Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Groothoeklenzen
Collapse
X
-
-
Re: Groothoeklenzen
Ik heb een groot stuk bijgelezen over hyperfocale afstand, bedankt voor de tip!
Verbeter mij als ik verkeerd ben:
dus voor maximale scherpte heb ik bvb op f/16 zo'n ingestelde afstand nodig van 0,35m (landschap).
wat ik dan wel opmerk is dat die f/16 zo klein is dat er kwaliteit verloren gaat.
Ik heb wat tests gedaan van 2.8 tot 22 en ik merk op dat natuurlijk de 2.8 het beste is voor een object in de kijker te plaatsen. maar op landschap lijkt de f/9 en f/10 het meest scherp te zijn en het beste kwaliteit te leveren dichtbij en ver.
Ik heb mij zo'n dof/hyperfocale afstand app geïnstalleerd op de gsm en die vertelde mij dat ik het best rond de 0,7m scherpstel dan. dit doe ik dus handmatig en inderdaad, ik vind de foto's mooi en scherp.
Wat ik ook kan is AF op het dichtbijzijnde item en dan richten op het landschap, maar ik merk toch op dat als ik MF op 0,7 dat het kwalitatief beter is over de volledige lijn. (dus hij stelt scherp van 0,35 (helft van de afstand tot oneindig).
Nog een klein vraagje, hoe los ik die vervorming (bv van in de kerk), ik heb photoshop, maar welke tool gebruik ik hiervoor? deze optie heb ik nog nooit gebruikt.
Comment
-
Ik verwijder vervorming altijd in camera raw. Als je fotos in raw neemt openen die automatisch in camera raw ik photoshop. Onder een van de tabblaadjes rechts int beeld zit lens correction in. Je kan dan uit de profiellijst je lens kiezen :-)Nikon D7100 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-200 VR I - Tokina 12-24 - Samyang 8mm - SB700
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zjerre Bekijk berichtIk verwijder vervorming altijd in camera raw. Als je fotos in raw neemt openen die automatisch in camera raw ik photoshop. Onder een van de tabblaadjes rechts int beeld zit lens correction in. Je kan dan uit de profiellijst je lens kiezen :-)
ik zal mij na mijn wereldreis meer verdiepen in RAW, want als ik thuiskom met 20.000 foto's, ga ik niet alles editen(alleen de prachtigste momenten zal ik nemen in RAW+jpeg)
Comment
-
Ik zou persoonlijk toch gewoon raw + jpeg doen. 6j terug toen ik voor de eerste keer naar de USA ben geweest trok ik ook enkel jpeg. Als ik nu die foto's terug kijk blijf ik het spijtig vinden dat ik niet in raw getrokken heb. Als je geheugen het toelaat zou ik niet twijfelen ;-)Nikon D7100 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-200 VR I - Tokina 12-24 - Samyang 8mm - SB700
Comment
-
Hou in gedachten dat de DOF groter wordt naar gelang uw lens groter is (Wide, Ultra Wide) en dat het DOF kleiner wordt naargelang uw lens langer wordt (135mm enz.).
Ik doe al meer dan veertig jaar landschapsfotografie en gebruik altijd een diafragma tussen f/11 en f/16.
Alleen opletten dat de sluitertijd niet te lang wordt anders krijgt ge geen scherpe beelden, gebruik dan zeker een degelijk statief.
Lens vervormingen moeten gecorrigeerd worden in JPEG maar dat is een hele uitleg.
In deze foto (http://opa.cig2.canon-europe.com/dow...kj2g%2540%2540) is de toren gecorrigeerd met "Verdraaien" in Ps.
Nota bene: Er werd scherp gesteld op het kasteel.Last edited by Red Falcon; 26 juni 2015, 00:18.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtHou in gedachten dat de DOF groter wordt naar gelang uw lens groter is (Wide, Ultra Wide) en dat het DOF kleiner wordt naargelang uw lens langer wordt (135mm enz.).
Ik doe al meer dan veertig jaar landschapsfotografie en gebruik altijd een diafragma tussen f/11 en f/16.
Alleen opletten dat de sluitertijd niet te lang wordt anders krijgt ge geen scherpe beelden, gebruik dan zeker een degelijk statief.
Lens vervormingen moeten gecorrigeerd worden in JPEG maar dat is een hele uitleg.
In deze foto (http://opa.cig2.canon-europe.com/dow...YFpA%2540%2540) is de toren gecorrigeerd met "Verdraaien" in Ps.
Nota bene: Er werd scherp gesteld op het kasteel.
ik zal het proberen.
Je maakt het wel moeilijk nu met te vertellen dat je scherp stelt op het kasteel. Het zou ook mijn eerste keuze zijn natuurlijk, maar na al dat lezen de laatste tijd.... Of is die hyperfocaal scherpstellen alleen nuttiger als het landschap wat 'leeg' is ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk berichtHmm, maar als ik f11 test en hoger merk ik op dat het minder scherp is? nuja, ik baseer mezelf op een dagje testen en niet eropuit trekken en veel foto's te nemen.
ik zal het proberen.
Je maakt het wel moeilijk nu met te vertellen dat je scherp stelt op het kasteel. Het zou ook mijn eerste keuze zijn natuurlijk, maar na al dat lezen de laatste tijd.... Of is die hyperfocaal scherpstellen alleen nuttiger als het landschap wat 'leeg' is ?
Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk berichtHet scherpste diafragma van een groothoeklens is meestal rond f/8.portfolio en workshops:
https://www.bennybulke.com/
Comment
Comment