Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon objectief keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon objectief keuze

Wat is een goede keuze voor een objectief met vaste brandpuntsafstand, voor het nemen van vakantiefoto's?
    Vooral taferelen tijdens het wandelen in de stad, ook binnenshuis en dus niet altijd heel veel daglicht.
    Ik heb een Nikon D3100 camera met een standard lens 18-55mm.
    Daarom denk ik dat een groothoek 35mm een geode aanvulling kan zijn.
    Maar goed, er zijn maten en soorten, en ik ben te weinig technisch onderlegd.
    Na wat zoeken kom ik bij 2 types:
    35mm f1.8G FX AF-S en
    35mm f2 AF

Zijn beide geschikt en evenwaardig? De kostprijs is alvast verschillend

Re: Nikon objectief keuze

de 35mm f2 is een ouder objectief maar wel geschikt voor fullframe,
    heeft geen inwendige scherpstelmotor dus niet echt geschikt voor jouw camera
    ik heb zelf de nikon 35mm afs dx gehad en was daar toch tevreden van
    maar moest ik het opnieuw doen zou ik toch twijjfelen met de sigma 30mm 1.4 art,
    duurder maar 1.4 (nog lichtsterker) en nog ietsje wijder
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Je kan altijd gaan voor een lichtsterkere standaardzoom. de 2.8 versies.
      Zo behoud je het bereik dat je nu gewoon bent. De meeste zijn kwalitatief ook een stap hoger dan de kitlens. Wel zijn deze 2.8 versies vaak wat zwaarder.
      Op een Dx sensor levert een 35mm niet zo een geweldige groothoek vanwege de cropfactor. Ikzelf heb de 1.8 dx versie van deze 35mm, toplensje!
      De 35 f2 is een oudere lens geloof ik waarmee je enkel manueel zal kunnen focussen met jou camera.

Een goeie raad die ik hier wel eens zie passeren is om eens door je foto's te bladeren die je met je 18-55 gemaakt hebt, en te kijken op hoeveel mm je meeste foto's van deze situaties gemaakt zijn. Als dit bv 18-25mm is dan ga je 35mm waarschijnlijk te lang vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
        Een goeie raad die ik hier wel eens zie passeren is om eens door je foto's te bladeren die je met je 18-55 gemaakt hebt, en te kijken op hoeveel mm je meeste foto's van deze situaties gemaakt zijn. Als dit bv 18-25mm is dan ga je 35mm waarschijnlijk te lang vinden.
        Dat is idd het beste advies want wat voor mij een ideale vakantie setting is ( D90 met 24-70 en een 70-210) is voor iemand anders te lang, te kort, te zwaar, niet lichtsterk genoeg.....
        Je moet dus in je eigen beelden kijken wat je nodig hebt.

Comment

Of ga eens een paar uur de stad in en fotografeer enkel met de 35mm op uw standaardzoom. Bedwing wel de neiging om toch een ander brandpunt te kiezen. Ga gewoon dichter bij of verder af.
          De 35mm/f 1.8 DX is licht, goedkoop en heeft, denk ik, dezelfde filtermaat (52mm) als uw zoomlens. De hogere lichtsterkte laat u toe om bijvoorbeeld foto's te nemen in musea waar fotograferen wel mag, maar dan zonder flits. Met een winkelprijs van rond de 185 euro zou ik niet twijfelen, gezien de goede ervaring van de collega's hierboven en elders.
          Geniet van de vakantie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GVDST Bekijk bericht
            Maar goed, er zijn maten en soorten, en ik ben te weinig technisch onderlegd.
            Na wat zoeken kom ik bij 2 types:
            35mm f1.8G FX AF-S en
            35mm f2 AF
            Kijk eens in je handleiding naar compatibele lenzen....
            Oorspronkelijk geplaatst door GVDST Bekijk bericht
            Zijn beide geschikt en evenwaardig? De kostprijs is alvast verschillend
            Wil je AF dan is het keuze probleem opgelost. De prijzen kun je toch gewoon zelf opzoeken.

De 35 1.8 DX doet het perfect op een DX camera.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
            X