Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lens om baby te fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime lens om baby te fotograferen.

    Hallo iedereen,

    Ben net nieuw hier, en heb wel al heel wat gelezen en opgezocht.
    Maar raak er niet 100% uit. Mss dat er hier mensen zijn die me (willen en kunnen) verder helpen.

    Ik heb een zoontje vaan een paar maand oud, en wil deze natuurlijk gaan fotograferen.
    Om dit te doen zou ik graag een prime lens aankopen.
    Echter weet ik niet goed de welke.
    Wat ik al gevonden heb is:

    - Nikkor af-s 35mm F1.8
    - Nikkor af-s 50mm F1.8 of Nikkor af-s 50mm f1.4
    - Nikkor af-s 85mm F1.8

    Vaak gaat het tussen deze lenzen.
    De sigma art zou ook geschikt zijn, maar deze valt buiten budget.
    Dus de keuze zou echt tussen deze exemplaren gaan. Aangezien het budget.

    Ook heb ik reeds al wat gelezen en opgezocht, dat de 50mm F1.8 niet echt zou moeten onderdoen voor de F1.4
    Omdat wanneer je op F1.4 zou fotograferen, je nooit het hele gezicht scherp zou krijgen.
    De F1.8 zou reeds op F2 al niet meer moeten onderdoen voor de F1.4 variant, die meer dan het dubbel is in aanschaf.
    Dus moest mij de 50mm aangeraden worden, zou ik dan eerder opteren voor de 50mm af-s F1.8 .

    Maar past nu de 35mm, 50mm, of de 85mm het best voor mij.
    Wegens omstandigheden heb ik nu niet voldoende budget om gelijk meerdere prime's aan te kopen. Wel zou ik binnen circa 6 maand nog 1 van bovenstaande bijkopen.
    Maar zoek nu de lens waar ik het beste mee geholpen kan worden.

    Spijtig genoeg heb ik geen tele om dit uit te proberen.
    Heb onlangs een Nikon D5100 gekocht met kitlens. Deze kitlens heb ik gelijk kunnen ruilen mits opleg met een vriend zijn tamron 17-50mm.
    Omdat deze zijn materiaal van de hand deed. Na bij mijn eerste uitstap is 1 van mijn rugzakken gestolen, waar de lens in zat.
    Dus om een lang verhaal kort te maken heb ik nu enkel maar een body en geen lens en aardig wat euro's armer.
    Informatie die kan helpen om mij raad te geven:

    Toestel:
    - Nikon D5100
    - Wat ik ga fotograferen: Mijn zoon van een paar maanden, met af en toe een persoon bij.
    - Voorlopig enkel binnen maar binnen een paar maandjes buiten ook.
    - 6 maand voor de volgende aankoop van nog een prime.

    In een winkel testen is ook een mogelijkheid, maar dat is dan vaak in een grotere ruimte en kan ik niet fotograferen wat ik zou willen fotograferen.
    Dus leek het mij het beste deze vraag hier los te laten tussen de mensen met veel ervaring. Die weten waar ze over spreken.

    Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
    Met Vriendelijke Groeten.

  • #2
    Re: Prime lens om baby te fotograferen.

    Ik heb ook de 35mm f1.8 maar die vind ik minder geschikt voor portret


    Mvg Yves.
    Last edited by yves23; 5 maart 2015, 14:58.
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: Prime lens om baby te fotograferen.

      Je zal snel moeten zijn om de kleine rakker vast te leggen eens em begint te kruipen en lopen. Peutertjes/kindjes kunnen heel snel zijn.
      Naargja, los van dat....

      De 35 is te breed en zal geen mooi beelden opleveren, toch geen naturel portret.
      De 50 is beter keus, niet te ver en niet te dicht op een cropcamera. Zelf heb ik een 50 1.4 (voor canon dan +- 400 euro) en die is ook duidelijk beter in low light dan de 1.8 (die opmerkelijk goedkoper is +- 100 euro) Maar buiten is de 1.8 zeker ook goed. Hoe deze nikons presteren kan ik niet zeggen.

      De 85 is eigenlijk nog beter maar je hebt dan wel meer ruimte nodig wat in een huiskamer niet altijd voor de hand liggend is.

      Ik denk dat de 50 1.4 is wat je zoekt.

