Ik las zonet in een topic dat er lensvlekken te zien waren op de foto. Waar moet je dan opletten als je nogal veelvuldig van lenzen verandert ? Ik let er altijd op dat de body naar onder gericht is en het objectief langs onder inbreng. Op welke dingen moet je verder letten om die vlekken of stof te vermijden?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wisselen van objectieven
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Wisselen van objectieven
wel, je vervangt een objectief zo te horen correct, het is geen sensorvlek die ze zagen maar een lensvlek...
eens voor én achterkant lens reinigenportfolio en workshops:
https://www.bennybulke.com/
-
Ik heb ooit eens een trucje gelezen dat, afhankelijk van de situatie, wel werkt.
Lenzen wisselen in de badkamer na het nemen van een warme douche (of gewoon even de warmwaterkraan openzetten). Door de luchtvochtigheid vliegt er minder stof in het rond.
Dat kun je natuurlijk niet altijd doen, maar het is misschien een idee.Last edited by philitalia; 18 april 2015, 09:34.Mvg Philip
Comment
-
Ik wissel altijd en overal lenzen. Als je ergens aan het werk bent kan je moeilijk zeggen sorry ik moet even naar de auto lopen om een lens te wisselen. Ik let er wel op in de mate vant mogelijke te vermijden dat er stof of zand binnen komt. Vroeg of laat heb je toch prijs.A7 f1.4 fuji F2 & F1.4
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk berichtIk heb ooit eens een trucje gelezen dat, afhankelijk van de situatie, wel werkt.
Lenzen wisselen in de badkamer na het nemen van een warme douche (of gewoon even de warmwaterkraan openzetten). Door de luchtvochtigheid vliegt er minder stof in het rond.
Dat kun je natuurlijk niet altijd doen, maar het is misschien een idee.
Comment
-
-
niet van aantrekken en gewoon als je vuil op je sensor hebt kuisen met swabs en vloeistof.
Zo doe ik het tenminste. Meestal als ik een dagje ga fotograferen of voor iemand ga fotograferen swab ik snel even voor de camera de tas in gaat. Gewoon om zeker te zijn. Kwaad kan het in elk geval niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk berichtwel, je vervangt een objectief zo te horen correct, het is geen sensorvlek die ze zagen maar een lensvlek...
eens voor én achterkant lens reinigen
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk berichtis die hoge luchtvochtigheid dan niet slecht voor de contacten?Mvg Philip
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtHet zou me sterk verwonderen dat je een vlek op de lens achteraf zou zien op de opname ?
grts
Sieg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk berichtIk heb ooit eens een trucje gelezen dat, afhankelijk van de situatie, wel werkt.
Dat kun je natuurlijk niet altijd doen, maar het is misschien een idee.
Stof op de sensor door het wisselen van objectieven kan je nooit vermijden.
Het heeft ook weinig te maken met stof dat rondvliegt maar met stof dat zich op de achterzijde van het objectief bevind.
Doe zelf eens de test:
neem een sterke zaklamp en schijn door de voorkant van je objectief en bekijk eens de achterlens (je zal versteld staat hoeveel stof er al opzit).Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?
Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!
Comment
-
-
Een van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
Waarom ? Een sensor die op spanning staat werkt als een stofzuiger.
Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.https://www.fotospotter.be
Je suis content d’être heureux
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk berichtEen van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.A7 f1.4 fuji F2 & F1.4
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk berichtis die hoge luchtvochtigheid dan niet slecht voor de contacten?Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk berichtEen van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.Last edited by hjanssen; 30 april 2015, 11:09.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
Comment