Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

    Ben in twijfel over een nieuw Tamron lens op Canon body.

    In het verleden heb ik me laten vangen aan de problemen met Sigma en in die val loop ik niet meer.

    De hoofdreden van mijn zorgen is dat Canon zijn lens-body EOS protocols niet openstelt en ander fabrikanten dan maar moeten reverse engineeren.
    Als gevolg dat het protocol nooit 100% compatible is. Zelfs na al die jaren lukt geen enkel fabrikant het. Desondanks ALLE canon lenzen die ik heb nog steeds werken op nieuw bodys.

    Dus het probleem is "namaak" lenzen en de ervaringen hiermee op CANON bodys.

    In de praktijk valt dat best mee als alles nieuw is. Maar de problemen beginnen als je een body-upgrade gaat doen na een paar jaar.
    Bij Sigma was het een ramp om de lens up te daten naar de nieuw body.
    Ik ben destijds zo slecht behandeld geweest door Sigma dat het merk zelfs gratis hier niet meer binnen komt.

    Maar vroeg me af hoe dat vandaag er aan toe gaat bij Tamron.
    Ik heb een lens op het oog dat perfect valt bij mijn doel. Eigenlijk is em beter van specs dan de Canon origineel.

    Zijn die problemen daar ook zo erg als bij Sigma?
    Zo zie ik dat bv bij het uitkomen van de 5DS een paar Tamron lenzen niet meer werken en een update nodig hebben.

    Hoe is hun update-policy?
    Stel ik heb die Tamron lenzen NU en ik heb me net een 5DS gekocht. Dus werkt niet meer.
    Moet ik voor Belgie bij De beukelaar zijn? en aan welke prijzen gaat zo een firmware-update buiten de garantieperiode?

    Kwestie van me weer niet bedrogen te voelen binnen pakweg 2 of 3 jaar als ik mijn volgende nieuwe body koop.
    Die lenzen kosten allemaal veel centjes en ik heb geen zin om daar nog eens mijn broek aan te scheuren.

    Andere opmerkingen van Tamron op Canon bodys hoor ik ook graag.
    Last edited by xafke; 5 juli 2015, 00:43.

  • #2
    Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

    De duurdere Sigma lenzen kan je tegenwoordig op een "dock" aansluiten.
    In principe zou Sigma dan nieuwe firmware kunnen leveren voor die lens als die niet meer compatibel is met nieuwe camera's.
    Maar het is dan nog de vraag hoe lang ze dat zullen blijven doen voor die bepaalde lens (5 jaar, 10 jaar???).

    Aan de andere kant verdenk ik er Canon van dat ze er zelf voor zorgen dat bepaalde third-party lenzen niet meer werken op hun nieuwe camera's, op die manier zorgen ze dat ze hun eigen lenzen nog verkocht krijgen.
    Ze zullen toch zeker geen enkele moeite doen om eventuele problemen met third-party lenzen te vermijden als ze een nieuwe camera ontwerpen...
    Het is toch wel eigenaardig dat zelfs de oudste EF lenzen nog altijd werken op de nieuwste camera's, terwijl een Sigma of Tamron lens al problemen kan hebben zodra er een nieuwe camera uitgebracht wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

      Ja kweet het Bart.
      Maar in de tijd bestond er een update voor 1 van mijn Sigma lensen en ze weigerden die te flashen!!! (lens was net iets meer dan 3 jaar oud dacht ik)
      Da ga ik niet rap vergeten hoor. 1 keer in het kontje is genoeg geweest voor mij.

      Het viel me op dat op de site van Tamron er blijkbaar nog ondersteuning is voor lenzen van ver vervlogen tijden.
      Vroeg me enkel af hoe dat in zijn werk gaat voor Belgie. De verdeler is De Beukelaar.

      En ik ben groot fan van Canon maar moet toegeven dat het gesloten protocol wel een pijnlijke teen is en nog lang zal blijven.

      Ik wil nu invullen met een 24-70 omdat mijn primes me te lastig worden.

      Kostprijs bij Canon 1800 euro zonder IS.
      Tamron 950 euro MET IS!! en de optische kwaliteit is zeer gelijkaardig.

      Beiden hebben seal, en hebben Utrasonic ring moter.

      Net omdat ik ook in low light wil gaan werken is die IS voor mij een zeer leuke extra.
      Maar de prijs is voor dit type lens wel frappant. Anders koop ik altijd Canon lenzen.

      Maar ik heb geen zin om 2 keer genaaid te worden.

      Nu, ik wou eens horen wat jullie Tamron ervaringen zijn op Canon bodys.

