Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbeteren van lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verbeteren van lens

Hallo,

momenteel heb ik een Tamron 16-300 waar ik tevreden over ben qua zoombereik.
    de kwaliteit is niet slecht, maar ik heb nooit echt het wow gevoel dat andere lenzen kunnen geven, ik mis wat scherpte.
    Wat zou eventueel een goed alternatief zijn?
    ik dacht aan een objectief die misschien minder zoom heeft, maar meer lichtsterkte en scherpte kan geven.
    En als ik de foto zou croppen tot wat ik nu kan bereiken met zoom, dat ik kwalitatief ook beter zou zijn.
    Ik heb een Nikon D7100.
    Het is ook de bedoeling dat ik mijn Tamron 2de hands zou kunnen verkopen en met een minimale opleg die andere zou kunnen kopen.
    Als er geen alternatief is in die prijs, dan blijf ik met wat ik heb, ik ben tevreden, maar als het beter kan, dan ga ik ervoor!

bedankt!

Re: verbeteren van lens

een sigma 17-50mm f2.8 zou hier "een" antwoord kunnen zijn...
    de vraag is, welke fotografie beoefen je, en waar mis je eventueel iets?
    een prime-lens geeft de allerbeste beeldkwaliteit en scherpte, gecombineerd met beperkte dof, maar dan moet je zoomen met de voetjes
    zoals een 50mm f1.8, of een 35mm f1.8, deze zijn de max op je d7100 (heb deze combi gehad op de d7100)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      een sigma 17-50mm f2.8 zou hier "een" antwoord kunnen zijn...
      de vraag is, welke fotografie beoefen je, en waar mis je eventueel iets?
      een prime-lens geeft de allerbeste beeldkwaliteit en scherpte, gecombineerd met beperkte dof, maar dan moet je zoomen met de voetjes
      zoals een 50mm f1.8, of een 35mm f1.8, deze zijn de max op je d7100 (heb deze combi gehad op de d7100)
      Momenteel heb ik een 50mm 1.4 in mijn bezit en ik vind deze wel zeer leuk.
      Het is de bedoeling een goede lens te hebben op reis, ik doe voornamelijk landschap fotografie en (wilde) dieren.
      Ik geniet wel van die goede zoom op die tamron voor bvb een bij op een bloem te fotograferen.
      Ik wil flexibel blijven, en dan klinkt die sigma wel goed, maar kan ik dan als ik een foto neem op 50mm en crop naar 300mm, betere kwaliteit bekomen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
        ... , maar kan ik dan als ik een foto neem op 50mm en crop naar 300mm, betere kwaliteit bekomen ?
        Dat kan je toch zelf ondervinden ? Maak een leuke statische compositie met je 16-300 op 300 mm., iets dat leuk beeldvullend en met veel detail (een bakstenen kerktoren met torenuurwerk als onderwerp) is en neem dan vanop dezelfde afstand een foto met opnieuw het uurwerk als onderwerp/scherpstelpunt maar dan met je 50 mm. 1.4 (dan zal wel heel de toren of heel de kerk in beeld zijn ) en crop dan in Lightroom een uitsnede die overeenkomt met de originele compositie. Dan beide resultaten op hetzelfde formaat bekijken (formaat van de crop) op afgedrukte foto of online.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Dat kan je toch zelf ondervinden ? Maak een leuke statische compositie met je 16-300 op 300 mm., iets dat leuk beeldvullend en met veel detail (een bakstenen kerktoren met torenuurwerk als onderwerp) is en neem dan vanop dezelfde afstand hetzelfde beeld maar dan met je 50 mm. 1.4 en crop dan in Lightroom een uitsnede die overeenkomt met de originele compositie. Dan beide resultaten op hetzelfde formaat bekijken (formaat van de crop) op afgedrukte foto of online.
          Dat had ik eigenlijk zelf moeten kunnen bedenken, zal ik zeker doen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            Dat had ik eigenlijk zelf moeten kunnen bedenken, zal ik zeker doen!
            Dat experiment is inderdaad iets dat je kan doen, maar gezond verstand zegt toch dat je met een 50mm een totaal ander resultaat hebt dan met die 300mm. Moest je nu een 150mm tov een 300mm zetten kom je mss een beetje in de buurt om een uitsnede te maken en te vergelijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Dat experiment is inderdaad iets dat je kan doen, maar gezond verstand zegt toch dat je met een 50mm een totaal ander resultaat hebt dan met die 300mm. Moest je nu een 150mm tov een 300mm zetten kom je mss een beetje in de buurt om een uitsnede te maken en te vergelijken.
              Gezond verstand wellicht wel, maar praktisch verstand kijkt dan verder.

Waarom vergelijken op 150 mm. als je toch geen all-in-one lichtsterke lens kan vinden met een bereik van 18 mm. tot 150 of 200 mm.

Maar er zijn wel zat combinaties 2.8 lenzen te vinden die in de richting gaan van 18 tot 50 mm. of van 24 tot 70. Als TS zichzelf dus kan overtuigen dat hij met een goede 50 mm. 1.4 lens kan bereiken wat hij wil, dan kan hij gaan shoppen naar zo'n 2.8 zoom lenzen als hij zich kan vinden in het verlies van breedhoek, nl. van 16 naar 18 mm. of 24 mm.

Iets dat in de buurt komt is de Sigma 17-70 2.8 - 4.0 OS Contempory maar of die zoveel meer scherpte geeft betwijfel ik sterk en bovenal, extra zoom onderweg ga je toch altijd missen.

Zet nikon op een Nikon, Canon op een Canon ... dat blijft een goede stelregel waar men pas van moet afwijken als het echt de moeite loont, voor de ene financieel, voor de andere kwalitatief.

