Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag portret en groothoeklens D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag portret en groothoeklens D7100

    Beste

    Graag had ik nog een vraag gesteld over een portret en groothoeklens.
    Met de vele mogelijkheden en merken ben ik weer eens mijn kluts kwijtgeraakt.

    Mijn eerste vraag is: is er een groothoeklens zonder al te veel vertekeningen die lichtsterk is maar toch nog vrij betaalbaar is (liefst zo goedkoop mogelijk maar max. 800 eur) en die goed scherp stelt op mijn D7100?

    Mijn 2e vraag: kan die zelfde lens gebruikt worden om portretten van mijn ouders en van mijn blinde (desondanks toch zeer hyperactieve vrolijk rondcrossende kat) te nemen? Of wordt daar een lens met een ander brandpunt voor genomen alsjeblieft?

    Van hetgeen ik informatie kon vinden zou een echte groothoeklens meer dan 100° zijn en minstens 15 à 22 mm moeten bedragen, of ben ik hier helemaal verkeerd in?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten

    Mellinda

  • #2
    Re: vraag portret en groothoeklens D7100

    1 vertekening is een brandpuntseigernscahp en geen lenseigenschap. Elke lens van 10mm heeft bij dezelfde camerapositie dezelfde vertekening.
    2 mocht je vervorming bedoelen dat los je op met software bij de goede hoef je eventueel niks te doen
    3 is je huis zo klein dat je gezinsfoto's met een UWA wil maken?
    4 goede kandidaten : Sigma 8-16 extreem, Sigma 10-20 en die zit net iets boven de 100 graden. Ik gebruikte die weleens als groepsfotolens, maar dan bv staande op een stoel en dan mensen rond een tafel zittend van boven te fotograferen, meer voor het leuke effect dan voor een realistische weergave.
    Bv bij zo'n lens worden ronde pbjecten aan de zijkanten weergegeven als eieren, dus hoofden ook.

    Probeer het eens met je standaard bijgeleverde lens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: vraag portret en groothoeklens D7100

      de UWA is voor landschappen in de 1ste plaats?
      deze is niet echt bruikbaar voor portretten, een sigma 8-16 of tokina 11-16 ed zijn hierin zeer sterk...
      en voor je portretten ben je beter af met een lichtsterke prime-lens (heb je in alle budgetten)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: vraag portret en groothoeklens D7100

        Al eens aan de sigma 18-35 f1.8 gedacht? Misschien geen extreme groothoek maar toch, en hij is lichtsterk! Schijnt ook een van de betere lenzen te zijn die momenteel op de markt zijn binnen dat bereik. Zelf ben ik ook van plan deze (hopelijk) binnenkort aan te kopen!

        Groetjes
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

        Comment


        • #5
          Re: vraag portret en groothoeklens D7100

          Ik heb de Sigma 17-50 mm f/2.8 op mijn D7100 staan en die staat er nagenoeg altijd op.
          17mm is niet super groothoek, maar toch vaak genoeg. Wil je iets meer breedhoek, kijk dan eens naar de 2 lenzen die bulke41 opgaf. Reken wel dat op 8mm de vertekening groot zal zijn. Onbruikbaar (vind ik) voor portretten. Deze type lenzen gebruik je voor landschappen of interieur.
          Voor portretten grijp ik altijd naar mijn Nikon 50mm f/1.8. Zalige, razendsnelle lens met prachtige bokeh.
          Voor portretten outdoor ga ik binnenkort wel eens een lichtsterke prime met langere brandpuntafstand aanschaffen. Een betaalbare lens hiervoor is de Tokina 100mm f/2.8 macro ; 2 vliegen in één klap ;-)
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: vraag portret en groothoeklens D7100

            Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
            Reken wel dat op 8mm de vertekening groot zal zijn.
            Bij de juiste stand van de camera zzal de vertekening 0 zijn.
            Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
            Onbruikbaar (vind ik) voor portretten.
            Prima geschikt voor portretten, maar niet van meerdere personen en je moet preccies weten wat je voor effect wil bereiken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: vraag portret en groothoeklens D7100

