Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar allround lens voor Nikon D3200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op zoek naar allround lens voor Nikon D3200

Hallo allemaal,

Ik ben beginnend fotograaf (lees: halfjaar). Ik heb een Nikon D3200 + 18-55mm VR II.
    Ik begin te merken dat ik iets meer bereik wil hebben, omdat 55mm te beperkt is.
    De camera gebruik ik vooral voor reizen (stedentrips), huis, tuin en keuken fotografie van natuur, landschap en gebouwen.
    Later wil ik mijn camera ook gaan gebruiken voor Urbex fotografie (hiervoor zijn tips ook al welkom).

Nu is mijn vraag, welke lens is het best geschikt gezien mijn niveau en mijn wensen van fotografie:

Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
    of
    Nikon AF-S DX NIKKOR 18-200mm - f/3.5-5.6G ED VR II
    of
    Nikon AF-S 18-300mm - f/3.5-5.6 ED VR DX

Zoek ik in de goede richting of raden jullie me heel iets anders aan?
    Ik sta open voor jullie advies.

Alvast bedankt!

Groet,

Bas

Re: Op zoek naar allround lens voor Nikon D3200

ik denk dat je in de verkeerde richting zoekt,
    ik zou eerder kijken naar een UWA-lens genre 11-16mm tokina, 10-20 sigma, 8-16 sigma
    voor de soorten fotografie die jij opsomt
    zeker bij urbex, stden en gebouwen en landschappen wil je het vaak iets breder....
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      ik denk dat je in de verkeerde richting zoekt,
      ik zou eerder kijken naar een UWA-lens genre 11-16mm tokina, 10-20 sigma, 8-16 sigma
      voor de soorten fotografie die jij opsomt
      zeker bij urbex, stden en gebouwen en landschappen wil je het vaak iets breder....
      En als je dan toch opteert voor meer bereik, zou ik sowieso de superzooms al uitschakelen en eerder naar een 70-300 gaan. Dan heb je in 2 lenzen het bereik van 18 tot 300 mm. Levert altijd betere resultaten dan een superzoom zoals je aanhaalt.
      Mvg,
      Gregory
      www.gvg-photo.com

Comment

Het is de trend om superzoooms op fora toch wat af te raden, doch ik zou mijn (7 jaar oude) 18x200mm voor geen geld willen missen.

Dit was mijn eerste lens, gekocht om een volledige range in huis te hebben en nadien dan wel te zien wat ik nodig heb en koop ik wel bij.
        Uiteindelijk heb ik die range in f2.8 liggen, maar is dit, na de 60mm f2.8 macro, de enige lens die meegaat op reis, uitstappen, waaronder vroeger ook Urbex uitstappen. Je hebt gewoon de hele range in één lens zitten. Moet nooit wisselen, zie je iets kan je direct in of uit zoomen enz. Het gezin zeurt niet op papa die weer een hele fotowinkel meesleurt en constant moet lenzen wisselen. en je loopt geen risico dat je iets laat vallen of er vuil komt in je body als je je lens wisselt.

Kwalitatief mogen die er ook best zijn. Ze zijn niet over de hele range haarscherp, er is inderdaad een verschil met mijn 70x200mm f2.8 maar het zou erg zijn mocht ze evengoed presteren als een lens die een stuk duurder is

Goed over nadenken en welke kwaliteit wil je? De beste of de juiste en met kwaliteit bedoel ik niet enkel de kwaliteit van je glas.
        Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
        X