      Los hiervan zal ik ook eens De Beukerlaar aanschrijven en daar eens horen wat ze beloven.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

        De Beukerlaar kan vanalles beloven maar waarmaken kunnen ze niets op technisch gebied.

        Comment


        • #5
          Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

          Even herhalen : de lensprotocollen van ' alle ' fabricanten zijn gesloten, op één utzondering na : Sony Nex ... maar dat kunnen ze virtueel terug sluiten door nieuwe functies van bodys alleen te laten werken in combinatie met nieuwe (F)E lenzen

          Smart move van Sony alzo het lenzenaanbod zo snel mogelijk op te drijven http://www.sony.net/SonyInfo/News/Pr...18E/index.html .

          Merk op dat het hier om de ' basic ' specs gaat.

          Over het De Beuckelaer van vandaag kan ik niets zeggen daar mijn laatste contact met hun geleden is van begin 1990 toen ze o.a. nog Nikon, Olympus en Minolta invoerder waren ( en dat was meer dan ok )

          Mijn ervaring met Tamron lenzen : bij aankopen voor de verzameling zaten tot nu toe 4 AF Tamrons: een 28-300 voor Nikon, een 28-300 voor Canon, een 18-200 voor Alfa en een 28-105 voor Canon. Deze laatste is er nog en zit actueel op mijn 1000D. Geen opmerkingen over compatibileit.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

            Update:

            Heb een antwoord gekregen van De Beukelaer.
            Zal het hier niet intergraal plakken maar komt er op neer dat zowel Tamron als de invoerder het probleem onderkennen en daar aan werken.

            Het is echter niet duidelijk in hoeverre ze willen gaan met het leveren van ondersteuning en dat is vooral te wijten aan hoever Tamron wil gaan in het uitbrengen van firmwares voor "oude" lenzen.

            De invoerder werkt aan een plan om (gratis verzending) en tegen pakweg een slordige 30 euro werk, updates te doen voor lenzen buiten garantieperiode maar dat staat nu nog niet op punt blijkbaar omdat daar maar beperkte vraag voor zou zijn. (of niemand dat Tamron koopt ) (grapje)

            Dat was zowat de rode draad te distileren uit hun antwoord.

            Zal er toch nog eens over nadenken of het nu Tamron of Canon zal worden.
            Met Canon ben ik zeker, maar ook zeker van de prijs LOL.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

              Met dát prijsverschil kan je binnen een paar jaar gewoon een nieuw exemplaar kopen ALS je compatibiliteitsproblemen zou tegenkomen.
              Fujifilm X-T1 en X-T2

              Comment


              • #8
                Re: Tamron op Canon, compatibiliteit, updates en garantieafhandeling?

                Oorspronkelijk geplaatst door travelrudy Bekijk bericht
                Met dát prijsverschil kan je binnen een paar jaar gewoon een nieuw exemplaar kopen ALS je compatibiliteitsproblemen zou tegenkomen.
                Ik snap je wel maar vind het ergens toch een beetje kromme redenering.

                Mijn doel is iets te kopen dat een verwachte levensduur heeft. Een lens mag wel 10 jaar meegaan vind ik.
                Ik heb zelfs nog 2 Canons uit het begin toen EF opkwam en die werken nog alhoewel ik ze zelden gebruik.

                Het is beetje krom te redeneren dat ik minder betaal omdat em mogelijks minder lang zou meegaan (te verwachten panne). Ja dan betaal ik gewoon de normaal prijs heh!
                Want 2 lenzen dat maar 5 jaar meegaan aan de helft van de prijs kost me evenveel als een dure Canon dat 10 jaar meegaat zonder problemen.
                Een L lens mag je toch wat van verwachten denk ik toch. En vanuit die redenering is de total kost of ownership bij Canon lager.

                Naargja, mijn bedhelft is ook tegen Canon HAHAHHAA vooral tegen de prijs denk ik

                Leuke anecdote: Kwam een onbekende fotograaf tegen op een plein tijdens een event en knoopte al snel een praatje aan omdat ik zag dat hij met Tamron werkte en ik met Canon (elk hadden we een 70-300 er op en dus beetje vergelijken in de praktijk).
                Maar zijn vrouw was erbij
                En ik vertelde hem dit verhaal. Zijn vrouw was behoorlijk boos toen ik zei dat die 2.8 lenzen wel bijna 2000 euro kunnen gaan.
                En de lieve man kijkt mij boos aan dat ik zijn geheim verklapt had want em wou die ook. HEHEHE.

                Dus in het vervolg: ALS je een colega aanspreekt en je ziet dat zijn vrouw erbij staat, spreek over prijzen waarvan een 0 ontbreekt

                Comment

                Working...
                X