Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanging kitlens 18-55

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanging kitlens 18-55

    hallo,

    Ruim 4 jaar ben ik bewust met fotografie bezig.

    Hiervoor heb ik een canon 550d met lenzen 18-55mm f/4.0 f/5.6 , 50mm f/1.8 en 70-300mm f/4.0 f/5.6 (allen van canon).

    Nu merk ik de laatste tijd een verminderd focus (en snelheid) en werking is van mijn kitlens. Dus denk ik dat deze aan vervanging toe is.

    Door de jaren heen merk ik dat vooral landschappen, natuur en nachtfotografie mijn interesses zijn.

    Wat denken jullie? Een kitlens gaat niet lang mee? Wat zijn alternatieven?

    Ik denk aan budget van max 600-700 euro.

    Hoe denken jullie over een sigma 17-70 f/2.8 f/4.0 of de tamron 24 70mm f/2.8 f/4.0
    Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

  • #2
    Re: vervanging kitlens 18-55

    Vreemde stelling, kijk op: "Een kit-lens gaat niet lang mee"
    Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.

    Blijkbaar ben je niet echt opzoek naar een groothoek objectief maar meer iets wat kwa zoom aansluit op de 70-300mm, maar dan toch zal ik kijken naar de
    Sigma 18-35mm f/1.8 Art
    en ja dan wordt het gat naar de 70mm wel groter.

    Om dat gaatje op te vullen kan je kijken naar een 24-105mm

    Je gevonden alternatief zal ik dan in de volgende volgorde plaatsen
    Tamron 24-70mm f/2.8
    Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 (C)

    En dat is dan gebaseerd op: f/2.8 over het gehele bereik, zoom factor. Ik weet niet welk compromis Sigma gedaan heeft ten aanzien van het aanwezige "macro" standje

    Note: let wel, het is totaal gebaseerd op mijn beedvorming

    Comment


    • #3
      Re: vervanging kitlens 18-55

      Ik zou gewoon gaan voor een canon 17-50 f 2.8 of 17-55 weet nimmer juist wat de exacte brandpunten zijn. Past nog net in je budget denk ik
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: vervanging kitlens 18-55

        Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
        hallo,

        Ruim 4 jaar ben ik bewust met fotografie bezig.

        Hiervoor heb ik een canon 550d met lenzen 18-55mm f/4.0 f/5.6 , 50mm f/1.8 en 70-300mm f/4.0 f/5.6 (allen van canon).

        Nu merk ik de laatste tijd een verminderd focus (en snelheid) en werking is van mijn kitlens. Dus denk ik dat deze aan vervanging toe is.

        Door de jaren heen merk ik dat vooral landschappen, natuur en nachtfotografie mijn interesses zijn.

        Wat denken jullie? Een kitlens gaat niet lang mee? Wat zijn alternatieven?

        Ik denk aan budget van max 600-700 euro.

        Hoe denken jullie over een sigma 17-70 f/2.8 f/4.0 of de tamron 24 70mm f/2.8 f/4.0
        Misschien gewoon een nieuwe kitlens kopen? De 18-55 IS STM is heel goed.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: vervanging kitlens 18-55

          Of een Tamron 17-50 2.8 of 28-75? Op crop is 28mm wel niet zo breed voor landschap... (Hangt er uiteraard wel van af of je de 18 tot 28 mm vaak gebruikt hebt op je huidige kitlens...)
          De 17-50 zou volgens velen heel goed zijn... En tweedehands relatief goedkoop.
          De Canon 17-55 2.8 zal wel beter zijn maar ook duurder.
          Dit is wel enkel volgens wat ik altijd heb gelezen toen ik op zoek was naar een standaardlens...
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: vervanging kitlens 18-55

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Misschien gewoon een nieuwe kitlens kopen? De 18-55 IS STM is heel goed.
            Seconded. Heb mijn kitlens een tijd geleden moeten vervangen na een lelijke val, en heb dan de 18-55 IS STM gekocht, ben er zeer tevreden mee, en vind het toch een aardige verbetering tegenover de 'gewone versie', zoals het superstille focusen en de mogelijkheid om manueel te 'overriden'bij het autofocusen.

            IZ.
            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

            Comment


            • #7
              Re: vervanging kitlens 18-55

              Iedereen bedankt voor de reacties,

              Ik dacht ook aan een nieuwe lens zoals de STM van canon. Ik dacht omdat ik graag avond-, nachtfotografie en bij weinig licht fotografeer meteen ook een lichtsterke lens aan te schaffen.

              Zijn er andere lichtsterke lenzen. Ik kan wel tot 750 euro gaan.

              Bedankt
              Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

              Comment


              • #8
                Re: vervanging kitlens 18-55

                wil je ze vervangen?, ga dan voor eenzelfde bereik maar f2.8 en met stabilisatie, dan verbeterd ge u
                maar landschappen, nacht en natuur? ik denk ook dat je vooral een uwa ontbreekt (breedhoeklens)
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: vervanging kitlens 18-55

                  Voor avond en nachtfotografie gebruik je een statief, een lichtsterke lens is daarvoor niet nodig.
                  Voor actiefotografie heb je wel een lichtsterke lens nodig als er weinig licht is, voor niet-bewegende onderwerpen zet je de camera op een statief...

                  Bij de 700D had ik de EF-S 18-55 IS STM, dat is een heel goed lensje, maar omdat ik die camera vooral gebruik tijdens uitstapjes waarbij ik liefst maar één lens meeneem heb ik de 18-55 vervangen door een 18-135 IS STM, en die is ook heel goed.
                  Er zijn zeker betere lenzen, maar die zijn veel zwaarder en duurder, het is maar wat je wil bereiken, en ook wat je wil meesleuren.