      Comment


      • #4
        Re: Prime lens om baby te fotograferen.

        Op een crop camera is een 50 1.4 zeer geschikt. Op een full-frame minder.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: Prime lens om baby te fotograferen.

          Hallo,

          alvast bedankt voor de reactie's.

          Dus een 50mm prime zal het worden.
          Geeft een zoom van circa 75mm op een crop.
          Nu enkel nog de keuze tussen de F1.8 en de F1.4.

          Heb net nog deze link gevonden:
          https://photographylife.com/nikon-50mm-f1-8g-vs-f1-4g

          Wat ik ook al een paar mal gelezen heb, is dat de F1.8 sneller zou scherpstellen.
          Zijn er mensen die hier ervaring hebben met de F1.8 en de F1.4.
          En is het daadwerkelijk het prijs verschil waard.
          Mvg

          Comment


          • #6
            Re: Prime lens om baby te fotograferen.

            Zaterdag ga ik een AF-S 35mm F1.8G Kopen.

            Nu ben ik nog aan het uitkijken naar een AF-S 50mm 1.8G of een AF-S 85mm 1.8G.
            Waarom de 35mm? Nu heel veel lezen, zou dit de beste prime zijn voor allround en full body shots op mijn Nikon D5100.
            Tevens voor de feestjes die er aankomen, lijkt dit brandpunt me ook net wat makkelijker om hier thuis foto's te maken.
            Na nog meer zoeken, lezen hier en youtube bekijken, beging ik dan weer te twijfelen om als 2de lens gelijk de af-s 85mm 1.8G bij te kopen voor de headshots en portret.

            Vaak heb ik gevonden dat de 35mm gebruikt word voor full body en de 85mm voor hoofd en shouders.
            Dus denk ik dat ik met deze 2 prime's op dit ogenblik het beste geholpen ben.
            Binnen 6 maand kan ik dan kijken of ik een 50mm mis, en dan eventueel deze nog bijkopen of een ander brandpunt.

            Groeten.

            Comment


            • #7
              Re: Prime lens om baby te fotograferen.

              Al eens aan de sigma 18-35mm f1.8 gedacht? Deze schijnt ook heel goed te zijn. Zelf ben ik ook van plan deze aan te kopen, maar moet nog even sparen. Het is wel een lens voor op crop alleen, kan je dus niet gebruiken op FF. Maar zo heb je wel een f1.8 tussen 27mm en 52mm omgerekend. Dan heb je eigenlijk direct je 35mm en 50mm prime in een, want volgens veel reviews is de kwaliteit van deze lens minsten zo goed!

              groetjes
              Roeliee
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

              Comment


              • #8
                Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Biscrok Bekijk bericht
                Zaterdag ga ik een AF-S 35mm F1.8G Kopen.

                Nu ben ik nog aan het uitkijken naar een AF-S 50mm 1.8G of een AF-S 85mm 1.8G.
                Waarom de 35mm? Nu heel veel lezen, zou dit de beste prime zijn voor allround en full body shots op mijn Nikon D5100.
                Tevens voor de feestjes die er aankomen, lijkt dit brandpunt me ook net wat makkelijker om hier thuis foto's te maken.
                Na nog meer zoeken, lezen hier en youtube bekijken, beging ik dan weer te twijfelen om als 2de lens gelijk de af-s 85mm 1.8G bij te kopen voor de headshots en portret.

                Vaak heb ik gevonden dat de 35mm gebruikt word voor full body en de 85mm voor hoofd en shouders.
                Dus denk ik dat ik met deze 2 prime's op dit ogenblik het beste geholpen ben.
                Binnen 6 maand kan ik dan kijken of ik een 50mm mis, en dan eventueel deze nog bijkopen of een ander brandpunt.

                Groeten.
                Ondanks dat ik hem niet heb, is het inderdaad de 35mm f1.8 die op DX (APS-C) waarschijnlijk een van de meest flexibele objectieven is. Ik heb de 50mm f1.8 en die is zeker lang in de woonkamer.
                Ondertussen heb ik een 18-105 soms te traag voor in een huis en een Tamron 28-75 f2.8 (heel wat flexibeler). Mijn testen voor mijn persoonlijke voorkeur gingen naar een 28mm (maar dat is een heel andere prijs).