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Bij de juiste stand van de camera zal de vertekening 0 zijn.
              Sorry, bedoelde vervorming...
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                Bedankt.
                2 lenzen is dus veel beter weet ik nu
                De gezinsfoto's (en huisdierfoto's) wou ik graag buiten nemen met een klein stukje groen maar ook niet teveel (aangezien zelfs de kat perfect buiten à volenté rondspurt in een omheinde grote omgeving).
                Aangezien ik alleen maar een body en apart telelens met convertor had gekocht heb ik geen kitlens. Met de telelens v 70-300 mm staat mijn kat erop alsof hij meer iets wegheeft van een kruising met een egel en de haren v een half verdronken kat 0_o
                Zou daardoor het liefst een lens hebben waar het beestje wat waarheidsgetrouwer opstaat terwijl hij aan het rondspurten is.
                Aangezien veel mensen de sigma aanraden zal ik er eentje uit het sigma-assortiment nemen.
                De sigma art v 18-35 had ik ook al tijdje in het oog aan het houden. De lichtsterkte trok me aan maar hetgeen me doet twijfelen is of je niet ergens dezelfde resultaten mits andere instellingen zou kunnen behalen in de andere lenzen die hierboven nog opgegeven zijn. Voor de groothoek zou ik toch liefst boven de 100° blijven. Weet niet hoe waarheidsgetrouw die simulator v nikon zelf is, maar boven de 100 is toch de grote ongeveer waarmee ik de velden qua landschap in beeld zou willen brengen.
                Ik vroeg me ook af of er een catch zit bij Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX, aangezien hij lichtsterk is voor n heel goedkope prijs en ik ev. overweeg om die als 3e of 4e objectief te nemen.

                Comment


                • #9
                  Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                  ik zie niet in waarom je geen portret van je kat zou kunnen maken met een telelens. de meeste portretten die ik maak zijn boven de 100mm, van mijn kat eerder zelfs 200mm. met een uwa zal je heel dichtbij moeten zitten tenzij je heel veel achtergrond wil met daarin een mini kat. je kan perfect portretten maken met een uwa, al zou ik nu niet meteen hoofd/schouder portretten meet schieten kwestie van de vervorming.

                  Lichtsterke lenzen zijn niet zo heel belangrijk voor groepsportretten, vermits je genoeg scherpte wil om iedereen er in focus op te hebben. Als je een groep op 1.8 wil schieten ga je toch moeten oppassen, bv verder afstaan of kleiner brandpunt. persoonlijk zou ik je eerder aanraden om een standaardzoom of prime in dat bereik te kopen. dus iets als een 17-50 2.8 of een 35mm.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                    Oorspronkelijk geplaatst door mellinda Bekijk bericht
                    Met de telelens v 70-300 mm staat mijn kat erop alsof hij meer iets wegheeft van een kruising met een egel en de haren v een half verdronken kat 0_o Zou daardoor het liefst een lens hebben waar het beestje wat waarheidsgetrouwer opstaat terwijl hij aan het rondspurten is.
                    Deze snap ik niet. Met zo'n bereik zou je toch moeten kunnen de kat van iets verder fotograferen, waardoor hij je niet meteen in de mot heeft (die van mij kijkt meestal weg als hij weet dat er een foto komt). Alleen de fisheye gaat hij dan aan beginnen ruiken omdat die zo dichtbij komt...

                    Wat geeft dat beeld van een verdronken egel of hoe je t ook noemt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                      als ie rechtzit kan ik hem met de 70-300 fotograferen binnen zonder problemen maar als hij zich oprolt slaag ik er niet in met de telelens. Zelfs als ik handmatig scherpstel zijn pels lijkt over de ganse rugkromming enorm onscherp "te steken" en buiten een deel v z'n kop als hij dan z'n poot voor z'n ogen heeft lijkt het gewoon niet op een kat O_o hij staat er schoner op bij een Olympus klein digitaal cameratje van 99 euro dan met de tele op de reflexcamera. Het onderste deel v zijn kop die nog zichtbaar is lijkt dan ook veel te breed voor echt v n kat te zijn O_o en zoals benoemd lijken z'n pels tot op z'n staart toe gewoon veel te steken terwijl in werkelijkheid als ik hem zie dat niet echt op stekels lijkt, alleen op m'n scherm v m'n camera en laptop. Lawaai of dichtbij naderen is geen probleem aangezien hij compleet op ons vertrouwd en weet dat wij het zijn dus die blijft altijd wel liggen zoals hij ligt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                        denk dat er eerder een fototechnisch probleem is dan de lens in kwestie,
                        hetgeen je beschrijft is waarschijnlijk een te beperkte scherptediepte door hoog in de mm's te gaan en de lens volopen te gebruiken
                        de diafragmawaarde opvoeren naar een hogere f-waarde zal al veel soelaas bieden(das ook de reden dat het met een compactje wél lukt, daarbij heb je altijd een grote scherptediepte door de kleine sensor) en eventueel iets minder inzoomen
                        met een groothoek ga je ongetwijfeld originele foto's nemen, maar wel met veel vervorming buiten het midden van het beeld, en dan zal je kat er nog vreemder gaan uitzien...
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          denk dat er eerder een fototechnisch probleem is dan de lens in kwestie,
                          hetgeen je beschrijft is waarschijnlijk een te beperkte scherptediepte door hoog in de mm's te gaan en de lens volopen te gebruiken.
                          Als je de focus correct legt hoeft die beperkte DOF geen probleem te zijn om je kat er als kat te laten uitzien. Ik doe het vaak bij mijn kat en die ziet er meestal niet als een verdronken egel uit...

