Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera + lens voo op reis? Budget max. 2500 euro? Nikon D7100?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera + lens voo op reis? Budget max. 2500 euro? Nikon D7100?

Beste Forumlezen,

Eerst even een korte inleiding over mijzelf en de reden waarom ik een tweetal vragen heb.
    Over een maand ga ik 2 maanden door India, Thailand en Birma reizen. Aangezien ik deze onvergetelijke reis wil vastleggen, wil ik graag een nieuwe camera met lenzen aanschaffen. Ik ga circa 2x per jaar op vakantie en dit is eigenlijk ook de enige momenten dat ik foto's maak. Ik bezit nu een Sony Alpha 350 met een Tamron 18-270 mm + Sony 35mm 1,8. De meeste foto's schiet ik met de Tamron 18-270 3,5-6,3 en savonds gebruik ik de 35 mm lens.

Vaak schiet ik foto's in de stad van een skyline, gebouwen, auto's, graffties etc. Ook maak ik veel gebruik van de telelens, omdat ik nog wat verlegen ben om een close up van iemands gezicht te maken.

Ik wil circa 2000 euro aan een camera + lens(en) uitgeven, zodat ik kwalitatief betere foto's kan maken. Ik zat zelf aan een D7100 + Nikkor 24-70 2,8 of een Sigma 17-50 mm 2,8 te denken, omdat ik daar goede verhalen over heb gehoord. Kan ik met deze camera kwalitatief veel betere foto's maken dan met mijn oude set, of ontloopt dat elkaar niet echt. Tevens heb ik er geen problemen mee om een lens tweedehands aan te schaffen om zo de prijs een beetje te drukken.

Vraag 1: Maakt de combi D7100 + Nikkor 24-70 2,8 of een Sigma 17-50 mm 2,8 veel betere foto's dan mijn Sony Alpha 350 + Tamron 18-270 3,5-6,3??

Vraag 2: Op basis van bovenstaande informatie zouden jullie dan voor dezelfde camera en lens kiezen of zouden jullie ca. 2000 euro anders besteden?

Alvast dank voor alle input.

Groet Hans

Re: Welke camera + lens voo op reis? Budget max. 2500 euro? Nikon D7100?

Ik heb de combo Nikon D7100 + Sigma 17-50mm f/2.8 en ik kan deze alleen maar aanraden. Heerlijke body en snelle lens.
    Als je een beetje rondsnuffeld heb je deze combo voor een goede 1000 euro.

Neem daar dan nog een kwaliteitsvolle telelens (bv. Tamron 24-70 f/2.8) bij en je hebt nog geld over...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
      Ik heb de combo Nikon D7100 + Sigma 17-50mm f/2.8 en ik kan deze alleen maar aanraden. Heerlijke body en snelle lens.
      Als je een beetje rondsnuffeld heb je deze combo voor een goede 1000 euro.

Neem daar dan nog een kwaliteitsvolle telelens (bv. Tamron 24-70 f/2.8) bij en je hebt nog geld over...
      als je een 17-50mm f2.8 hebt op een apsc-sensor - camera, dan zou een 24-70 toch gewoon dubbel gebruik zijn?
      een 24-70 op een crop camera is een niet zo ideaal bereik (voor de meesten) + weegt vlot 1kg
      de twee lenzen zijn eigenlijk hetzelfde bereik maar voor op verschillende camera's (17-50 voor crop, 24-70 voor ff)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Ook ik zou uitgaan van een combinatie D7100 + 17-50.
        Vraagje aan de Nikongebruikers: waarom verkiezen de meeste de Sigma boven de Nikkor 17-55? (Bij Canon is dat bv. de beste APS-C zoom die je kan krijgen en de Sigma is bij dat publiek minder populair.)

Edit: voor dat budget kan je er nog een gestabiliseerde 70-300 bij nemen om je tele-wensen te vervullen. Alternatieven zijn er, maar voor een stevige meerprijs...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ook ik zou uitgaan van een combinatie D7100 + 17-50.
          Vraagje aan de Nikongebruikers: waarom verkiezen de meeste de Sigma boven de Nikkor 17-55? (Bij Canon is dat bv. de beste APS-C zoom die je kan krijgen en de Sigma is bij dat publiek minder populair.)
          de prijs , kan moeilijk geloven dat die lens zovéél beter is
          portfolio en workshops:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            de prijs , kan moeilijk geloven dat die lens zovéél beter is
            Ik had zelfs niet naar prijzen gekeken. Na een paar akkefietjes heb ik een afkeer voor Sigma ontwikkeld...
            Maar goed glas voor een lagere prijs is uiteraard een perfecte reden
            Pieter
            --

Comment

Idd, gewoon prijs.
              De Nikkor versie zal misschien iets scherper en sneller zijn, maar wel voor het dubbele van de prijs en dat was het voor mij niet waard...
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                als je een 17-50mm f2.8 hebt op een apsc-sensor - camera, dan zou een 24-70 toch gewoon dubbel gebruik zijn?
                een 24-70 op een crop camera is een niet zo ideaal bereik (voor de meesten) + weegt vlot 1kg
                de twee lenzen zijn eigenlijk hetzelfde bereik maar voor op verschillende camera's (17-50 voor crop, 24-70 voor ff)
                I know, maar de vraag is op de TS echt een echte tele wil (fotografie van dieren op afstand bv) of dat bv een 120mm volstaat.
                Als je geen mm overlapping wil moet je iets lichtsterks vinden in de trend van 50 - 120 mm f/2.8...

