Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe of gebruikte lens kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nieuwe of gebruikte lens kopen?

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken om mijn 10 jaar oud fototoestel Nikon D70 met bijbehorende lenzen (Nikkor 18-70 en 70-300) te vervangen.
    Het fototoestel zelf zou ik nieuw kopen. De mechaniek van deze toestellen wordt alsmaar ingewikkelder en fijner en daarmee betrouw ik het niet om zoiets tweedehands te kopen.
    Maar voor de lenzen sta ik in twijfel: goede lenzen zijn zeer duur en kosten vaak meer dan het fototoestel zelf. Gebruikte lenzen worden echter ook duur betaald. Voor een gebruikte AF-S 70-200 VRII betaal je ook gauw 1500 euro (2200 euro nieuw bij Amazon) en voor een VRI rond de 1200 euro gebruikt! Daarbij stel ik me steeds de vraag: waarom doet een fotograaf zo een goede lens weg? Is er een foutje aan en werkt de lens niet goed? Of is er iets met die lens gebeurd? Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand overstapt naar een nieuwer model (van VRI naar VRII bvb, of van een lens zonder VR naar een met), maar dan is de lens een verouderd model.
    Wat denken meer ervaren fotografen hierover? Toch tweedehands uitkijken of niet? Waarop moet men letten als men tweedehands koopt?

Re: nieuwe of gebruikte lens kopen?

tja, ik heb nieuw gekocht en 2de hands, mijn 24-70 en mijn 85mm zijn beiden tweedehands...
    goed kijken naar het glas, contacten van de lens, focus testen doen (meer dan eens van dicht naar oneindig focussen en omgekeerd) en de foto's dan uitvergroot bekijken.
    is de doos aanwezig, eerste eigenaar? originele factuur....
    ook de persoon waarvan je koopt, is die zenuwachtig of heeft hij weinig tijd (meestal niet zo goed)
    en de uiteindelijke prijs natuurlijk, koop bv geen 50mm 1.8 primlens van 180€ voor 155€ 2ehands
    en te goedkoop is ook altijd gevaarlijk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Bulke 41 Waarom is die lege doos zo belangrijk ? ik hou mijn dozen bij maar mijn nicht doet die allemaal weg eens de garantie gedaan is , haar materiaal is 100 procent in orde haar lenzen zitten allemaal in een Lens Case . voor de rest ben ik het volledig eens .

Comment

Wat ook mogelijk is, is dat het bereik van de lens die een fotograaf nieuw aankoopt eigenlijk na een tijdje niet blijkt aan te sluiten bij het genre fotografie dat de fotograaf zich eigen maakt.
        Zo kan ik me best voorstellen dat iemand, na een tijdje te fotograferen bijvorbeeld, straatfotografie en architectuur verkiest, en dat daarom de dure 70-200 f2.8 bijna nooit uit de tas komt.
        Het is zonde van het geld dat daarin steekt (kan je voor wat anders gebruiken) en het is toch al gauw anderhalve kilo die je moet meesleuren.
        En dan komt zo'n lens in de verkoop.
        Als je zo eentje op de kop kan tikken en je houdt rekening met de tips van bulke-41, dan kan je met een vrij gerust hart mooie koopjes doen hoor.
        Not all who wander are lost ...
        EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
          Bulke 41 Waarom is die lege doos zo belangrijk ? ik hou mijn dozen bij maar mijn nicht doet die allemaal weg eens de garantie gedaan is , haar materiaal is 100 procent in orde haar lenzen zitten allemaal in een Lens Case . voor de rest ben ik het volledig eens .
          tuurlijk heb je hierin gelijk, de verkoper hoeft ook niet aan al zulke details te voldoen
          maar het is dan altijd interresant om die reactie daarop te zien, daaraan zie dan meestal als je een betrouwbare verkoper hebt want
          die neemt dan de tijd om jou dat uit te leggen...
          meestal ben ik zelfs een half uur binnen bij zo'n verkoop (makkelijk aan de babbel te geraken met gemeenschappelijke hobby)
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

Comment

Bedankt voor deze informatie!
            Er zijn interessante kopen te doen wanneer men goed uitkijkt dus. En de lens eerst zeer goed inspecteren vooraleer te kopen.
            Dus best niet op eBay in het buitenland en dergelijke kopen waar men meestal geen teruggaverecht heeft (private verkoop, geen mogelijkheid voor teruggave staat er dikwijls bij). En best persoonlijk de lens gaan afhalen en betalen heb ik begrepen, dan kan men peilen naar de reden waarom de lens verkocht wordt. Bedankt.