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                            Na de eerste reacties op de post gelezen te hebben was ik al niet meer van plan om een groothoek voor het beestje te nemen.
                            Met de diafragma had ik al wat ge-experimenteert maar zowel bij 3.5 tot en met f 11 niet echt een verschil.
                            Als hij in een andere houding ligt heb ik het probleem echter niet. Zit ie rechtop met z'n poten tegen elkaar met dezelfde instellingen ongeacht met of zonder flits dan komt hij goed op de schermen (foto en pc).

                            Misschien iets uitwerken en nogmaar eens proberen vooraf de scherpstelpunten vast te leggen of auto te veranderen als dat nog steeds niet lukt met deze lens tot de tijd dat ik een deftige portretlens heb.
                            Maar jullie hebben gelijk, aangezien de foto's wel lukken als het beestje rechtop zit of in andere positie ligt, ligt het waarschijnlijk bijlange niet alleen aan de lens.

                            Ouders 40 jaar getrouwd en wou ze daarom een fotoboek cadeau doen van de zomer aangezien het beestje ook al oud is. Wil de lieveling v mijn ouders er op z'n best opstaan hebben, vandaar alle vragen Ook wilden ze dat ik foto's v hen zou trekken. Wil geen kat in een zak kopen En de groothoeklens was voor de prachtige omgeving vast te leggen.

                            Beetje frustrerend om eerlijk te zijn, aalscholvers en ander vliegende vogels in de vlucht of gewoon op de grond lukt goed, maar m'n eigen huisdier met een belabberd uitzicht dat mislukt begon op m'n zenuwen te werken. Ben er zeker als die foto v die houding ooit slaagt dat mijn ouders dol op gaan zijn aangezien geen v hun eerdere katten dat ooit deden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraag portret en groothoeklens D7100

                              Oorspronkelijk geplaatst door mellinda Bekijk bericht
                              Na de eerste reacties op de post gelezen te hebben was ik al niet meer van plan om een groothoek voor het beestje te nemen.
                              Met de diafragma had ik al wat ge-experimenteert maar zowel bij 3.5 tot en met f 11 niet echt een verschil.
                              Als hij in een andere houding ligt heb ik het probleem echter niet. Zit ie rechtop met z'n poten tegen elkaar met dezelfde instellingen ongeacht met of zonder flits dan komt hij goed op de schermen (foto en pc).

                              Misschien iets uitwerken en nogmaar eens proberen vooraf de scherpstelpunten vast te leggen of auto te veranderen als dat nog steeds niet lukt met deze lens tot de tijd dat ik een deftige portretlens heb.
                              Maar jullie hebben gelijk, aangezien de foto's wel lukken als het beestje rechtop zit of in andere positie ligt, ligt het waarschijnlijk bijlange niet alleen aan de lens.

                              Ouders 40 jaar getrouwd en wou ze daarom een fotoboek cadeau doen van de zomer aangezien het beestje ook al oud is. Wil de lieveling v mijn ouders er op z'n best opstaan hebben, vandaar alle vragen Ook wilden ze dat ik foto's v hen zou trekken. Wil geen kat in een zak kopen En de groothoeklens was voor de prachtige omgeving vast te leggen.

                              Beetje frustrerend om eerlijk te zijn, aalscholvers en ander vliegende vogels in de vlucht of gewoon op de grond lukt goed, maar m'n eigen huisdier met een belabberd uitzicht dat mislukt begon op m'n zenuwen te werken. Ben er zeker als die foto v die houding ooit slaagt dat mijn ouders dol op gaan zijn aangezien geen v hun eerdere katten dat ooit deden.
                              Een deftige portretlens wat is dat?dat is voor iedereen anders, in ieder geval is het geen lens die je op je camera plaatst en er voor zorgt dat je alleen super portretten maakt, dat doet de mens achter de camera.
                              Als je geen verschil ziet tussen een foto met F3.5 en een met F11 dan is er toch een ander probleem sluit het diafragma dan wel?
                              Toon eens wat foto's, dan kan er misschien wel geholpen worden om dit probleem op te lossen met je huidige lens.

                              Comment

                              Working...
                              X