                Ik heb nooit met de Nikon 50mm f1.4 gewerkt, maar het verschil tussen een f1.4 en een f1.8 is de snelheid van 1/50s naar ongeveer 1/30s in de laagste licht situaties. Daarom hoeft men het niet te doen.
                f1.4 is om meer dromerige (bokeh) beelden te krijgen, maar f1.8 doet dit al behoorlijk goed. Het is al vrij lastig op f1.8 om onderwerpen mooi scherp te laten uitkomen tegen een achtergrond.

                Of jij nu graag met 35mm en 50mm of 85mm werkt kan eigenlijk alleen jij beoordelen.

                50mm vervormt het model nog vrij veel (niet echt een portret lens), maar werkt aangenaam op DX. Ik in ieder geval werk er graag mee.
                85mm is echt een portrait lens en heeft met de grotere lengte ook een kleinere velddiepte, maar je moet een grotere werkafstand aangenaam vinden.
                Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

                Comment


                • #9
                  Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                  Al eens aan de sigma 18-35mm f1.8 gedacht? Deze schijnt ook heel goed te zijn. Zelf ben ik ook van plan deze aan te kopen, maar moet nog even sparen. Het is wel een lens voor op crop alleen, kan je dus niet gebruiken op FF. Maar zo heb je wel een f1.8 tussen 27mm en 52mm omgerekend. Dan heb je eigenlijk direct je 35mm en 50mm prime in een, want volgens veel reviews is de kwaliteit van deze lens minsten zo goed!

                  groetjes
                  Roeliee
                  Niet aan gedacht. Maar wil voornamelijk met primes starten.
                  Waarom ik met primes wil gaan werken. Dat ik het zelf niet weet, spreekt me gewoon meer aan.
                  Maar bedankt voor het meedenken en de tip.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vince_Lux Bekijk bericht
                    Ondanks dat ik hem niet heb, is het inderdaad de 35mm f1.8 die op DX (APS-C) waarschijnlijk een van de meest flexibele objectieven is. Ik heb de 50mm f1.8 en die is zeker lang in de woonkamer.
                    Ondertussen heb ik een 18-105 soms te traag voor in een huis en een Tamron 28-75 f2.8 (heel wat flexibeler). Mijn testen voor mijn persoonlijke voorkeur gingen naar een 28mm (maar dat is een heel andere prijs).

                    Ik heb nooit met de Nikon 50mm f1.4 gewerkt, maar het verschil tussen een f1.4 en een f1.8 is de snelheid van 1/50s naar ongeveer 1/30s in de laagste licht situaties. Daarom hoeft men het niet te doen.
                    f1.4 is om meer dromerige (bokeh) beelden te krijgen, maar f1.8 doet dit al behoorlijk goed. Het is al vrij lastig op f1.8 om onderwerpen mooi scherp te laten uitkomen tegen een achtergrond.

                    Of jij nu graag met 35mm en 50mm of 85mm werkt kan eigenlijk alleen jij beoordelen.

                    50mm vervormt het model nog vrij veel (niet echt een portret lens), maar werkt aangenaam op DX. Ik in ieder geval werk er graag mee.
                    85mm is echt een portrait lens en heeft met de grotere lengte ook een kleinere velddiepte, maar je moet een grotere werkafstand aangenaam vinden.
                    Hoi Vince,
                    De keuze om toch voor de 35mm te gaan, is de plaats (woonruimte) waar het objectief in eerste instantie gaat ingezet worden.
                    Wij wonen niet klein maar ook niet in een fotostudio, met massa's aan plaats.
                    Daarom toch gewoon eerst voor de 35mm gegaan.
                    Volgende word dan de 85mm. Mis ik het gat tussen de 35mm en de 85mm, kan ik nog de af-s 50mm f1.8G aankopen.
                    Maar dan zijn we naar alle waarschijnlijkheid 6 maandjes verder

                    Bedankt voor jou raad en bevindingen.
                    Groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Biscrok Bekijk bericht
                      Niet aan gedacht. Maar wil voornamelijk met primes starten.
                      Waarom ik met primes wil gaan werken. Dat ik het zelf niet weet, spreekt me gewoon meer aan.
                      Maar bedankt voor het meedenken en de tip.
                      Dat is natuurlijk een keuze die je zelf maakt! Zelf heb ik op dit moment ook enkel de 85mm f1.8. Maar het is wel een andere manier van werken. In plaats van zoomen met de lens, moet je zoomen met je voeten é Ikzelf heb soms al wel eens gevloekt dat ik niet verder kon uitzoomen, maar het is dan ook een 85mm é. Maar primes zijn wel leuk om mee te werken. En prijs/kwaliteit natuurlijk wel top!
                      Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                        Ale ik ga je nog wat meer doen nadenken...

