Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensdop van canon 15mm 2.8 valt er af

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lensdop van canon 15mm 2.8 valt er af

Onlangs een canon 15mm 2.8 fisheye gekocht (tweedehands) en de lenskap valt er steeds af, telkens ik hem uit mijn tas haal ligt de kap ergens onderaan.
    vriend van mij heeft die ook en heeft hetzelfde probleem.

Ik heb ooit ergens rubberen doppen gezien (was wel een zonnekap denk ik) maar ik vind die dus niet meer.
    Iemand een oplossing voor dit probleem?
    WWW.JOPIX.BE
    Just one click away...

Re: lensdop van canon 15mm 2.8 valt er af

Tec7 ? (grapje)

zonnekap kopen op ebay?
    Nieuw dekseltje kopen op ebay?

Veel ander mogelijkheden gaan er niet zijn denk ik zo.

aanpassing: beter idee lager...
    Last edited by xafke; 16 juli 2015, 00:54.

Comment

blijkbaar is het zo bij de originele dekseltjes... Dus een nieuw kopen heeft geen zin.
      WWW.JOPIX.BE
      Just one click away...

Comment

Die veronderstelling die je daar geeft trek ik toch in twijfel. Ga er voorzichtigheidshalve maar eens vanuit dat dit niet de bijpassende deksel is (ook al staat er Canon op), ik zou op ebay een nieuwe zonnekap en deksel kopen, gezien de prijzen kun je er ook niet echt een buil aanvallen.

Comment

Maat van mij heeft dezelfde lens en daar is het net hetzelfde.
          En blijkbaar zijn er nog die het probleem hebben, sommige houden het samen met elastiekjes, plakband en dergelijke.
          Ik ben dus heus de enige niet...
          WWW.JOPIX.BE
          Just one click away...

Comment

Je hebt gelijk jonez.
            Bij die lens is dat idd een probleem. https://www.youtube.com/watch?v=A8_k-eiTkAE in het begin van het filmpje kan je het zien.

Als ik zelf zoiets zou tegenkomen dan zou ik toch proberen eentje te kopen op ebay (namaak dan) want de kans zit er dik in dat die beter zal zijn dan het origineel.
            Wat ik persoonlijk zou bekijken is of ik de plastiek van het dopje niet zacht kan maken in kokend water en dan bij uithalen een licht deukje maken in de ring zodat hij meer spant op de lenskap.

Comment

Omdat die lensdop alleen maar op de Canon 15mm fisheye zal passen is de kans dat je daarvoor een goedkoop alternatief zal vinden eerder klein.
              Andere lensdoppen passen op de filterschroefdraad, en die is meer universeel (het maakt zelfs niet uit wat er op de dop staat, een 77mm lensdop past bijvoorbeeld op elke lens met 77mm filterschroefdraad).

De Canon heb ik zelf nooit gehad, de Sigma versie wel, en daar heb ik eigenlijk nooit een probleem mee gehad met de lensdop.
              Bij de Canon 8-15 f4 L fisheye die ik nu gebruik heeft Canon dat probleem blijkbaar opgelost, ik haal er wel altijd de zonnekap + dop tegelijk af, want de zonnekap komt op een full-frame in beeld op 15mm.
              Een zonnekap heeft trouwens weinig zin op een fisheye, want alles komt toch gewoon mee in beeld, het is bijna onmogelijk om lichtbronnen af te schermen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Dunne stof/vilt aan de binnenkant lijmen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Een iets complexere oplossing: aan de binnenkant van de zonnekap een dunne metalen ring aanbrengen en rondom de lensdop een stevige (flexibele) magneet plakken. Normaal zou die dan beter moeten blijven zitten en kan je hem er toch nog gemakkelijk afhalen.
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

ik heb gewoon de dop op de rand van de tafel wat lichtjes ingeduwd, zit nu steviger...
                    WWW.JOPIX.BE
                    Just one click away...

Comment

een magneet op een lens plakken lijkt me nu geen goed idee. je had ook aan de binnenkant van de dop een stukje tape kunnen doen. had net genoeg moeten zijn, heb ik ooit bij dezelfde lens van een kennis gedaan.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Heb me net een Samyang 12mm gekocht en nu ik dit draadje terug zie even meegeven...

Op mijn lens zit ook zoeen "potteke" als lensbescherming dat behoorlijk los zit.
                        Maar er zitten binnenin wel haakjes die ingrijpen op de gekartelde randjes binnenin de zonnekap.

Mss een tip voor canon ook zoiets te doen

Comment

Working...
                        X