Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbeteren van lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: verbeteren van lens

uitgelicht....
    - alleen vraagt een prima eindresultaat gewoonlijk meer werk, meer nabewerking, enz. vergeleken met een ' betere ' lens.
    - 't is al genoeg dat op foute f/stops wordt gewerkt ( beste resultaat op f8, f10 )

Wat een gezwets....

Het is altijd nog des persoons welk objectief keuze er gemaakt wordt en met welk diafragma de foto getrokken worden, en daar vloeit uit voort de mate waarin en in welke mate het beeld nabewerking behoeft.

Comment

Tja, het is toch maar wat vaak gebeurt : meer pit, meer scherpte op f8 en verder bij zo'n superzooms. Het is zeker de moeite waard dat TS dit eens test met zijn lens en camera combinatie.

En idd. met een mindere lens, met minder goed beeld rechtstreeks uit de camera en waarbij enkel maar wat Lightroom aanpassingen niet genoeg zijn, kan een perfekt aanvaardbaar eindresultaat behaald worden ... mits meer werk (tijdens de fotoshoot, meer nabewerking (later op de computer), enz ...

Het klopt echt wel dat met beter materiaal, zowel qua camera als lens, er sneller en vaker een beter resultaat kan bereikt worden door dezelfde fotograaf die de basistechnieken onder de knie heeft.

Een overdreven en uitvergroot voorbeeld van een deftig eindresultaat met "belabberd " materiaal : https://www.youtube.com/watch?v=E-GbuXU8YMQ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Een 24-70 is een lens voor FX en zal op DX alleen maar veel wisselen veroorzaken.
        Ik heb in de tijd een 24-70 gebruikt in combinatie met een D90 en ik heb nooit terug gegrepen naar de 18-105, ik heb die extra breedhoek niet gemist. Sterker nog op die D90 staat nu standaard een 35-70 omdat die lekker compact en scherp is. Alles hangt dus af van je stijl van fotograferen. En elke beperking van een lens is iets waar je moet proberen rond te werken.

On topic als je een superzoom wil vervangen door een kwalitatieve betere lens dan zal je altijd inboeten aan zoom bereik. Een goeie tip is om eens te gaan kijken welke brandpuntsafstanden het meeste voorkomen in je foto's. (Dit kan heel makkelijk in Bridge van PS maar zal in LR ook wel mogelijk zijn.) bij mij zag je daar 3 pieken rond de 30mm, rond de 70-80mm en tussen 170 en 200mm. Dat wil zeggen dat ik met een 24-70 en een 80-200 wel goed zit, Het zou beter kunnen door de 80-200 te vervangen door een 70-200 en volledig ideaal zou zijn om daar iets overlapping te hebben. Maar goed voorbereid zijn en weten welk beeld je wil bereiken zorgt er voor dat je de juiste lens keuze maakt en beperkt het aantal lenswissels.

Comment

Ik fotografeer veel op F8, misschien moet ik wat meer op F9-11 proberen. meestal gebruik ik A mode op mijn camera, en natuurfoto's neem ik tussen ISO 100 en 800 (bewolking of niet).
          Mijn foto's zijn wel mooi en wat je van een foto mag verwachten, maar het zijn zo'n foto's zoals die van 'Jaja' die mij doen twijfelen aan de kwaliteit van mijn foto's. die foto's zijn zo scherp!
          Ik denk dat ik zeer tevreden mag zijn met mijn setje als ik hier het zo lees, Het zal waarschijnlijk de ervaring zijn die mij ontbreekt, meer oefenen en kijken welke brandpuntsafstanden ik het meest gebruik (bedankt voor de tip 'Kawaracer') om later dan eventueel te kijken voor nieuwe objectieven.

(het kan ook aan mijn ogen liggen, die zijn meer dan 16/10 )
          Last edited by Timothy91; 12 april 2015, 20:19.

Comment

Working...
          X