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik heb mijn 17-50mm en zal ooit wel een 70-200mm kopen, maar dan heb ik ook 'leeg gat' tussen de 50 en 70mm.
                De 24-70 (36-105 op FF) zou voor mij een ideale portretlens zijn om toch nog iets van zoombereik te hebben. En als ik ooit beslis om naar FF te gaan, kan ik ze ook direct gebruiken
                Mijn fotoalbums

Comment

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik heb mijn 17-50mm en zal ooit wel een 70-200mm kopen, maar dan heb ik ook 'leeg gat' tussen de 50 en 70mm.
                  Geen probleem. Dat gat loop je gewoon dicht.
                  Liever 2 lichtsterke lenzen met een gat in het bereik dan een matige lens die toevallig dat gat helpt opvullen.
                  Pieter
                  --

Comment

volmondig mee eens, heeft de ts wel al eens gedacht aan een UWA?
                    ik zou zonder niet willen vertrekken!
                    portfolio en workshops:

Comment

Dank voor zoveel reacties in zo'n korte tijd!

Aangezien ik vaak stilstaande objecten fotografeer hoef ik niet perse een hele snelle lens. Zo te horen kan ik dus het beste voor de Sigma 17-50 gaan.

Toch was ik benieuwd of de combi van de Sigma lens met een Nikon D7100 veel betere resultaten oplevert dan mijn oude Sony Alpha + Tamron 18-270?
                      Is er ook kwaliteit winst als ik de D7100 combineer met een super telelens?

Daarnaast was ik benieuwd of de cropfactor van mijn oude Sony en de D7100 hetzelfde zijn. Als ik namelijk in Windows kijk op welk brandpunt afstand ik de meeste foto's maak, dan schiet ik de meeste foto's met brandpuntafstand 18 t/m 50. Betekent dit dat ik voor Nikon ook dus bovenstaande Sigma lens kan aanschaffen? Of zijn de cropfactoren verschillend en heb ik wellicht een andere lens nodig?

Alvast dank voor al jullie reacties!!

Comment

de beeldhoek die jij ziet door je zoeker bij de millimeters 18-50 zal dezelfde zijn met een ff-lens en met een crop-sensor-lens op je apsc-body
                        (het is de grootte van de sensor die de beeldhoek bij bv 50mm bepaald)

als je vooral tussen 18 en 50mm schiet is het eigenlijk een no-brainer qua lens
                        de d7100 met zo'n sigma erop zal de beeldkwaliteit ferm overtreffen tov vorige toestel
                        maar dat zal een sony a77 mkii ook doen, je zal je huidige lenzen kunnen houden en gebruiken (toch zeker de 35mm 1.8 lijkt ideaal voor s'avonds)
                        over een maand vertrekken en met een nieuw merk leren werken op zo'n korte tijd is misschien riskant?
                        portfolio en workshops:

Comment

Idd, gewoon prijs.
                          De Nikkor versie zal misschien iets scherper en sneller zijn, maar wel voor het dubbele van de prijs en dat was het voor mij niet waard...
                          Ik heb het hier al tot vervelens toe herhaald dat de afwerking, de bouwkwaliteit en de kwaliteitscontrole van Nikon stukken hoger staat dan de alternatieve merken.
                          De 17-55 is gebouwd om lang mee te gaan en kan tegen een stootje. DAAR zit nu ook het prijsverschil in.
                          Ik heb verschillende Sigma's gehad en moest te schade en de schande erkennen dat na 2 jaar de mecaniek het liet afweten. Nee, ik heb liever lenzen waar ik op kan rekenen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik gebruik als ik een lichte tele nodig heb de nikon 105mm micro nogal eens.
                            Het is een heel scherpe lichte tele die niet al te groot is en een heel goede VR heeft zodat je gemakkelijk uit de hand kan schieten. Bijkomend heb je gelijk ook een macrolens bij.

Mijn reis-set/uitstapset ziet er als volgt uit: Camera (vul hier zelf je model in), sigma 35mm 1.4 en nikon 105mm micro. Dat is een betrekkelijk lichte set waar je toch heel veel mee afdekt. Eventueel vervang je de 35mm door een standaardzoom of en 24mm 1.8 die ook goed schijnt te zijn en wat goedkoper is.
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Ik heb het hier al tot vervelens toe herhaald dat de afwerking, de bouwkwaliteit en de kwaliteitscontrole van Nikon stukken hoger staat dan de alternatieve merken.
                              De 17-55 is gebouwd om lang mee te gaan en kan tegen een stootje. DAAR zit nu ook het prijsverschil in.
                              Ik heb verschillende Sigma's gehad en moest te schade en de schande erkennen dat na 2 jaar de mecaniek het liet afweten. Nee, ik heb liever lenzen waar ik op kan rekenen.
                              en je hebt gelijk en dat is je goed recht, MAAR:
                              als de nikon lens het 3-voudige!! kost van de sigma, moet hij in mijn ogen ipv 2j zéker 8j probleemloos meegaan voor ook maar enig voordeel te bieden
                              (vooral toegespitst op duurzaamheid uiteraard)
                              je moet ook rekenen dat een aanzienlijk deel van de leden hier vroeg of laat de stap waagt naar ff, dan vind ik het puur geldverlies om zo'n lens nieuw te kopen....
                              indien je zeker bent van je merk en zeker niet aan het fullframe verhaal wilt beginnen, dan is deze lens waarschijnlijk het beste wat je kan kopen (en dan nog liefst 2de hands)
                              portfolio en workshops:

Comment

Working...
                              X