Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste lens voor indoor sportfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beste lens voor indoor sportfotografie?

Bestaat er naast de Canon 70-200mm 2.8 L IS II USM een beter objectief (o.a. qua lichtsterkte en AF)? Ik denk hier bv aan minivoetbal, volleybal, ...
    Er zijn enkele primes op de markt maar ik vraag me af of die snel genoeg zijn en bovendien ben je beperkt door het vast brandpunt ...
    Mijn body is een Canon EOS 7D.
    Iemand ervaring met deze omstandigheden?
    Alle tips zijn welkom!

Re: beste lens voor indoor sportfotografie?

Voor volleybal gebruik ik meestal de 24-70 2.8. Deze zoomrange geeft me nog voldoende vrijheid.

Let wel: dit is enkel voor wedstrijden waar je zelf kunt kiezen waar je gaat staan/zitten.

Hogere reeksen is enkel met de 70-200 uit de tribune of zitplaatsen.

Ik heb ook steeds mijn 50 1.8 en 85 1.8 mee en probeer deze af en toe uit maar het vast brandpunt is meestal inderdaad een beperking.

Maar deze lenzen zijn natuurlijk nog iets sneller dan de 2.8.

Body die ik meestal gebruik is de 1DMII en vroeger de 40D.

Ik probeerd de ISO max op 800 en soms 1200 te zetten want anders heb ik teveel ruis.

Misschien dat de 7D hier beter in is. De 7D II wel voor zover ik kunnen zien en lezen heb.

mvg

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

eenmaal je met een 70-200 f2.8 werkt denk ik dat eerder de body nog een beperkende factor kan zijn? (voor hoog in de ISO's te gaan dan)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        eenmaal je met een 70-200 f2.8 werkt denk ik dat eerder de body nog een beperkende factor kan zijn? (voor hoog in de ISO's te gaan dan)
        tsja, ik heb mijn Canon 7D gekocht in sept 2014, ben niet direct van plan meteen een nieuwe te gaan kopen ;-)
        ben dus ook pas 8 maanden met een DSLR camera aan het werk! hiervoor ruim een jaar met een bridge toestel (Panasonic DMC FZ-200) aan het fotograferen geweest

Comment

Een 70-200 met een snelle body is zowat de standaardcombinatie voor sportfotografie. De lens is snel, lichtsterk en nog vrij flexibel als zoom.

Er zijn wel exotische combinaties te bedenken, maar die zijn eerder voor zeer specifieke toepassingen bruikbaar. Zo hoor je wel eens dat een 135 f/2 of 200 f/2 (of f/1.8 als je ze kunt vinden) voor indoor sport wordt gebruikt, en hele korte primes (35, 24) of ultra wides voor speciale beelden als je heel kortbij kan komen of je camera ergens dicht bij de actie kan bevestigen en op afstand bedienen. Mij lijken zulke dingen de investering niet waard, en kan je beter je 70-200 aanvullen met lichtsterke primes die je al voor iets anders gebruikt... zoals Steven hierboven al zei.

Het wordt een ander verhaal als je tot de vaststelling komt dat je lens te kort is. Dan moet je richting 300 of 400mm primes gaan kijken (en de bankrekening spijzen).
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hieronder een foto die ik met mijn canon 7d en 70-200mm f/2.8 lens heb getrokken rond kerstdag vorig jaar (had toen nog minder ervaring dan nu dus wellicht voor enige verbetering vatbaar maar gezien de zeer hoge ISO vermoed ik dat ik nood heb aan een lichtsterkere lens)

exifgegevens:
            diafragma: f/2.8
            sluitertijd: 1/500 (eigenlijk te lang voor voetbal)
            iso: 6400 !!!
            brandpunt: 170mm

Comment

enige opties hier zijn dan primes, en die heb je bv niet op 170mm...
              bv een canon 200mm f2 zou je hier kunnen gebruiken hebben (duur)
              als je een beeld op dan bv iso 3200 (is die 1 stop winst) moet croppen wordt het ook moeiliijk

je zit in zo'n situaties al behoorlijk tegen de grenzen van fotografie in low light
              tenzij je een canon 1dx opteerd, die gaan zonder problemen veel hoger in de iso's uiteraard (maar... duur)
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                enige opties hier zijn dan primes, en die heb je bv niet op 170mm...
                bv een canon 200mm f2 zou je hier kunnen gebruiken hebben (duur)
                als je een beeld op dan bv iso 3200 (is die 1 stop winst) moet croppen wordt het ook moeiliijk