Comment

Er zijn altijd koopjes te doen. Maar ikzelf vind het toch altijd gevaarlijk om nog te kopen buiten de garantieperiode. Je moet maar het ongeluk hebben dat je de lens uitgebreid inspecteert en bijvoorbeeld na enkele dagen de AF begeeft. Zo staat hier op het forum nog een voorbeeld van iemand die 2de hands L lenzen van Canon kocht en deze het telkens begaven. Dan kan ga je toch hard zitten vloeken denk ik. Bij lenzen die nog binnen garantieperiode zitten zou ik niet weten waarom het niet te doen.
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                Dan kan ga je toch hard zitten vloeken denk ik. Bij lenzen die nog binnen garantieperiode zitten zou ik niet weten waarom het niet te doen.
                Dan zul je niet veel verder komen als kitlenzen en allerleei goedkoop spul, dat toch blijkt tegen te vallen. Dure zooms en primes gaan vaak jaren en jaren mee. Mijn 85 1.8 heb ik in 2000 bij Samy's LA gekocht en die heb ik nog steeds en die is al van 1990 of ouder, diafragma vergrendeling met knopje ipv schuifje. Verder heb ik alleen een 70=200 VR nieuw gekocht, na een jaar zoeken was ik het beu, en de 105 VR macro, die was er op dat moment nog niet tweede hands. Oja en een Tamron 70-300 VC USD, omdat ik die direct nodig had omdat de bagage met een 70-200 2.8VR te zwaar werd.

Alleen mijn 28-70 2.8 heeft na jaren 2de hands gebruik begeven, de AF heeft het begeven, niet de motor, maar ergens iets tussen de motor en de lens, soms draait die iets maar tot een bepaald punt en daar moet die door geholpen worden.

2de hands spul van Nikon, Tamron en Sigma en alleen de 28-70 van Nikon is defect. Ook nog een 2de hands D2h aanschaft en die heeft net zijn 10de verjaardag gevierd en werkt nog perfect.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dan zul je niet veel verder komen als kitlenzen en allerleei goedkoop spul, dat toch blijkt tegen te vallen. Dure zooms en primes gaan vaak jaren en jaren mee. Mijn 85 1.8 heb ik in 2000 bij Samy's LA gekocht en die heb ik nog steeds en die is al van 1990 of ouder, diafragma vergrendeling met knopje ipv schuifje. Verder heb ik alleen een 70=200 VR nieuw gekocht, na een jaar zoeken was ik het beu, en de 105 VR macro, die was er op dat moment nog niet tweede hands. Oja en een Tamron 70-300 VC USD, omdat ik die direct nodig had omdat de bagage met een 70-200 2.8VR te zwaar werd.

Alleen mijn 28-70 2.8 heeft na jaren 2de hands gebruik begeven, de AF heeft het begeven, niet de motor, maar ergens iets tussen de motor en de lens, soms draait die iets maar tot een bepaald punt en daar moet die door geholpen worden.

2de hands spul van Nikon, Tamron en Sigma en alleen de 28-70 van Nikon is defect. Ook nog een 2de hands D2h aanschaft en die heeft net zijn 10de verjaardag gevierd en werkt nog perfect.
                  Ik heb altijd schrik gehad bij de aanschaf van 2de hands spul voor eventuele defecten. En de ervaring van het ander forumlid die ik eerder reeds doorgaf bevestigd dat het wel degelijk kan tegenvallen. Ik geef dan liever wat extra uit om zo zeker te zijn dat het nieuw en onder garantie is. Ieders zijn mening natuurlijk
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

Comment

Ik heb altijd schrik gehad bij de aanschaf van 2de hands spul voor eventuele defecten. En de ervaring van het ander forumlid die ik eerder reeds doorgaf bevestigd dat het wel degelijk kan tegenvallen. Ik geef dan liever wat extra uit om zo zeker te zijn dat het nieuw en onder garantie is. Ieders zijn mening natuurlijk
                    Zo ben ik ook altijd geweest. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit een tweedehands wagen gekocht. Je weet nooit hoe iemand zijn eigendom heeft behandeld. Ik spring heel nauwgezet met mijn spullen om, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Maar dat wil ook niet zeggen dat mijn apparatuur langer van defecten gespaard blijft dan het materiaal van een pro reportagefotograaf die er vele tienduizenden foto's mee heeft gemaakt en er misschien af en toe mee heeft gegooid. (Geen vooroordelen, overigens...)

