Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma ring fuji systeem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diafragma ring fuji systeem

hallo, zou heel graag een fuji lens hebben en uiteraard een camera (x t1) , maar lees overal dat de diafragma ringen te wensen over laten op de meeeste lensen, zoals de 16mm f1,4 ........ze zijn te los of komen los .....sommige hebben geen markeringen

Re: diafragma ring fuji systeem

Ofwel heb ik veel geluk, ofwel is het probleem behoorlijk overroepen.
    Zoals bij de meeste lenzen van de meeste fabrikanten, zijn de bewegende onderdelen soms was stroever of minder stroef. Mijn Fuji lenzen verschillen qua gevoel maar het is niet zo dat de klikjes van de diafragmaring mij ontgaan.

Het ontbreken van markeringen heeft te maken met niet-constante diafragmawaarde. De 18-55 kitlens toont je in de zoeker op welke diafragmawaarde ze staat. Op de 50-140/2.8 is elke volle stop langs de draairing gemarkeerd, en zijn de uitersten ook harde stops (m.a.w. je kan er niet voorbij draaien).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik zou niet weten wat er mis is met de diafragmaringen bij Fuji.
      Zoals u kunt zien in mijn handtekening heb ik drie van hun objectieven en die zijn allen even goed.
      En die ringen werken aangenamer dan dat wieltje op mijn 5D.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik heb de 16mm f/1.4 en heb absoluut geen problemen met de diafragma ring.
        Van een aantal van de eerste lenzen zoals de 14mm kan je hier en daar op reviews lezen dat de diafragma ring gemakkelijk onbewust kan verzet worden bij het opbergen of bovenhalen van de lens maar ik heb het gevoel dat dit vaak aangehaald wordt om toch een negatief puntje te kunnen melden bij een hele goeie lens.
        Ik heb bij geen enkele van mijn lenzen al problemen ondervonden (10-24mm, 18-135mm, 56mm, 16mm).
        vriendelijke groeten, Kurt
        Mijn foto's
        Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Beste erikstaf,

de negatieve recensie's worden gemakkelijker gevonden, klagers hebben nu eenmaal meer stem. Maar daarom is een product nog niet slecht.
          Op dit forum zal je ook veel meer negativiteit vinden dan mensen die hun tevredenheid uit bazuinen, dat lijkt wel des mensen te zijn.

Feit is: het Fuji systeem vraagt om iets anders met een camera om te gaan dan wat we de laatste jaren gewoon waren, persoonlijk ervaar ik dat als zeer goed. Je moet iets meer nadenken, en vooral op voorhand inschatten. Voorlopig ben ik nog heel tevreden met mijn keuze van de X-E2, iets minder knoppen dan de X-T1, maar uiteindelijk dezelfde performance en dus dezelfde resultaten. De X-pro1 is er bij gekomen omdat die vrij gelijkaardig werkt.

Bedenk wel dat je in de zoeker, of op het LCD scherm altijd kan zien wat je instellingen zijn. Klassiek hou je toch je linkerhand aan de lens, en je rechter heeft de camera vast, dan kan je gaan aanpassen wat je ook wil.
          Er zijn ook lenzen (de 18 en de 27mm) die zelfs geen diafragma-ring hebben, dan moet je dat achteraan instellen (ook vooraan op de X-T1).

Los of te los, en geen markeringen is dus zelden een echt probleem, 't is eerder wat aanpassen, maar dan ben je er weer weg van...
          ...leeg...

Comment

Een paar merken hebben de diafragmaring weg gelaten, heb ik eigenlijk altijd wel jammer gevonden,
            in onze analoge tijd hebben we het nooit anders gekend, diafragma instellen op het objectief
            hoorde eigenlijk zo te zijn, en bij de betere analoge toestellen zat er een klein prisma
            boven de f getallen waardoor je ook daar het ingestelde diafragma door de zoeker kon aflezen.
            Fuji gebruikt nu wel een systeem waar de opening van het diafragma niet meer mechanisch gekoppeld
            is aan de camera, fantastisch systeem dat mechanische fouten oplost, wordt nu ook op de nieuwste
            Nikon objectieven toegepast.

Comment

Stap eens een fotowinkel binnen waar ze fuji verkopen en vraag of je het toestel en de lens eens kan 'voelen'.
              Dan weet je toch al meer. Voelt het goed dan zal je snel overtuigd zijn, voelt het niet goed (wat ik met een licht vooroordeel betwijfel) dan kan je nog altijd een keuze maken voor een ander systeem/merk.
              vriendelijke groeten, Kurt
              Mijn foto's
              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                B
                Er zijn ook lenzen (de 18 en de 27mm) die zelfs geen diafragma-ring hebben, dan moet je dat achteraan instellen (ook vooraan op de X-T1).
                Correctie Lieven, de 18mm F2 heeft wel een diafragmaring met markeringen en inklikbaar op 1/3 stops. Mijn favoriet objectiefje op de X-Pro1

Met mijn fuji objectieven ook geen probleem met de diafragmaring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                  Correctie Lieven, de 18mm F2 heeft wel een diafragmaring met markeringen en inklikbaar op 1/3 stops. Mijn favoriet objectiefje op de X-Pro1

Met mijn fuji objectieven ook geen probleem met de diafragmaring.
                  LOL heb die niet uitgepakt verkocht, vandaar. Bedankt voor de rechtzetting.
                  ...leeg...

Comment

Working...
                  X