je zit in zo'n situaties al behoorlijk tegen de grenzen van fotografie in low light
                tenzij je een canon 1dx opteerd, die gaan zonder problemen veel hoger in de iso's uiteraard (maar... duur)
                Op Roland Garros heb ik veel fotografen met een 1Dx zien fotograferen (met een 200-400 lens met ingebouwde teleconverter) maar deze camera ligt net boven mijn budget
                Heb gisteravond eens gekeken naar mijn foto's op dat kerstindoortornooitje en blijkt dat het gemiddelde brandpunt net boven de 100mm lag (bovenstaande foto was dus eerder uitzonderlijk sterk ingezoomd)
                Indien ik voor een prime lens ga zal ik dus moeten kiezen tussen een 85mm f/1.8 en een 100mm f/2.0 of vergis ik mij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                  Op Roland Garros heb ik veel fotografen met een 1Dx zien fotograferen (met een 200-400 lens met ingebouwde teleconverter) maar deze camera ligt net boven mijn budget
                  Heb gisteravond eens gekeken naar mijn foto's op dat kerstindoortornooitje en blijkt dat het gemiddelde brandpunt net boven de 100mm lag (bovenstaande foto was dus eerder uitzonderlijk sterk ingezoomd)
                  Indien ik voor een prime lens ga zal ik dus moeten kiezen tussen een 85mm f/1.8 en een 100mm f/2.0 of vergis ik mij?
                  de 100mm heb je ook in 1.2 denk ik en de 135mm is er ook in 2.0 ik ben zelf een nikon gebruiker dus prijzen ken ik helemaal niet. Een FF-camera presteert op vlak van ruis volgens mij nog altijd beter. juiste na bewerking kunnen ook nog heel wat ruis weg werken.

Comment

Als dat ongeveer je gemiddelde afstand is dan
                    100mm f/2.0
                    85mm f/1.8 of f/1.4 (=Sigma) of f/1.2 (=DUUR)

maar geen zoom mogelijkheid hebben lijkt me toch niet te onderschatten.
                    Bij minivoetbal ga je dan toch altijd maar een beperkte mogelijkheid hebben.

Maar als 2.8 inderdaad niet voldoende is, moet je andere dingen uitproberen.

De voorbeeldfoto vind ik eigenlijk nog zo slecht niet.
                    Misschien dat het in volledige grootte met die ISO6400 korrelig wordt?

Maar die sluitertijd: 1/500 geeft blijkbaar toch een mooi resultaat: de beweging in het 2de spelertje vind ik gepast en de bal en speler staan er toch goed op.

Vraag is ook wat je met de foto's wilt doen.
                    Mijn foto's is simpelweg om op een website te tonen dus zijn de originelen al serieus verkleind.
                    Af en toe vraagt één van de onderwerpen dan eens de originele foto en die zijn meestal ook nog te doen (soms iets teveel ruis).
                    Ik ben geen pro en ben neem meestal enkel foto's van amateur en/of recreatieploegen en één ding is zeker: de sporthallen blijven slecht verlicht

Ik zie dat je van Zomergem bent en dit is een beetje uit de buurt voor mij.
                    Maar ik heb de 50 1.8, 85 1.8 en de 24-70 2.8 dus je had eens kunnen testen.

mvg

Steven
                    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Gezien de prijzen van de lenzen waar je naar het kijken bent, zou ik eerder gaan kijken naar een betere body, de 70-200 mag hier geen beperkende factor zijn.
                      Bij een "hogere" body kun je de ISO een heel stuk verder opschroeven. Van een 2.8 naar een 2.0 of 1.8 maakt geen wereld van verschil.

Tevens kun jij je afvragen of de beperking niet bij jou zelf ligt. Die overweging is het goedkoopst.
                      Instellingen juist?
                      Voldoende ervaring om het beeld stil te houden?
                      Groet,
                      Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulR1 Bekijk bericht
                        Gezien de prijzen van de lenzen waar je naar het kijken bent, zou ik eerder gaan kijken naar een betere body, de 70-200 mag hier geen beperkende factor zijn.
                        Bij een "hogere" body kun je de ISO een heel stuk verder opschroeven. Van een 2.8 naar een 2.0 of 1.8 maakt geen wereld van verschil.

