met input, alvast dant
    Groeten

Gilles

Re: Breedhoek op een full frame nikon

20mm 1.8 AF-S
    18-35mm AF-S

Comment

Of de 14mm 2.8 Als nog breder wil gaan.
      Persoonlijk vind ik dat er nog wel wat zinnig te vinden is breder dan een 24mm.
      Kan je niet ergens eens een lens lenen om te zien of het wat voor je is?

Comment

Sigma 12-24 II ook goed voor je schoenneuzen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Beste Gilles

recht uit camera, geen bewerking.

AFS 16-35 nikkor
          deze week genomen aan, in en op de Duomo in Milaan.
          Enkele op 16 mm, enkele op 35 mm.
          is voor mij althans een zeer veelzijdige en gemakkelijk inzetbare lens. Wel niet echt licht, maar met deze kan je vaak op stap en de rest thuis laten.

Luc
          Last edited by LLuc; 9 augustus 2015, 01:17.
          verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

Comment

Als je niet vies bent van tweedehands objectieven dan is de Sigma 15-30 een prachtig objectief op een FF.
            Tweedehands kost die tussen de € 225,-- en € 275,--.
            Zeer weinig vervorming en echt een heel goed objectief voor z'n prijs. Maar HIER te lezen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dank voor de nuttige tips.
              Tweedehands is geen enkel probleem overigens. Ik heb nog maar 1 lens in mijn leven nieuw gekocht ;-)
              Ik ga inderdaad wel eens eerst testen of die 9 mm meer breedhoek, voor mij de moeite waard is. Zowel de investering als de extra lens in de tas. Proberen bij grobet of dergelijke , zo'n lens te testen en te vergelijken met mijn 24-70.

Comment

Gilles, de Sigma 15-30 is al een tijdje uit hun aanbod verdwenen, niemand die begrijpt waarom want het is een fantastische lens, die is dus enkel maar tweede hands te verkrijgen.
                Ik kijk regelmatig op 'marktplaats.nl en daar staan voor het ogenblijk er een achttal in aanbod.
                Negen millimeter bij een UWA is een enorm verschil hoor. dat kunt ge HIER vergelijken.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Als je niet vies bent van tweedehands objectieven dan is de Sigma 15-30 een prachtig objectief op een FF.
                  Tweedehands kost die tussen de € 225,-- en € 275,--.
                  Zeer weinig vervorming en echt een heel goed objectief voor z'n prijs. Maar HIER te lezen.
                  mee eens, ooit gekocht om later een 14-24 te kopen......
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Is breder dan 24mm nodig? Hangt van je fotografie af, in 't stad om een heel gebouw op de foto te krijgen in nauwe straten gebeurt dit wel eens. Maar er is altijd een limiet.

Mijn breedste voor FF is een DX lens, Tokina 11-16mm f2.8 die op 16mm goed voor FF werkt.
                    Toen ik naar ultra breed keek, kwam ik meestal op the Nikon 16-35mm f4 uit, ook om met filters te gebruiken.
                    Alternativen waren, Sigma 15-30 f3.5-4.5 en de Tokina 17-35 f4 beide met bizarre 82mm filters.
                    Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Gilles,
                      je mag van mij mijn sigma 17-35 lens eens lenen voor een weekend (ik ben van werchter)
                      dan weet je of zo'n uwa lens je ligt of niet
                      dit is een budget uwa full frame lens maar dan heb je al een idee wat je ermee kan en wat je kan verwachten van dit soort lens
                      grz
                      Gert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vince_Lux Bekijk bericht
                        Sigma 15-30 f3.5-4.5 en de Tokina 17-35 f4 beide met bizarre 82mm filters.
                        Op de Sigma heb je wel een 82mm lensdop, maar dat gat(in de lensdop) kun je in het breedste gebied niet gebruiken op FX.

Comment

Nikon 16-35 AF-S f4.0 VR is een zeer goed objectief, en multi inzetbaar.
                          Veel gebruikt op mijn D3s en D800.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                            Gilles,
                            je mag van mij mijn sigma 17-35 lens eens lenen voor een weekend (ik ben van werchter)
                            dan weet je of zo'n uwa lens je ligt of niet
                            dit is een budget uwa full frame lens maar dan heb je al een idee wat je ermee kan en wat je kan verwachten van dit soort lens
                            grz
                            Gert
                            Iedereen dank voor de tips.
                            Ik woon zelf in Bertem Gert. Hartelijk dank voor je aanbod. Een week end is zeker niet nodig. Een aantal test shots geven me toch al een idee. Ik ben even weg voor vakantie. Maar neem nog via PB contact met je op.

Het zal investeren worden in een breedhoek of mijn 300mm f4 vervangen door de 200-500 die op komst is. Het wordt kiezen want de twee zijn niet 'toegelaten' ;-)

Groeten,

Gilles

Comment

Working...
                            X