Toch ben ik de laatste jaren tweedehands beginnen te kopen; onder andere fotomateriaal. Tot nog toe heb ik daar geen negatieve ervaringen mee gehad. Maar het is grotendeels een kwestie van vertrouwen, al spelen materiaalkennis en geluk natuurlijk ook mee. Een tweedehands apparaat kan na korte tijd stuk gaan, en dat is vervelend voor de koper, en ook wel voor de verkoper. Dat is een deel van de afweging die je moet maken in de keuze tussen nieuw en tweedehands. Je kan er in elk geval een aardig centje mee uitsparen, en in de meeste gevallen is een vroegtijdig defect een geval van pech. Als er bedrog in het spel is, vermoed ik dat het eerder gevallen zijn van pure oplichting. Als je iets mag testen voor je het overkoopt, kan je moeilijk van bedrog spreken. My 2 cents...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik vind het heel erg fijn dat er nog zulke mensen zijn, want de tweede hands moeten toch ergens vandaan komen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Probleem is misschien dat ik zelf nog nooit iets tweedehands verkocht heb (wel gekocht: mijn vorige laptop). Daarom stel ik me misschien meer vragen rond het waarom iemand eerst een dure lens koopt om nadien weer te verkopen. Maar er kunnen altijd goede redenen zijn: stoppen met de hobby, een nieuwere lens kopen en de verouderde verkopen, een betere kopen, lens die men gekocht heeft blijkt niet nodig of te weinig gebruikt enz.
                        Ik heb geleerd dus vooral na te gaan wie de lens verkoop en waarom en ze eerst goed te testen.

Comment

Ik koop nieuw en tweedehands.
                          Als ik tweedehands koop doe ik dat enkel via het forum hier en doe ik eerst wat research naar die persoon

Het voordeel van tweedehands kopen is dat wanneer het materiaal niet aan je verwachtingen voldoet, of wanneer je het niet meer gebruikt, je het zonder veel verlies weer verder kan verkopen.
                          Groetjes,
                          Dominic

Comment

Ik heb al verschillende tweedehands lenzen gekocht en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
                            De meeste van die lenzen heb ik ondertussen al wel terug verkocht, het grote voordeel is dat je die een tijdje kan gebruiken zonder dat het veel geld kost (je krijgt bijna even veel terug als wat je ervoor betaald hebt).

De enige tweedehands lens die ik op dit ogenblik in gebruik heb is de Canon 70-300 L IS, die heb ik een paar jaar geleden gekocht, en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.

Een goede tweedehands lens kopen is een betere investering dan je geld op een spaarrekening te zetten.
                            Op de bank krijg je zo goed als geen interesten, maar die lens kan je ondertussen wel gebruiken (je hebt er dus ook nog iets aan).
                            Natuurlijk kan een tweedehands lens stuk gaan, maar een nieuwe kan ook stuk gaan net nadat ze 2 jaar oud is geworden, dan kost het net zoveel om die te laten repareren dan de lens die je tweedehands hebt gekocht.
                            Let er tijdens de aankoop op dat alles werkt zoals het hoort, dan is de kans dat er kort daarna iets mis mee gaat niet zo heel groot.
                            Als je een tweedehands lens laat vallen, dan is ze waarschijnlijk ook stuk, maar die heeft dan wel minder gekost dan een nieuwe...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ik vind het heel erg fijn dat er nog zulke mensen zijn, want de tweede hands moeten toch ergens vandaan komen.
                              Vind ik een hele goeie
                              Mvg,
                              Gregory
                              www.gvg-photo.com

Comment

Working...
                              X