Tevens kun jij je afvragen of de beperking niet bij jou zelf ligt. Die overweging is het goedkoopst.
                        Instellingen juist?
                        Voldoende ervaring om het beeld stil te houden?
                        Een betere body voor sport onder de cropcamera's zou dan de laatste versie van de 7D zijn (de mark II) maar ik heb mijn huidig toestel pas 8 maanden en heb geen zin om die te verkopen (zou financieel zonde zijn) en bovendien denk ik niet dat die zoveel beter scoort op vlak van ruis.
                        Misschien ligt het dan aan mijn capaciteiten. Ik geef toe dat ik nog niet lang met fotograferen bezig ben.

Comment

Dan heel veel oefenen..

Ik heb enkel jaren terug 4 jaar motorsport fotografie gedaan op professioneel niveau.
                          Ik kan je zeggen dat het equipment er wel degelijk toe doet, maar dat niet alleen.
                          Toe ik begon had ik een kleine 50% van de foto's scherp, en na verloop van tijd zat ik op ongeveer 90%.
                          Equipment toen: Canon 1D MKII met Canon 400mm f/2.8 al dan niet voorzien van 1.4 teleconverter.
                          Groet,
                          Paul

Comment

Een betere body voor sport onder de cropcamera's zou dan de laatste versie van de 7D zijn (de mark II) maar ik heb mijn huidig toestel pas 8 maanden en heb geen zin om die te verkopen (zou financieel zonde zijn) en bovendien denk ik niet dat die zoveel beter scoort op vlak van ruis.
                            Misschien ligt het dan aan mijn capaciteiten. Ik geef toe dat ik nog niet lang met fotograferen bezig ben.
                            een juiste belichting bij hoge iso geeft veel minder ruis dan minder goed belichting iets lager in ISO, ik ken de Canon 7D echt niet dus ik kan het moeilijk inschatten of je voorbeeld beter had gekund op vlak van ruis. Ik heb regelmatig dat foto's op 5000 iso redelijk goed ruisvrij zijn en foto's op 3200 waar de ruis reeds storend is. Hier vind je een voorbeeldje van eentje op iso 5000 dat wel goed belicht is en weinig ruis bevat. Op iso 6400 zit je misschien idd op of over de grens van je camera. Maar met een licht sterkere lens krijg je zo een beperkte DOF dat de focus goed krijgen op bewegende onderwerpen een zeer snelle en acurate AF vereist en heel snelle sluitertijden om nog scherpe beelden te kunnen maken.

Comment

Bestaat er naast de Canon 70-200mm 2.8 L IS II USM een beter objectief (o.a. qua lichtsterkte en AF)? Ik denk hier bv aan minivoetbal, volleybal, ...
                              Er zijn enkele primes op de markt maar ik vraag me af of die snel genoeg zijn en bovendien ben je beperkt door het vast brandpunt ...
                              Mijn body is een Canon EOS 7D.
                              Iemand ervaring met deze omstandigheden?
                              Alle tips zijn welkom!
                              Indoor...hmmm..
                              Je zit al gauw aan de limieten van je high iso.. zeker met een 7D (MKI ?) .... de MKI heeft de sensor van de 550/600D aan boord.
                              Zelfs in combinatie met een 70-200 2.8 II zal je veel ruis hebben.
                              Ik vind iso 3200 al ni meer te doen op een 7D. (hang ook er vanaf hoe groot je foto's kijkt of afdrukt)

Met een 135 2.0 win je een stop... uiteraard vast brandpunt. (800/900 euro)
                              De 200 2.8 is ook een mogelijkheid en is vrij goedkoop (haalt niet de scherpte op 2.8 tegenover de 70-200 2.8) (600/700 euro)

De 200 2.0 is natuurlijk een stop sneller maar kost 5000 euro.

Als je occasioneel indoor fotografeert zijn dat dure investeringen.
                              Ik denk dat de 70-200 II de beste keuze is.
                              Alleen de 200 2.0 is lichtsterker maar kost ruim meer dan het dubbele... de 135 2.0 is dan een beter alternatief (scherp op 2.0 en snel)

Voor indoor fotografie kan een lens niet lichtsterk genoeg zijn en de Body niet ruisvrij genoeg.
                              Helaas naar een nieuwere body overgaan bij Canon zal je ook niet teveel opleveren (7DII) tenzij je naar Full Frame gaat (maar dat was ook je vraag niet natuurlijk)

Uiteraard hangt de lens keuze ook af van de afstand waarop je zit... met een prime ben je hier wel beperkter..
                              Last edited by Funcky; 25 juni 2015, 23:34.
                              Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                              X