Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoeklenzen

Nu ben ik eens aan het kijken naar groothoeklenzen, en wat me vooral interesseert is tussen 10 en 16mm (voor nikon crop camera).
    Nu vind ik verschillende lenzen, maar welke is een goede keuze?
    vb:
    Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Nikon
    Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon
    Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD Nikon
    Tokina 12-28mm F4.0 AT-X Pro DX Nikon (denk ik niet te nemen, mijn tamron start al op 16mm met f/3.5)
    Tokina 11-16mm F2.8 AT-X Pro DX II Nikon
    het mogen ook prime lenzen zijn maar liefst 12mm of minder. (dit voor uitgestrekte landschappen tijdens mijn wereldreis).

nog een andere vraag is, zal ik last hebben van een gebogen horizon? en zoja, is dit makkelijk te verhelpen met photoshop? Ik vermoed van wel, maar ik doe liever iets minder nabewerking.

bedankt!
    Last edited by Timothy91; 12 juni 2015, 15:49.

Re: Groothoeklenzen

Voorkeur vaste f-waarde, voorkeur laagst mogelijke f-waarde, geeft (voor mij) deze rangschikking :

Tokina 11-16mm F2.8 AT-X Pro DX II Nikon
    Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Nikon
    Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD Nikon
    Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon
    Tokina 12-28mm F4.0 AT-X Pro DX Nikon

Waarom ? Lagere f-waarde handig als je ook al eens de binnenkant van gebouwen of dergelijke wil fotograferen zonder statief of als je een sterrenhemel wil waar de sterren stippen blijven en geen streepjes (omdat je doordat je meer licht binnen kan laten, minder seconden nodig hebt).

Horizon zal wel recht zijn, hoogstens aan de randen al eens wat vervorming, die crop je gewoon weg.

Uitgestrekte landschappen, ok, maar vergeet niet dat alles piepklein zal worden. Waar een tele alles dichterbij lijkt te brengen, doet zo'n breedhoek alles verderaf lijken.

Comment

Dit is ook de volgorde waar ik aan dacht welke ik graag zou hebben .

Maar als ik een foto wil maken van de grand canyon of een uitzicht vanop een berg, is er dan geen meerwaarde in de grote hoek? zodat de mensen die de foto bekijken echt het gevoel van grootte hebben.
      Als de horizon recht blijft, ben ik tevreden!

Comment

Rechte horizon zal idd geen probleem zijn, of het moest zijn dat je die erg dicht tegen de rand van de foto brengt.
        Het is geen fisheye, dus die afbuiging van normaal rechte lijnen gebeurt enkel aan de randen in beperkte mate.

Voor mij speelt de lichtsterkte niet zo'n grote rol op een groothoek, dus ik zou de Sigma 10-20/3.5 bovenaan het lijstje zetten. Daarnaast vind ik het extra bereik van de Tamron 10-24 en de Tokina 12-28 op zich erg aantrekkelijk (om het aantal lenswissels te beperken), maar helaas lijkt de Tamron niet geweldig uit de reviews te komen en begint de Tokina pas op 12mm. Niettemin heeft de 12-28 wel al de reputatie een zeer degelijk gebouwde en uitzonderlijk scherpe ultrawide te zijn.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Rechte horizon zal idd geen probleem zijn, of het moest zijn dat je die erg dicht tegen de rand van de foto brengt.
          Het is geen fisheye, dus die afbuiging van normaal rechte lijnen gebeurt enkel aan de randen in beperkte mate.

Voor mij speelt de lichtsterkte niet zo'n grote rol op een groothoek, dus ik zou de Sigma 10-20/3.5 bovenaan het lijstje zetten. Daarnaast vind ik het extra bereik van de Tamron 10-24 en de Tokina 12-28 op zich erg aantrekkelijk (om het aantal lenswissels te beperken), maar helaas lijkt de Tamron niet geweldig uit de reviews te komen en begint de Tokina pas op 12mm. Niettemin heeft de 12-28 wel al de reputatie een zeer degelijk gebouwde en uitzonderlijk scherpe ultrawide te zijn.
          Bedankt voor uw inbreng. van de Tamron 10-24 heb ik nog niets gelezen.
          Die tokina 12-28 klinkt zeer interessant, maar als ik voor groothoek ga wil ik er toch het meeste uithalen (zeker op crop), en zoals ik vermelde heb ik al vanaf 16mm een lens ter beschikking dus meer moet ik zozeer niet.
          Idd zal lichtsterkte op groothoek niet zo direct nodig zijn, maar zoals Empe vermelde is het handig voor sterrenhemel en binnenshuis.
          Het zou ook leuk zijn de lens te gebruiken uit de losse hand als het iets donkerder is.
          Alhoewel de sigma 10-20 natuurlijk begint aan 10mm en gemiddeld €80 goedkoper is.
          hmm, altijd moeilijke keuzes
          Ik denk te kijken naar beide, 2de hands opzoeken, en zo te beslissen .

Comment

Waarom ook niet de Sigma 8-16 meegenomen, dat is echt fantastisch en ik heb hiereens testfoto's gezien waar ook de rechte lijnen aan de rand recht waren. Ooit eens de 12-24 op een FF gehad maar het verschil met mijn 15-30 was spectaculair.