Zo'n Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II ED aan 699 zou wellicht een beter alternatief geweest zijn voor de Tamron 16-300. Maar om die nu in te ruilen in de hoop dat ... hmm.

Comment

16-300 omvat zowat 90% van alle meestverkochte lenzen denk ik. dus ze passen er allemaal in.
                maar of je er gelukkig mee zal zijn is een ander vraag.

De meesten starten met "algemene" lenzen, meestal kitlenzen.

normaal koop je na ene tijd lenzen bij waarvan je denkt dat ze een specifiek doel kunnen dienen, bv portret, landschap, macro,...
                Je hebt ook een 50 blijkbaar, goede lens.
                Voor op reis is iets te ruim. Op reis heb je ook alles wat je thuis hebt. Dus dat is te vaag.

Alles gaan maken met bv een 35mm of 50 prime en dan gaan croppen wat je nodig hebt? hmmm, om nog niet van het verlies van kwaliteit te spreken is er toch ook een serieus verschil in diepte en perspectiefwerking.

Omgekeerd kan ook. je kan portrets maken met een 300 prime. maar of je daar echt gelukkig van zal worden? denk het niet. En uw model ook niet.
                Last edited by xafke; 11 april 2015, 03:23.

Comment

Heeft het ook allemaal niet te maken met dat mensen vaak van een compactcamera komen en dan omdat ze het zoombereik daarvan missen vb die 16-300mm aanschaffen, ervan uitgaande dat het de camera is die de kwaliteit bepaald, en de invloed van de lens onderschatten?

Qua scherpte ga je nooit een zoom vinden die zo'n 50mm prime evenaart. Maar je gaat er zoals Empe zegt wel vinden die een kleiner bereik hebben en veel scherper zijn dan die Tamron. T is een beetje kiezen zeker, is iets meer gesleur en wisselen van lens maarja... dat neem je erbij.

Comment

Nikkor 16-85 en Tamron 70-300 USD VC dan heb je hetzelfde bereik maar niet voor de prijs van een 16-300 inruil + iets, het zal + veel zijn.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo,

Ik heb heel recent de Nikon D7200 gekocht en was ook op zoek naar lenzen.
                      Uiteindelijk heb ik de Nikon 18-140mm f4.0-5.6 en de Tamron 70-300 f4.0-5.6 aangeschaft.
                      Die eerste heeft een heel mooi bereik voor mijn "dagdagelijkse" fotografie, citytrips, ...
                      De Tamron heb ik voor als het wat meer moet zijn.
                      Ik ben erg tevreden met de beide lenzen - en de scherpte van de Tamron wordt op vele websites hoger ingeschat dan die van de Nikon tegenhanger.
                      Hier zijn enkele albums met beide lenzen (zie exif onder de foto):
                      https://www.flickr.com/photos/jajabd...7651699123615/
                      https://www.flickr.com/photos/jajabd...7649336395103/

Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Bedankt voor alle tips,
                        Ik weet niet meer wat denken nu !
                        ik zal momenteel nog even vasthouden aan mijn tamron, want als ik echt hogere kwaliteit wil, dan begrijp ik dat ik beter ben met 24-70 - 2.8.
                        Maar ik vrees dat ik mijn groothoek en zoom zal missen. Ik denk voor mijn probleem dat ik deze ene lens naar 2 zou moeten wisselen, maar dan liggen de kosten weer veel hoger.

Maar die prachtige foto's die jullie hier allemaal tonen, is dat echt enkel allemaal in RAW? als ik in lightroom met raw experimenteer vind ik altijd dat ik te veel wijzig, ook al probeer ik op te letten.
                        Ik wil gerust altijd achterna wat bijwerken met lightroom, maar ik wil er geen uren mee bezig zijn. zijn er bvb bepaalde settings voor bepaalde foto's? dat ik het (gedeeltelijk) automatisch kan laten verwerken?

mischien mis ik een groot stuk kwaliteit in mijn foto's door in jpeg te fotograferen...

Comment

Een 24-70 is een lens voor FX en zal op DX alleen maar veel wisselen veroorzaken. De toplens voor DX is een Nikkor 17-55 2.8, maar die valt budgetair buiten boot.

JPEGs uit de camera moeten kwalitatief net zo goed zijn als de RAWs, maar die kun je beter verwerrken.

Bij LR kun je settings voor één foto uit een serie(gelijksoortige foto's) door kopiëren naar de rest vaan de serie.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik vind evenwel geen exif bij uw flickr foto's.
                            Hoe krijg je die allemaal zo scherp ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door avdsnikon Bekijk bericht
                              ik vind evenwel geen exif bij uw flickr foto's.
                              Hoe krijg je die allemaal zo scherp ???
                              De Flickr foto's van JaJa geven je de exif, wel moet je er even op klikken : " show exif ".

Terug on topic.

We weten TOTAAL niets over de settings die topicstarter gebruikt om zijn foto's te nemen noch zijn er foto's die aantonen waar en wanneer het probleem van softheid zich stelt.

De Tamron lens mag dan al een een superzoom zijn en alleen daarom al als niet perfekt te worden bekeken maar dat hoeft niet echt zo te zijn. Dat lensje is een prima ding, alleen vraagt een prima eindresultaat gewoonlik meer werk, meer nabewerking, enz. vergeleken met een ' betere ' lens.

Niet genoeg scherpte, geen 'wow' gevoel ... 't is al genoeg dat op foute f/stops wordt gewerkt ( beste resultaat op f8, f10 ) of dat er wat front focus is. Daar moet op getest worden en de D7100 heeft AF fine tuning, dus er kan iets aan gedaan worden moest het probleem daar liggen.

De Tamron 16-300 is een van de beste zoniet allerbeste superzoom voor dslr's.

Comment

Working...
                              X