Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 135mm f/2 DC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 135mm f/2 DC

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens ?

Ik heb ze onlangs gezien voor €1100 (nieuw), maar door het toch nogal stevig prijskaartje voor een amateur twijfel ik. Is het een aanrader voor deze prijs ? Ik zou ze in combinatie met de D610 gebruiken.

Alvast dank.
    Mvg Philip

Re: Nikkor 135mm f/2 DC

Je ziet deze lens ook regelmatig op de tweedehands markt, de scherpte schiet op bv de D800e soms net iets te kort. Op mijn toestel zat de optimale scherpte bij AF finetuning op -20, uitkijken dus.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Dank voor je tip.

Misschien toch maar eens op tweedehands markt snuffelen.
      Ik heb hem niet per se nodig, maar ik hoor steeds dat dat zowat de beste portretlens is met een prachtige bokeh.
      Soms lees ik dat oudere objectieven eigenlijk niet zo goed werken met camera's met grote sensors. De 180mm zou daar last van hebben. Ik weet niet of dat iets is dat een rol speelt ?
      Last edited by philitalia; 5 augustus 2015, 13:07.
      Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
        Dank voor je tip.

Misschien toch maar eens op tweedehands markt snuffelen.
        Ik heb hem niet per se nodig, maar ik hoor steeds dat dat zowat de beste portretlens is met een prachtige bokeh.
        Soms lees ik dat oudere objectieven eigenlijk niet zo goed werken met camera's met grote sensors. De 180mm zou daar last van hebben. Ik weet niet of dat iets is dat een rol speelt ?
        Wat bedoel je met niet goed werken ?

Ik heb hier een 80-200/f2.8 AF liggen van 1991 die perfect werkt op een D800. Ze is wel niet haarscherp op f2.8, maar dat kan je van die lens ook niet verwachten...

Ik weet niet of je ook overweegt om een manuele lens aan te schaffen ? Samyang heeft een 135mm/f2.0. Ik heb die lens ook in mijn bezit.
        Ze is reeds haarscherp op F2.0, maar ... je moet natuurlijk wel manueel focussen ... en dat is niet altijd ideaal
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Dank Eanx.
          Ik weet niet juist meer waar, maar ergens in een recensie van de 180mm stond dat die oudere lenzen niet gemaakt zijn voor de huidige generatie sensors van 24 en 36MP en dat dat zichtbaar is qua scherpte. Ik weet niet wat er van waar van is.

Een manuele lens is geen probleem.
          Ik heb ondertussen de Nikkor 28mm, de 50mm en de Tamron 90mm. Een 135 (of iets in die regio) zou een mooie aanvulling zijn, denk ik.
          Mvg Philip

Comment

Ik heb een Nikkor 180mm 2.8. Als je hem eens wilt testen mag je mij altijd PM'en. Gebruik hem zelf op een D700 en vind hem héél leuk, leuker dan de 135mm.

Comment

Op een Amerikaans forum(FM) gelezen dat de 135 2 niet goed scherpstelt op bepaalde bodies, oa een D700. De mijne werkt trouwens perfect op mijn D700 en D2h en F90.

Het 'probleem' schijnt niet opgelost te kunnen worden door Nikon en fine tunen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                Soms lees ik dat oudere objectieven eigenlijk niet zo goed werken met camera's met grote sensors. De 180mm zou daar last van hebben.
                Wat bedoel je hier eigenlijk juist mee? DX versus FX? Of oude generatie FX versus nieuwe generatie FX? Want in dat tweede geval: D700, D3(s), D4, D800, D610..die hebben allemaal een even grote sensor hoor ;-)

Comment

Dank voor ja aanbod Michi85. Misschien dat ik er op latere datum alsnog inga, maar ik ben op dit ogenblik op reis en ik heb hier de 135mm aan het "promoprijsje" gezien (de 180mm kost hier zo'n €850).

Het zou niet gaan om DX of FX, maar echt om het aantal pixels. De 24MP en 36MP sensors zouden teveel pixels hebben voor een aantal van die oudere lenzen.
                  Ik zie het verband niet echt, maar ik heb niet voldoende technische kennis om me hierover uit te spreken. Vandaar dat ik hier eens informeer over jullie ervaringen met deze lenzen.
                  Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michi85 Bekijk bericht
                    Wat bedoel je hier eigenlijk juist mee? DX versus FX? Of oude generatie FX versus nieuwe generatie FX? Want in dat tweede geval: D700, D3(s), D4, D800, D610..die hebben allemaal een even grote sensor hoor ;-)
                    Het is gekend dat sommige objectieven (uit het analoge tijdperk) minder goed presteren op een digitale FF.
                    Voorbeeld de peperdure 28mm f1.4 is geen bal waard op een D800 maar doet het wel voortreffelijk op een D4 bv.
                    20mm AF-D vigneteerd dat het erg is op bv mijn D3 enz. zo zijn er bij Nikon verschillende objectieven herwerkt of vervangen.

Comment

Working...
                    X