Bedenk ook dat voor deze lenzen ook de formule s=1,5*1/f opgaat, dus rond de 1/15 is makkelijk mogelijk en bij de nieuwe camera's kun je ook de iso makkelijk opdraaien, net zo makkelijk als op de oude, maar het effect is veel minder zichtbaar.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Waarom ook niet de Sigma 8-16 meegenomen, dat is echt fantastisch en ik heb hiereens testfoto's gezien waar ook de rechte lijnen aan de rand recht waren. Ooit eens de 12-24 op een FF gehad maar het verschil met mijn 15-30 was spectaculair.

Bedenk ook dat voor deze lenzen ook de formule s=1,5*1/f opgaat, dus rond de 1/15 is makkelijk mogelijk en bij de nieuwe camera's kun je ook de iso makkelijk opdraaien, net zo makkelijk als op de oude, maar het effect is veel minder zichtbaar.
              hmm, ik heb deze over het hoofd gezien .
              ik vind deze enkel maar voor canon te koop, terwijl er wel te lezen is dat die er ook is voor nikon. (daarom dat ik niet wist van zijn bestaan)

Comment

De 8-16 van Sigma is een geweldige lens, op 12mm vrijwel geen vervorming.
                Dit soort lenzen is wel gevoelig voor correcte montage, anders heb je al gauw een matig gecentreerd objectief. Goe testen dus alvorens te kopen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Als het dan toch een prime mag zijn zou ik in de eerste plaats denken aan de Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS voor Nikon (klik)

Alles moet dan wel handmatig ingesteld worden maar dat is juist het leuke aan die lens en je kunt zonder veel toeters of bellen heel creatief bezig zijn met dat ding.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Nu heb ik de kans voor of de tokina 11-16 (versie 1) of de sigma 8-16 te kopen voor dezelfde prijs.
                    Wat me zwaar doet twijfelen is dat de tokina een f/2.8 heeft en de sigma nog 3 extra mm heeft (of 4.5 op mijn crop).
                    wat zou mij moeten overtuigen voor de juiste te kiezen? extra mm of lagere constante f/2.8 (ipv 4.5 en hoger).
                    Ik lees hier een goed vb van sterrehemels met kortere sluitertijd. en ik ben wat bang wat ik hier lees van eventuele vervorming of 'matig gecentreerd objectief' voor de sigma.
                    Wideangle (die 8mm) is voor landschappen, maar in de avond kan ik eventueel wat meer licht gebruiken, ingeval ik geen statief meeheb. hmm
                    help

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Als het dan toch een prime mag zijn zou ik in de eerste plaats denken aan de Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS voor Nikon (klik)
                      en een rood randje.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik lees hier een goed vb van sterrehemels met kortere sluitertijd. en ik ben wat bang wat ik hier lees van eventuele vervorming of 'matig gecentreerd objectief' voor de sigma.
                        Het eerste, dat is vnl. voor de lensjes die tot 20 mm. e.d. gaan, 11-16 of 8-16 zal bijna altijd wel goed lukken voor sterrenhemel zonder zichtbare beweging. Blijft wel binnenkomend licht natuurlijk, je zal dat met hogere ISO moeten compenseren en dus meer ruis.

Vervorming, tja, dat hoort bij zulke wijde objectieven maar bij verre horizonten blijft dat bijzonder goed onder controle. Vervorming wordt meer een issue op kortere afstanden, architectuur, interieur, personen, e.d.

Onderschat de waarde van een statief niet bij landschapsfotografie.

8-16 = meer fun gehalte

11-16 2.8 = meer praktisch voordeel

Blijf toch met vragen zitten over de noodzaak van zo'n breedhoek als het gaat om weidse landschappen.

Tip : https://pixelpeeper.com/adv/?lens=13...none&res=3&p=2

Rode randjes kan je op internet kopen of bij autodetail shops of desnoods rode nagellak en een injectiespuitje.

Comment

Ik heb beslist de Tokina 11-16 te kopen!
                          Ik zal jullie op de hoogte houden of het een goede keus was of niet

Comment

Ondertussen al even de Tokina getest, ik ben er zeer tevreden van!
                            net voor mijn aankoop had ik even de sigma 8-16 in handen, maar die was gewoon te groot van hoek. Het is meer een speelse lens of als je echt speciale fotografie wilt doen.
                            die 11mm van tokina is ideaal, alles past er mooi op en fotos zijn haarscherp. ook in donkere kerken neemt die mooie heldere foto's. Ik ben super tevreden .
                            2 voorbeeld foto's, die ik nam net na aankoop. Er is vervorming in de kerk en aan de randen iets minder scherp, maar zoals ik vertelde, het zijn testfoto's, ik moet het zelf nog iets beter onder de knie krijgen (camera recht leren houden voor zo'n foto's )

Last edited by Timothy91; 20 juni 2015, 17:21.

Comment

de vervorming in de kerk is vrij eenvoudig op te lossen softwarematig, maar de softheid van het beeld
                              ligt aan het feit dat je hem volopen gebruikte en op de verkeerde plaats wss je focus legde
                              een bijlezen over hyperfocale afstand, zeker met zo'n groothoek is dat interessant vind ik
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

Comment

Working...
                              X