Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

    Hallo,

    verleden jaar al problemen gehad met een canon 70-200mm f4 lens; het scherpstelmotortje liet het toen afweten en de prijs voor reparatie bedroeg toen 755 euro. Lees; meer dan de prijs voor een tweedehandse 70-200 mm f4 IS. De eerste lens zo gelaten in het geval ik ze ooit eens zou kunnen laten repareren...
    Nu heb ik recent een 24-70mm f2.8 V1 aangeschaft (tweedehands) en opnieuw lijk ik hetzelfde probleem te kennen . Omdat ik geen goesting heb om nog eens 50 euro te betalen voor een offerte met een gelijkaardig bedrag voor reparatie, zit ik met de vraag of men dergelijke problemen ook door particulieren kan laten repareren?
    Of moeten deze motortjes meestal worden vervangen en kan enkel Canon dit? Iemand een goed adres in het centrum van Vlaanderen (lees; niet die in Gent Eekhout 3).

    Mocht iemand weten hoe het komt dat die dingen het laten afweten, dan graag reactie. Sleet? Vocht? Brutte pech? Iets anders? Wil dit niet nog eens voorhebben....

    Iwan

  • #2
    Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

    Recent heeft mijn 24-105 F4 IS Canon lens het ook op dezelfde manier begeven, lens is 3 jaar oud.

    Reparatie bij Canon is bijna de prijs van een nieuwe lens...

    Met die lens kan je dan niet veel meer aanvangen. Ben benieuwd naar andere verhalen en ondervindingen.

    Comment


    • #3
      Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

      Hier op het forum zitten een paar handige mensen die de lenzen al eens vanbinnen hebben gezien, en die weten waar naartoe om bepaalde onderdelen te kopen. Hopelijk krijgen jullie hier reactie.

      Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen dat de herstellingskosten zo hoog oplopen dat je zelfs een L lens van 3 jaar oud beter gewoon naar het containerpark brengt.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

        Vraag het eens na bij http://www.rofarepair.nl/ in Den Haag.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

          in principe kan daar niet veel aan ' kapot ' gaan ... de viltring kan te dun geworden zijn ... door deze te verdraaien tov van de golfvormige ringveer zou het probleem moeten opgelosd zijn ... happy repairing

          Comment


          • #6
            Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

            Vorig jaar mijn 300 mm f/4 laten herstellen i.v.m. scherpteproblemen. Ik viel om van de kostprijs: 630 euro! Het was laten herstellen, of afstand doen van het toestel of toestel terug én 50 euro kwijt. Veel keuze heb je dan niet. En de waarborg nadien is maar 3 maanden.
            http://www.paulvanrooy.be

            Comment


            • #7
              Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen dat de herstellingskosten zo hoog oplopen dat je zelfs een L lens van 3 jaar oud beter gewoon naar het containerpark brengt.
              Om sommige onderdelen te vervangen moet een lens waarschijnlijk bijna tot het laatste schroefje uit elkaar, achteraf moet alles terug in elkaar gezet worden, daarna moet er ook nog gecontroleerd worden of de lens terug helemaal voldoet aan de specificaties.
              Dan zijn het vooral de werkuren die doortellen, maar bepaalde onderdelen kunnen ook nog vrij duur zijn.

              Wat die 70-200 f4 L IS betreft, er zijn er hier al meer geweest met dat probleem, meestal komt het voor bij lenzen die niet veel gebruikt worden (na een lange tijd niet gebruikt te zijn werkt de AF-motor niet meer).
              Het zou te maken kunnen hebben met een "smeermiddel" dat uitdroogt, waardoor de scherpstelmotor vast komt te zitten.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Vraag het eens na bij http://www.rofarepair.nl/ in Den Haag.
                Hallo

                allereerste bedankt voor alle reacties.

                Heb die de 24-70 mm uiteindelijk dus naar Rofa gestuurd, die ze heeft gerepareerd voor 106 euro. Interne contacten hadden het blijkbaar laten afweten.

                Had voorgenoemde 70-200 mm f4 meegestuurd (als pasmunt). Had die lens al opgegeven en de reparatie hiervan bleek inderdaad nog te duur uit te vallen. Had deze ondertussen vervangen en zou bij een verdere verkoop er nog verlies op hebben gemaakt.

                We zijn dan maar overeengekomen dat het een nuloperatie werd. Beide partijen tevreden.

                Verder snelle service, tot zover prima reparatie en de mogelijkheid om aparte 'deals' te maken. Mogelijk nog bruikbare info voor de forumleden hier ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

                  Rofa heeft echt een heel goede service maakt(laat maken) niet meer leverbare onderdelen, in mijn geval een klein koppelingetje tussen de lens en screwdriver op de camera van Nikkor AF 85 1.8 en tevens, zonder te vragen, de diafragmaring vergrendeling gerpareerd.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: reparatie scherpstelmotortjes canon lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iwan Lewylle Bekijk bericht
                    Hallo

                    Had voorgenoemde 70-200 mm f4 meegestuurd (als pasmunt). Had die lens al opgegeven en de reparatie hiervan bleek inderdaad nog te duur uit te vallen. Had deze ondertussen vervangen en zou bij een verdere verkoop er nog verlies op hebben gemaakt.
                    Wil er per uitzondering wel eens naar kijken.

                    Comment

                    Working...
                    X