Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wisselen van objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wisselen van objectieven

Ik las zonet in een topic dat er lensvlekken te zien waren op de foto. Waar moet je dan opletten als je nogal veelvuldig van lenzen verandert ? Ik let er altijd op dat de body naar onder gericht is en het objectief langs onder inbreng. Op welke dingen moet je verder letten om die vlekken of stof te vermijden?
    https://fredor2.wixsite.com/portfolio-freddy-1

Re: Wisselen van objectieven

wel, je vervangt een objectief zo te horen correct, het is geen sensorvlek die ze zagen maar een lensvlek...
    eens voor én achterkant lens reinigen
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

... en als het waait zorgen dat je uit de wind wisselt om geen zand/vuil/stof op te nemen

Comment

Ik heb ooit eens een trucje gelezen dat, afhankelijk van de situatie, wel werkt.
        Lenzen wisselen in de badkamer na het nemen van een warme douche (of gewoon even de warmwaterkraan openzetten). Door de luchtvochtigheid vliegt er minder stof in het rond.
        Dat kun je natuurlijk niet altijd doen, maar het is misschien een idee.
        Last edited by philitalia; 18 april 2015, 09:34.
        Mvg Philip

Comment

Ik wissel altijd en overal lenzen. Als je ergens aan het werk bent kan je moeilijk zeggen sorry ik moet even naar de auto lopen om een lens te wisselen. Ik let er wel op in de mate vant mogelijke te vermijden dat er stof of zand binnen komt. Vroeg of laat heb je toch prijs.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
            Ik heb ooit eens een trucje gelezen dat, afhankelijk van de situatie, wel werkt.
            Lenzen wisselen in de badkamer na het nemen van een warme douche (of gewoon even de warmwaterkraan openzetten). Door de luchtvochtigheid vliegt er minder stof in het rond.
            is die hoge luchtvochtigheid dan niet slecht voor de contacten?

Comment

niet van aantrekken en gewoon als je vuil op je sensor hebt kuisen met swabs en vloeistof.
              Zo doe ik het tenminste. Meestal als ik een dagje ga fotograferen of voor iemand ga fotograferen swab ik snel even voor de camera de tas in gaat. Gewoon om zeker te zijn. Kwaad kan het in elk geval niet.
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                wel, je vervangt een objectief zo te horen correct, het is geen sensorvlek die ze zagen maar een lensvlek...
                eens voor én achterkant lens reinigen
                Het zou me sterk verwonderen dat je een vlek op de lens achteraf zou zien op de opname ?

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 22 april 2015, 21:59. Reden: typo
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                  Niet overdrijven natuurlijk. Het is niet de bedoeling er een sauna van te maken. Bij mij werkt het alleszins. Ik kan het stof niet tegenhouden, maar zo heb ik er minder last van. Voor de rest laat ik 1 keer per jaar mijn camera nakijken en poetsen.
                  Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Het zou me sterk verwonderen dat je een vlek op de lens achteraf zou zien op de opname ?

grts
                    Sieg
                    Een vlek op de voorkant zie je niet, maar op de achterlens wel degelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                      Dat komt uit een artikel over het reiningen van je sensor (beste plaats).
                      Stof op de sensor door het wisselen van objectieven kan je nooit vermijden.

Het heeft ook weinig te maken met stof dat rondvliegt maar met stof dat zich op de achterzijde van het objectief bevind.

Doe zelf eens de test:
                      neem een sterke zaklamp en schijn door de voorkant van je objectief en bekijk eens de achterlens (je zal versteld staat hoeveel stof er al opzit).
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Een van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
                        Waarom ? Een sensor die op spanning staat werkt als een stofzuiger.
                        Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Een van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
                          Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.
                          Dit heb ik al een paar keer nagevraagd, winkelverkopers en canonvertegenwoordiger. Dit mag je volgens hen wel nuanceren. Het klopt wat je zegt maar het is geen ramp als je het niet doet. Je gaat amper stof aantrekken dat al niet aanwezig is in de buurt van de sensor. Dat stof zou hoe dan ook naar je sensor gaan als je toestel aan staat. Ik vergeet het zelf vaak, als het snel moet gaan. Kuis mijn toestel slecht's 1x per 1á 1,5jaar. tenzij je echt in super stoffige omgevingen zit valt het best mee
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                            Ik wissel gewoon, rekening houdend metwindrichting enzo en gezond verstand, gewoon met windkracht 10 op de boulevard, waarbij je bij iedere foto eerst de ruitenwisser moet gebruiken. En als er iest slecht is voor metaal is het zoute spray. Ik heb nog nooit last gehad van slechte lens contacten en volgens mij zijn die zelfreinigend, of zouden ze dat moeten zijn. Laagje oxide oid zou door de draaibeweging en materiaal keuze moeten verdwijnen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Dat heet indekken..........
                              Last edited by hjanssen; 30 april 2015, 11:09.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X