Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400f2.8 of 500f4 of 600f4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 400f2.8 of 500f4 of 600f4

Dat de nieuwe versies beter zullen zijn lijkt me niet meer dan logisch natuurlijk , ze kosten dan ook 50% meer dan vroeger. Een tijdje terug zat ik samen in een schuilhut met iemand die een nieuwe 500mm had aangeschaft ter vervanging van een oude versie. Hij was tevreden met de lens, betere stabilisatie , lichter gewicht en net ietsjes scherper volgens hem. Toen ik hem vroeg of ie ook daadwerkelijk het verschil zag op een afgedrukte foto moest ie eerlijk toegeven dat hij hoogstwaarschijnlijk niet zou kunnen aantonen welke foto met welke lens gemaakt zou zijn… Maar eerlijk, betere stabilisatie en waarschijnlijk ook wel snellere/betere AF communicatie met de huidige camera's is mooi, of dat die meerprijs waard is beslis je natuurlijk nog steeds zelf...
    Mocht ik dus nu een nieuwe 300 + 500 willen dan kost dat exact 5000 euro meer dan toen ik de mijne kocht, toch veel geld voor puur hobbymatige amateurfotografie… Maar ik kan me best voorstellen dat sommigen dat graag betalen, en da’s maar best ook, zo draait de economie , da’s met alles zo…. Persoonlijk mis ik niets, al de foto’s die ik echt wil zien worden afgedrukt, en met m’n huidige materiaal gaat dat voor mij meer dan goed genoeg, ik ben nog steeds de zwakste schakel
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Elk moet dat voor zichzelf uitmaken. Wie in de eerste plaats naar testcijfers en -grafieken kijkt, zal makkelijker overtuigd zijn dan ik.

Ik heb onlangs nog een nieuwe 70-200/2.8 uitgeprobeerd en vond die niet merkbaar beter dan de versie I die ik zelf jaren heb gebruikt. Van de 24-70 vind ik hetzelfde, met als bijkomend negatief punt dat het ontwerp van de zonnekap veranderd is ten opzichte van de versie I en de 28-70 daarvoor.

Maar nogmaals: mijn persoonlijke mening, en wie vandaag een nieuwe lens koopt, moet toch de volle prijs ophoesten. Vanuit mijn standpunt zou de vraag eerder zijn: is een lens de upgrade waard aan die meerprijs? (In vele gevallen niet, maar ik heb nooit de ambitie gehad om te leven van mijn fotografie.) Op apparatuur in die prijsklasse mag je kritisch zijn, vind ik. Maar dan moet je de lijn ook doortrekken... al mijn apparatuur werd gecalibreerd (met dank aan mijn CPS kaart)
      Ik kijk nooit naar grafieken en testcijfers Pieter, al wat ik hier ooit geschreven heb is uit eigen ondervinding !

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        ik ben nog steeds de zwakste schakel
        Idem hier

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ik kijk nooit naar grafieken en testcijfers Pieter, al wat ik hier ooit geschreven heb is uit eigen ondervinding !
        Zo hebben we het liefst. En die opmerking was heel algemeen bedoeld, want in cijfers kan je niet ontkennen dat de vernieuwde versies betere MTF charts hebben.
        (Ik kijk er dus *wel* naar... maar ik probeer de dingen vooral graag eens uit, en liefst uitgebreid genoeg om er een degelijke indruk van te krijgen.)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
        X