Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitlijning lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Uitlijning lenzen

Ik heb voor mijn Nikon D7100 'slechts' 2 lenzen: een Nikon 50mm f/1.8 en een Sigma 17-50mm f/2.8.
    Bij die eerste heb ik sinds kort het gevoel dat, ondanks het feit dat ik op een exact punt had scherp gesteld, de focus toch niet op dat punt lag.

Daarom heb ik beslist om voor het eerst eens een uitlijningstest van beide lenzen te doen.
    Ik heb zo'n blad afgedrukt, op een tafel buiten gelegd, fototoestel op statief in een hoek van 45° geplaatst en via liveview op het referentiepunt van het blad scherpgesteld.

Op de 17-50 heb ik niet ingezoomd maar de foto op 17mm genomen.
    Ik heb ook telkens de grootst mogelijke lensopening ingesteld (f/1.8 op de 50mm & f/2.8 op de 17-50mm).
    Klopt dit allemaal wat ik gedaan heb?

De resultaten hiervan kan je op deze link terugvinden.

Ik weet niet goed hoe ik de resultaten moet interpreteren... en/of ik iets verkeerd heb gedaan.
    Kan iemand me aub wat begeleiden of tips geven?
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

Re: Uitlijning lenzen

Interessant want ik wil die testen ook eens doen met mijn lenzen.
    Wat ik meen te zien is dat je op 17mm eigenlijk (bijna) heel je blad scherp hebt, ik denk dus dat je een stuk dichter zult moeten gaan want nu is, ondanks je grootste opening, de scherpte diepte te groot om iets te kunnen besluiten.
    Voor de tweede foto met je 50mm lens is het resultaat iets duidelijker. Je camera stond niet 100% "recht" tov je blad want er is een verschil tussen links en rechts maar dat zal mierenneuken zijn.
    Als je de foto bekijkt aan de rechter zijde dan zie je dat onder de nul, je scherp bent tot zeg maar 6. Boven de nul is de 4 nog net scherp maar de 5 niet meer. Ik denk dat je kan besluiten dat je met een kleine frontfocus zit.
    Ik zou die test nog wel een paar keer herhalen vooraleer ik iets zou gaan wijzigen aan de parameters (lichtomstandigheden, mooi recht, manueel focussen, automatisch... en zien of dit steeds tot hetzelfde resultaat leidt).
    Ik meen verder te weten dat in principe je beeld scherp is zowat 1/3 voor je scherpstelpunt en 2/3 achter je scherpstelpunt.
    Van dat laatste ben ik helemaal niet zeker, maar vanuit mijn ervaring uit het analoge tijdperk meen ik me te herinneren dat het zoiets is.
    Ik neem dan ook aan dat je je parameters in die zin moet aanpassen.
    Voor je zoomlens moet je wel zowel de parameters bij 17mm als bij 50mm aanpassen.

SpyderLensCal is zo een toestelletje speciaal hiervoor te koop, maar het blad dat je hier gebruikte is wellicht even goed. In de usermanual van die SpyderLensCal vind je immers hoe je je beelden moet nemen (zie http://spyder.datacolor.com/wp-conte...de_English.pdf). Op p4 (punt c) stelt men dat de optimale afstand de meest gebruikte afstand is gedeeld door het product van de brandpuntsafstand x30..50. Maar dat begrijp ik niet meteen (meest gebruikte afstand in meter of mm ?).
    Hopelijk helpt dit een beetje maar er zijn hier mensen op dit forum met een pak meer ervaring als het om dit soort van onderwerpen gaat. Vooral de afstand van de camera tot de kaart lijkt me een moeilijke parameter.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

je blad moet exact recht liggen voor correcte test!
      en bij grote brandpuntsafstanden is het idd moeilijker om van veraf die test te doen, ga eens dichter en doe hem op bv 22mm
      als deze test met liveview gedaan is, is deze zinloos vrees ik....
      liveview gebruikt een andere scherpstelling (contrast),
      dus dat levert niets op, je moet dit via de viewfinder doen en zeer goed kadreren en ook de afstand aftoetsen waarbij het resultaat het duidelijkste is
      dan kun je via de micro-adjust in je toestel bijsturen
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Voor mij zien die foto's er aanvaardbaar uit. Ik kan niets verkeerds zien aan die 17mm foto op die afstand, en ik denk ook aan een minieme frontfocus bij je 50mm.