                        Er is idd een verschil tussen portrets bij volwassenen vooral. Enkel een kop, kop met schouders, kop + torso, of de full body.
                        En bij de laatste is de 35 idd beter keus als je niet veel plaats hebt. MAAR...
                        Als je die 35 gaat inzetten voor een krappe kop dan zal je echt geen mooi opnamen hebben of toch geen juist perspectief. Dat schrijf ik je zo op een blaadje.
                        De reden is dat je dan veel te dicht bij je model zal komen en vervorming zal krijgen.
                        De 35 is nu wel op het randje, bij nog breder lenzen is het effect veel sterker.
                        Zie bv de baby in dit verslag -> http://sigma-rumors.com/articles/sig...-f-1-4-review/
                        Tenzij je zoiets graag ziet....

                        Als vuistregel gebruik ik: welke lens je ook gebruikt, blijf minstens 1 meter van je model weg!!
                        Met een 35 zal je voor een leuk babykoppeke al gemakkelijk op +- 45 cm of korter op je model zitten en dit is NOT DONE!

                        Net daarom gebruiken de meeste een 50 op crop en een 85 op FF (meestal in ruime studio).

                        50 is standaard lens. alles er onder is breedhoek en niet zo geschikt voor portrets. alles er boven is tele en bruikbaar voor portrets maar niet ideaal.

                        Wat je wel kan doen met de 35 (als het dan toch moet) is je foto ruim nemen van op redelijke afstand en later dan croppen tot je het gewenste kader hebt.

                        Naargja, het blijft jou keuze natuurlijk, je bent een vrij mens en koopt wat je wil.
                        Wij kunnen enkel onze bevindingen meegeven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                          Ik heb vorig jaar voor exact dezelfde keuze gestaan en ik ben voor de 35mm gegaan. Je zegt dat je de lens vooral voor binnen wil gebruiken en dat je er af en toe een andere persoon mee wil bij zetten, dan lijkt het mij beter dat je gaat voor de 35mm... De 50 gaat al snel vrij krap worden als je niet al te veel plaats hebt. Het argument van de vervorming klopt wel maar dat moet je nu ook niet overdrijven... Ik gebruik ze bijna dagelijks voor mijn dochtertje en dat valt allemaal super goed mee! Ik denk dat het voor de topicstarter vooral gaat om leuke foto's te kunnen nemen van zijn zoontje in iets mindere lichtomstandigheden en er ook geen fortuin aan uit te geven. En dan denk ik dat je met de 35mm zeker geen verkeerde keuze maakt.

                          Om je nog een voorbeeldje te geven van een foto met de 35mm:
                          Mijn dochtertje in het bos
                          Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                            Zelf heb ik nog nooit een 35mm gebruikt als portretlens. Die geeft een onnatuurlijke foto en volgens mij dus zeker niet geschikt voor portretten. Begin liever vanaf 50mm en hou zeker rekening met full frame en crop sensor. Hier wordt met volle tevredenheid met een 105mm 2.0 DC gewerkt. Het is wel op een FF, maar als je ziet dat sommigen zelfs een 70-200 gebruiken op een FF, dan kan een 105mm zeker niet slecht zijn met een crop camera.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prime lens om baby te fotograferen.

                              Een 35mm op een crop sensor is naar mijn gevoel ideaal voor binnen foto's te nemen. Een 50mm is al snel te krap. Ik heb zeer leuke foto's binnen gemaakt van baby's en peuters met mijn 35mm (op een D7000 en Fuji XT1).

                              Ik denk dat je goed beslist om voor de 35 te gaan, en later de 85. Die 85 is trouwens ongelooflijk in kleur renditie, bokeh en scherpte, uiteraard ook op een crop sensor.

                              Comment

                              Working...
                              X