Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 17-55 stof verwijderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 17-55 stof verwijderen

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die het al hebben aangedurfd om hun 17-55 lens te ontdoen van stof binnenin?

Als je eens gaat zoeken op youtube vind je hier heel wat filmpjes over en heel erg moeilijk lijkt het niet, maar toch durf ik er niet goed aan beginnen. :-)

Ik weet wel dat het stof wat erin zit niet zichtbaar is op mijn foto's maar ik zou er toch een beter gevoel bij hebben moest de lens weer helemaal proper zijn vanbinnen. Het objectief wordt enkel gebruikt op mijn backup camera dus ik ben wel bereid om een (heel klein) risico te nemen en het te proberen.

Ik ben gewoon benieuwd of er nog BD'ers zijn die dit geprobeerd hebben en hun ervaring hiermee even willen neerpennen.

Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Re: Canon 17-55 stof verwijderen

Als je ze demonteert, dan is er altijd een kans dat er iets mis loopt.
    Waarom zou je dan dat risico lopen om stof te verwijderen dat je toch niet ziet op de foto's?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Omdat ik liever een lens zonder stof heb dan eentje met :-) Het is echt wel veel stof wat erin zit.

Ik kan moeilijk inschatten hoe groot het risico is.

Als ik de lens eventueel wil verkopen zal dat ook gemakkelijker lukken zonder al dat stof erin... Al is dit niet direct de bedoeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

De tijd die je zal nodig hebben door onervarenheid om de lens te demonteren en daarna te monteren in een niet stofvrije ruimte ... zou wel eens kunnen leiden dat er achteraf nog meer stof in je lens zit dan ervoor.
        Blijf daar toch gewoon maar af. Dat heeft geen enkele zin..
        Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Hoi,

ik hou ook wel van boutjes en schroefjes...
          En doe graag (bijna ) alles zelf.
          Maar van zo'n high-tech optisch ding... nee, daar blijf ik (voorlopig) nog af.

Informeer eens bij Techrepair in Nederweert (http://www.techrepair.nl/).
          Dat zit maar een goeie 30 km van je af en is een officieel Canon reparateur.
          Misschien kun je wel een afspraak maken en klaar terwijl u wacht of terwijl u in Weert gaat shoppen (bv) .

Adrie

Comment

Misschien lukt het wel in een couveuze - heb ooit iemand gekend die zo'n oude seagates van 20MByte in herstelde (eigenlijk meer voor de fun dan wat anders).
            Even ernstig nu - laat dat gewoon zoals't is - zeker als die lens mooi focust en alles doet wat ze moet doen... Als je met front-of-backfocus zou zitten, en 't ding is in garantie, dan zou je misschien ook een gratis cleaning kunnen krijgen ;-).

Comment

Yep, had die lens ook als standaard zoom op mijn 60D en net als jij wou ik het stof eruit, al had het geen invloed op de foto's zelf.
              Mits het juiste materiaal, en ik denk hier aan de juiste maat van schroevendraaiers, een goede doek om lenzen te poetsen en een balgje (met filter) kan je aan de slag.
              Het is absoluut niet moeilijk als je wat handig bent en het resultaat mag er zijn.
              Wat ik altijd wel deed is de lens met een stukje tape (afplaktape) markeren zodat ik ze op juist dezelfde plaats kon leggen bij het terugplaatsen (ik bedoel dezelfde plaats in de cirkel) om zeker uit te sluiten dat er ook maar enig verschil zou zitten op de scherpstelling. Ik heb dat verschillende keren gedaan met deze lens en heb nooit problemen gehad.

Groet, Ginne.
              Not all who wander are lost ...
              EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

1. https://www.youtube.com/watch?v=tOZRN2mxajk
                2. https://www.youtube.com/watch?v=SZxN4v4m6Ts

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                X