Ik heb zelf nog nooit zulke parameters aangepast of ingesteld, want mijn reflex dateert van voor die tijd. Mijn bedenking is altijd dat een eventuele afwijking niet steeds gelijk is omdat je niet steeds op dezelfde afstand focust. Ik begrijp dat je correcties kan instellen voor verschillende brandpunten, maar niet voor verschillende focus-afstanden... toch? Je zou een kleine correctie kunnen toepassen, maar neem toch maar genoeg testfoto's om zeker te zijn dat het resultaat niet enkel op de test chart verbeterd is maar ook voor je echte foto's.

Let op met die scherptediepte-verdeling van 1/3-2/3... dat is zeker niet altijd zo en ik geloof afhankelijk van het brandpunt en de scherpstel-afstand. Bij kortbij scherpstellen en bij telelenzen mag je van half-half uitgaan volgens mij. Zo ook bij dit soort testfoto's.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Voor mij zien die foto's er aanvaardbaar uit. Ik kan niets verkeerds zien aan die 17mm foto op die afstand, en ik denk ook aan een minieme frontfocus bij je 50mm.
          Frontfocus wil zeggen dat de scherpte net iets VOOR het punt ligt dat je hebt scherpgesteld?
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            je blad moet exact recht liggen voor correcte test!
            en bij grote brandpuntsafstanden is het idd moeilijker om van veraf die test te doen, ga eens dichter en doe hem op bv 22mm
            als deze test met liveview gedaan is, is deze zinloos vrees ik....
            liveview gebruikt een andere scherpstelling (contrast),
            dus dat levert niets op, je moet dit via de viewfinder doen en zeer goed kadreren en ook de afstand aftoetsen waarbij het resultaat het duidelijkste is
            dan kun je via de micro-adjust in je toestel bijsturen
            Ik ga idd de test eens overdoen met wat je allemaal doorgeeft.
            Moet je dan bij de 17-50 de test doen op verschillende brandpuntafstanden?
            Mijn fotoalbums

Comment

dat moet uiteraard niet, maar mag wel, als hieruit zou blijken dat er ook nog eens verschil op de brandpuntsafstanden zit, dan weet je zeker dat de lens binnen moet
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

Comment

Hoi,

Een gedeelte van hetgeen je gedaan hebt, wordt ook gebruikt bij de "dot tune" methode.
                Maar daarmee hoef je helemaal géén foto te maken.
                Je stelt eerst op de A of M stand in dat je NIET scherpstelt met de ontspanknop.
                Deze instelling bewaar je in je U1 of U2 stand.
                Daarna stel je op de A of M stand weer in dat ie WEL scherpstelt met de ontspanknop.
                Nu ga je in Live View scherpstellen op een bepaald punt, in die A of M stand.
                Je zet live view uit, daarna draai je de programmakeuzeknop op die ingestelde U1 of U2 stand.
                je drukt weer op de ontspanknop.
                Als het scherpstelpunt goed staat geeft ie een bolletje weer.
                Staat het scherpstelpunt ervoor of erachter, geeft ie een pijltje naar links of naar rechts aan.
                Dan dien je via AF fine tuning te plussen of te minnen zodat het bolletje weer verschijnt.
                Ik dacht gelezen te hebben dat de afstand geadviseerd wordt van 50x je brandpuntafstand.
                Dus 18 mm op 90 cm afstand; 50 mm op 2,5 mtr afstand...
                400 mm op 20 meter afstand, 600 mm op 30 meter... Dat gaat op een appartement balkonnetje niet lukken...

Verbeter me maar als ik het niet goed weergeef...

Adrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                  Frontfocus wil zeggen dat de scherpte net iets VOOR het punt ligt dat je hebt scherpgesteld?
                  Inderdaad.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                  X