                  Hou er wel rekening mee dat een lens die op 24mm begint niet zo handig is op een 1,6x crop camera, daarvoor is een standaardlens die op 18mm begint een veel betere keuze.
                  Er zijn zoomlenzen met een bereik van ongeveer 18-50mm, van verschillende fabrikanten (Canon, Tamron, Sigma) die je allemaal kan gebruiken op een EF-S compatibele Canon camera, ook lichtsterke (f2,8 en zelfs een f1,8 van Sigma).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervanging kitlens 18-55

                    hallo iedereen,

                    ik ben er nog steeds niet uit

                    SIGMA 17-70MM F/2.8-4 DC MACRO OS HSM CANON of de CANON EF-S 18-55MM F/3.5-5.6 IS STM BULK

                    kan iemand mij verder helpen? revieuws geven?

                    Past dit op een canon 550d?
                    Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervanging kitlens 18-55

                      Ik heb een 17-55 f/2.8 IS USM besteld. Ik moet er even op wachten maar ze komt er aan. Toch gekozen op advies van enkele forumleden: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...on-514287.html

                      Ze kost 699 zonder zonnekap, die zal ook nog eens 35-40€ kosten. Nu is op deze lens wel een cashback van 45€, daar zal je wel een zonnekap voor hebben.

                      Er is ook de 17-40 f4.0 L, die zit rond dezelfde prijs en daar is een cashback op van 180€.

                      Ik koop ze ter vervanging van een 17-85, deze is stuk gegaan in een ongelukje. Van deze lens was ik niet tevreden.

                      Als je mijn mening wil hebben van de 17-55 zal je moeten wachten tot na 25/06. Ik heb wel wat reviews gelezen en heb ze met een gerust gemoed besteld.
                      Sony Cyberchot DSC-WX60, Nokia 3210

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervanging kitlens 18-55

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Reeskens Bekijk bericht
                        Ik heb een 17-55 f/2.8 IS USM besteld.

                        Ze kost 699 zonder zonnekap, die zal ook nog eens 35-40€ kosten. Nu is op deze lens wel een cashback van 45€, daar zal je wel een zonnekap voor hebben.
                        Moet het echt een originele zonnekap zijn, want er zijn veel goedkopere alternatieven te vinden die net hetzelfde doen, bijvoorbeeld http://www.dx.com/p/lens-hood-for-ca...4#.VXxOj-kw9hE .
                        Dit is maar een voorbeeld, als je zoekt, dan zal je er zelfs nog goedkopere vinden (let er dan wel op dat de verzendkosten inbegrepen zijn).

                        Ik heb voor de EF-S 18-135 IS STM een niet-originele zonnekap, en daar kan ik niets verkeerd over zeggen, ze past perfect.
                        Voor Canon kost die waarschijnlijk maar een paar euro (dollar), maar omdat ze die niet bij in de verpakking van de lens steken, en er nog eens een aparte verpakking voor moeten laten maken wordt de verkoopprijs een heel stuk hoger.
                        Dat stukje plastiek kan nooit zo duur zijn, maar er wordt wel flink van geprofiteerd.
                        Voor een lens in die prijsklasse mogen ze dat stukje plastiek er wel standaard bij leveren...(ze vragen er zelf om dat je op zoek gaat naar een goedkoper alternatief)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervanging kitlens 18-55

                          Dat klopt, ik heb ook dergelijke zonnekappen. Op de 17-85 paste ze perfect, met vilt aan de binnenkant! Op mijn 24-85 paste ze te stroef maar na wat schrapen met een mesje was deze ook perfect. Ik heb nu een originele besteld uit gemakzucht en omdat de verzekering toch betaald. Het is inderdaad onnozel dat er niet bij zit. Wie zo een lens koopt wil ook een zonnekap denk ik, dus profiteren ze er van.
                          Eigenlijk net hetzelfde met de batterijgrip, waarom is die van een 5D duurder dan die van een 70D?
                          Waarom zit bij een L-lens (meestal of altijd?) wel een zonnekap?

                          Van de Hong-Kong kappen kan je zeker (meestal?) tevreden zijn.

                          Op mijn EOS 1000D had ik een Phottix batterijgrip met 3 batterijen rechtstreeks in Hong-Kong besteld voor 47€. Deze spullen presteerder perfect.

                          Ik had ook en Tamron kunnen kopen, dan zat de zonnekap er bij.
                          Sony Cyberchot DSC-WX60, Nokia 3210

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervanging kitlens 18-55

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Reeskens Bekijk bericht
                            Ik heb een 17-55 f/2.8 IS USM besteld. Ik moet er even op wachten maar ze komt er aan. Toch gekozen op advies van enkele forumleden: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...on-514287.html

                            Ze kost 699 zonder zonnekap, die zal ook nog eens 35-40€ kosten. Nu is op deze lens wel een cashback van 45€, daar zal je wel een zonnekap voor hebben.

                            Er is ook de 17-40 f4.0 L, die zit rond dezelfde prijs en daar is een cashback op van 180€.

                            Ik koop ze ter vervanging van een 17-85, deze is stuk gegaan in een ongelukje. Van deze lens was ik niet tevreden.

                            Als je mijn mening wil hebben van de 17-55 zal je moeten wachten tot na 25/06. Ik heb wel wat reviews gelezen en heb ze met een gerust gemoed besteld.
                            waarom voor deze lens gekozen? wat gaf de doorslag?
                            Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vervanging kitlens 18-55

                              Het vaste diafragma f/2.8 en de stabilisatie beide een voordeel in mijn ogen.

                              Ik moet geen f/2.8 hebben maar het is leuk meegenomen.

                              Gelijkaardige Sigma of Tamron lenzen zouden ook goed zijn.
                              Sony Cyberchot DSC-WX60, Nokia 3210

                              Comment

                              Working...
                              X